בכירים במשק לרה"מ: "אל תעצרו את המשק – אסור ללכת לסגר נוסף"

לדבריהם, "חוסר הוודאות העסקי, נוכח 'איומי הסגר', ואף שינויים במתווה העסקים החיוניים, מסכנים את יכולתו של המשק לחזור למסלול של צמיחה, לחדש מלאים, לקחת סיכון ולבצע השקעות"

שלט "להשכרה" מונח על רצפת עסק שסגר. המשבר הכלכלי גרם לעסקים רבים לפשוט רגל / צילום: כדיה לוי, גלובס
שלט "להשכרה" מונח על רצפת עסק שסגר. המשבר הכלכלי גרם לעסקים רבים לפשוט רגל / צילום: כדיה לוי, גלובס

בכירים במשק הישראלי וביניהם ראש התאחדות התעשיינים רון תומר ומנכ"ל מליסרון אופיר שריד, וראשי ענפי הכושר וההסעדה יוצאים היום במכתב רשמי בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו שלא ללכת לסגר נוסף בשבוע הבא על רקע העלייה בקצב התחלואה בוירוס הקורונה בישראל.

הם מצהירים כי "כל הארגונים הכלכליים והעסקיים בתמימות דעים מלאה - אסור לסגור את העסקים והכלכלה בישראל", וכי "יש לדעת לחיות לצד הקורונה תוך הקפדה על כללים ואכיפה אגרסיבית".

לדבריהם, "חוסר הוודאות העסקי, נוכח 'איומי הסגר', ואף שינויים במתווה העסקים החיוניים, מסכנים את יכולתו של המשק לחזור למסלול של צמיחה, לחדש מלאים, לקחת סיכון ולבצע השקעות". הם גורסים כי זה דבר ש"יביא לפגיעה אקוטית בצמיחת המשק והתעסוקה עשור קדימה", וקוראים לרה״מ: "אנו מודעים לגידול בתחלואה, ויש לבחון צעדים קשים לריסון הנגיף אשר יהוו חלופה לסגר מלא", כשהם מצהירים כי העסקים בישראל ״לא יוכלו לשאת על גבם "סגר כללי" נוסף וצעדי הממשלה הצפויים יהוו מכה אנושה שלא לצורך, שכן ניתן לבצע צעדים אגרסיביים לקטיעת שרשראות ההדבקה ללא פגיעה בכלכלה, המשק, העסקים והמועסקים בישראל".

רון תומר,  נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: יוסי אלוני
 רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: יוסי אלוני

העתקים של המסמך נשלחו לשרים בממשלה ולמזכירות הממשלה ועליו חתומים נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, יו"ר איגוד חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, נשיאת לשכת רואי החשבון, רו"ח איריס שטרק, מנכ"ל מליסרון אופיר שריד, יו"ר התאגדות רשתות האופנה והמסחר, דדי ריזל, מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן, מנכ"ל פורום ענף הכושר חיים פרנקל, וראש ועד הפעולה לכנסים, אירועים ותרבות אייל הלוי.

לדבריהם, "בחודשים האחרונים ספגה הכלכלה הישראלית מהלומה קשה לאור התפרצות נגיף הקורונה בישראל בחודש מרץ 2020. לעומת 'הגל הראשון' אליו נכנס המשק הישראלי בחוסן כלכלי ויחס חוב-תוצר של 60% בלבד, עם כניסתנו 'לגל השני' אנו עומדים בהתמודדות מורכבת לאור היותו של המשק במשבר כלכלי עמוק", הם כותבים, כשהם טוענים כי "קיים חשש משמעותי מכניסתנו ל"קורונה כלכלית", אשר השפעתה תהיה הרסנית בהרבה בהשוואה לקורונה הבריאותית, נוכח איומי הסגר הכולל".

עוד הם כותבים כי "מהתחזית המאקרו כלכלית של בנק ישראל מאוגוסט האחרון עולה כי בתרחיש של רמת שליטה נמוכה בתחלואה לצד מגבלות נוספות עד כדי סגר פורמלי צפוי התוצר המשקי לרשום התכווצות ניכרת של כ-7% בשנת 2020, המהווה ירידה של כ-98 מיליארד שקל בתוצר. התכווצות זו תיגזר מירידה חדה של כ-6.5% ביצוא, לצד נסיגה של כ-8.5% בהשקעות בנכסים קבועים ושל כ-10.5% בצריכה הפרטית". הם מוסיפים כי "במקביל, שוק העבודה צפוי לספוג פגיעה אנושה, בעקבות סגר נוסף שיעור האבטלה הרחב צפוי לזנק, דהיינו מספר הבלתי מועסקים (כולל עובדים בחל"ת) יעמוד על למעלה מ-700 אלף איש".