רון הדסי עשוי לחזור לשופרסל, והפעם לתפקיד היו"ר

המרוץ לראשות שופרסל בעיצומו: חודש וחצי לאחר שהפכה חברת קמעונאות המזון הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה, שופרסל מתחילה בהליך איתור דירקטורים חדשים לחברה

רון הדסי / צילום: איל יצהר
רון הדסי / צילום: איל יצהר

המרוץ לראשות שופרסל  בעיצומו: חודש וחצי לאחר שהפכה חברת קמעונאות המזון הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה, שופרסל מתחילה בהליך איתור דירקטורים חדשים לחברה לאחר ששניים מנציגיו של בעל השליטה הקודם - אדוארדו אלשטיין פרשו מהדירקטוריון.

הנציג הנוסף של אלשטיין המשמש כיו"ר הדירקטוריון - מאוריסיו ביאור - כבר הצהיר כי הוא לא מתכוון לפרוש, וכי הוא מעוניין להמשיך לכהונה נוספת, אך נראה שהוא יצטרך להתמודד עם לא מעט מתחרים לתפקיד.

ל"גלובס" נודע כי מתמודד נוסף לדירקטוריון הוא רון הדסי, מי שמכהן כיום כיו"ר ומנכ"ל אלביט הדמיה, ושימש בעבר כסגן הדירקטוריון של שופרסל, וכיו"ר איקאה ונחשב לדמות ידועה ומוערכת בשוק ההון. הדסי יתחרה על מקום בדירקטוריון שופרסל, כשבהמשך הוא יוכל להתמודד גם על ראשות הדירקטוריון, וזאת מול שמות נוספים וביניהם יפתח רון טל, יו"ר רשות החשמל שעשוי לסיים את כהונתו, ורוני קוברובסקי, לשעבר נשיא קבוצת קוקה קולה.

כעת שופרסל יכולה להאריך כהונתו של ביאור לתקופה של עד 15 חודשים, כך שלכל המאוחר יוכל לסיים את תפקידו באמצע 2021. בצעד יוצא דופן וחריג מבחינת שוק ההון, ועדת האיתור אשר מקבלת ייעוץ מאנטרופי, פנתה באופן בלתי פורמלי לגופים המוסדיים הגדולים המחזיקים בחברה, על מנת שיציגו מועמדים.

התפקיד אליו כעת לוטשים כעת עיניים בכירים רבים במשק הישראלי כיו"ר שופרסל, משמעותי לא רק בשל היותה רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל. הוא משמעותי משום שבדומה לחברות כמו פז או ישראכרט, לאחרונה הפכה קבוצת שופרסל בפועל לחברה ללא גרעין שליטה, אחרי שנים ארוכות בהן הייתה חלק מקבוצות שונות, כשהאחרונה שבהן הייתה כאמור דסק"ש. מדובר במהלך שצפויות להיות לו השפעות ארוכות טווח על קבלת ההחלטות בחברה בעתיד, ובעיקר על הממשק עם המנכ"ל המוערך והדומיננטי - איציק אברכהן.

אמנם כבר שנתיים שדסק"ש לא מחזיקה במניות השליטה בשופרסל באופן רשמי, כשירדה להחזקה של 26% בלבד. ואולם היא הוכיחה אז כי היא מחזיקה בשליטה בפועל כשהביאה להדחה בפועל של היו"ר דאז ישראל ברמן, והחליפה אותו ביו"ר מטעמה - מאוריסיו ביאור.

ביאור נחשב ליו"ר מוערך בשופרסל, וכזה שבקיא בפרטים ומספרים. ואולם הוא מתנהל מול החברה בשלט רחוק, כשבחודשים האחרונים לא הגיע כלל לישראל בשל מגבלות משבר הקורונה עד סוף יולי האחרון, ואת רוב המשבר ניהל מרחוק ובשעות הפוכות, מה שבוודאי הווה אתגר לו ולעובדים מולו.

