טיפול ראשון ב"קוקון" יצור התאים של לונזה בבית החולים שיבא

ה"קוקון" (Cocoon) של לונזה נועדה ליצור תאים מהונדסים גנטית לטיפול בסרטן מסוג CAR-T • הקוקון משמשת בינתיים ליצור תאים עבור ניסוי שלב III שנערך בשיבא

חברת יצור התרופות הבינלאומית לונזה, הודיעה על טיפול ראשון במערכת ה"קוקון" (Cocoon) שלה ליצור תאים מהונדסים גנטית לטיפול בסרטן מסוג CAR-T, בתוך בית החולים המטפל. טכנולוגיית ה-CAR-T, במסגרתה נוטלים תאים ממערכת החיסון של המטופל, מהנדסים אותם גנטית כך שיגיבו נגד תאי הסרטן ומחזירים אותם לגוף, דורשת היום תהליך יצור מורכב עם שרשרת אספקה מסובכת ויקרה. הקוקון אמורה לאפשר יצור של תאים עבור חולה מסויים בקרבת המקום שבו הוא מקבל את הטיפול, באופן שיוזיל את הטיפול מסוג זה משמעותית. הקוקון מאפשרת גם אוטומציה של חלק מן התהליכים ביצור של התאים, שכיום דורשים כוח אדם מיומן.

הקוקון משמשת בינתיים ליצור תאים עבור ניסוי שלב III שנערך בשיבא. האישור מגיע בעקבות ניסויים במעבדה ובבעלי חיים, שהראו כי התוצאה של ייצור התאים בקוקון, היא שוות ערך לתאים שיוצרו בדרך הרגילה.

לדברי איתן אברהם, ראש תחום הרפואה המותאמת אישית בלונזה: "הטיפול בחולה הראשון הוא אבן דרך משמעותית עבור לונזה והוא מדגים את היכול של הקוקון ליצר תרפיה תאית מותאמת לכל חולה בסביבת הטיפול שלו. לפני ביצוע הטיפול הראשון, השגנו אישור CE, תו תקן של האיחוד האירופאי.

לדברי פרופ' דרור חרץ, סגן נשיא למחקר ופיתוח בבית החולים שיבא (וגם מנכ"ל חברת VBL הנסחרת בנאסד"ק) אמר כי: "טכנולוגיה פורצת דרך זו מקדמת את היצור התעשייתי של תאיו ה-CAR-T כדי להציל חיים של חולי סרטן רבים".