אברכהן נחשב הן בתוך החברה והן מחוץ לה לדמות חזקה, דומיננטית ונוכחת. השנתיים האחרונות אף חיזקו וביססו עוד יותר את מעמדו כמי שהתנהל כחברה ללא גרעין שליטה. ובכל זאת, לאחרונה ביצע קפיצת מדרגה נוספת, כשהוא מנהל את החברה ללא בעל מניות שמחזיק בנתח גדול ממנה. היו"ר הבא יצטרך לעבוד בשיתוף פעולה עם אברכהן, או, לצאת למלחמה.

אם יוחלט בעתיד להביא לחברה יו"ר אגרסיבי וריכוזי, עלול להיווצר מתח מול אברכהן

מאז כניסתו של אברכהן לתפקיד התחלפו שלושה יו"רים, שונים בגישתם עם קו מקשר אחד - מרחב התמרון והכבוד שנתנו למנכ"ל המכהן. ההערכה היא כי אם יוחלט בעתיד להביא לחברה יו"ר אגרסיבי וריכוזי, עלול להיווצר מתח מול אברכהן שעשוי לערער את היציבות שהייתה בשנים האחרונות בקבוצה, ותעכב תהליכים ארוכי טווח.

להדסי כאמור יש ניסיון בתחומי הקמעונאות והנדל"ן, ולצידם גם היכרות מעמיקה עם קבוצת שופרסל, הודות לכהונה שלו כסגן היו"ר במשך עשור עד שנת 2017, והוא כבר עבד הן לצד מנכ"ל החברה והן לצד הדירקטורים המכהנים בעבר. הוא גם שימש בעבר כמנהל בכיר בקבוצת ברונפמן פישר, בישראלום ובין היתר גם כיו"ר דירקטוריון איקאה בשנים 2005-2012.

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
 מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

לפני שופרסל כחודש וחצי, במסגרת פרסום דוחותיה, עדכנה שופרסל כי דירקטוריון החברה מינה בסוף יולי ועדה מיוחדת, המורכבת מארבעת הדירקטורים החיצוניים של החברה - אלדד אברהם, גדעון שור, מיכל קמיר ומיקי בר חיים - לצורך בחינת מבנה הדירקטוריון לחברה ללא דבוקת שליטה, כששמון המועמדים אמורים להיות מועברים לוועדה עד סוף ספטמבר. עם זאת, טרם נקבע המועד לכינוס האסיפה הכללית שתדון בכהונת יו"ר החברה. ביאור משלים כעת שנתיים של כהונה כיו"ר, כשהוא נכנס לתפקיד אחרי שבעל השליטה דאז, אלשטיין, פעל להדחת קודמו מהתפקיד.

בהקשר זה ציינה שופרסל כי "לאור מגבלות התנועה שנגזרו ממנו", מבצע היו"ר את תפקידו מארגנטינה. החברה מוסיפה כי הדירקטוריון בחן מעת לעת את השלכות הנושא והגיע לכלל המסקנה ש"למועד הדוח, אי-שהותו הפיסית של היו"ר בישראל לא פגעה בחברה", תוך שהיא מציינת כי נכון למועד פרסום הדוח שוהה ביאור בישראל.

עוד ציינה, כי בהמשך להמלצת הוועדה, פנה דירקטוריון החברה לביאור בבקשה כי ימשיך לכהן בתפקידו כיו"ר הדירקטוריון, וזאת ב"כפוף למציאת פתרון שיאפשר לפחות שהות פיסית חלקית שלו בישראל", ו"לתקופה קצובה עד שתשלים הוועדה את עבודתה וימונה יו"ר קבוע לחברה".

שופרסל היא קבוצת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, והיא מפעילה 298 חנויות למכירת מזון, ו-81 חנויות פארם תחת המותג Be. את המחצית הראשונה של 2020 סכמה שופרסל עם הכנסות של 7.42 מיליארד שקל - גידול של 13% לעומת המחצית המקבילה אשתקד, ורווח נקי של 170 מיליון שקל - זינוק של 77% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.