סין מזריקה חיסוני קורונה בשלבי ניסוי למאות אלפים אזרחים תחת הגדרת מצב חירום

סין שמתגאה בניצחון על נגיף הקורונה, נראית נחושה להתחיל להשתמש בחיסונים מתוצרתה כדי לאתחל מחדש את הכלכלה ולהשיג ניצחון עולמי במירוץ לייצור החיסון

שי ג’ינפינג מעניק מדלייה לחוקרת החיסונים, הגנרלית צ’ן וויי, בטקס לציון “מודלים לחיקוי”, החודש / צילום: רויטרס
שי ג’ינפינג מעניק מדלייה לחוקרת החיסונים, הגנרלית צ’ן וויי, בטקס לציון “מודלים לחיקוי”, החודש / צילום: רויטרס

חברת תרופות סינית הזריקה למאות אלפי בני אדם חיסונים ניסיוניים לקורונה. זאת בזמן שחברות מערביות מזהירות מפני חיסונים המוניים חדשים לפני שהניסויים המדעיים הקפדניים יסתיימו.

קבוצת הביוטק הלאומית הסינית, ששייכת לחברת "סינופארם" הממשלתית, נתנה שתי זריקות חיסון ניסיוניות למאות אלפי בני אדם תחת הגדרת מצב חירום שאושרה על ידי בייג'ינג ביולי, מסרה החברה בשבוע שעבר. בנפרד, יצרנית התרופות הסינית סינוואק ביוטק מסרה שהיא חיסנה כ-3,000 מעובדיה ואת בני משפחותיהם, כולל המנכ"ל, בחיסון ניסיוני.

כל שלושת החיסונים הניסיוניים מצויים עדיין בשלב הניסוי הקליני השלישי, שבודק את בטיחות החיסון והאפקטיביות שלו על אלפי בני אדם. ישנם עוד שישה מועמדים אחרים לחיסון מקורונה מצויים בשלב הזה, לפי ארגון הבריאות העולמי.

זריקות לאנשי צבא ורפואה

רשויות הפיקוח במדינות השונות קובעות בדרך כלל אם לאפשר שימוש רחב בחיסונים רק אחרי שהניסויים מסתיימים. ארה"ב, בריטניה וגרמניה, שבהן פותחו כמה מהחיסונים-המועמדים המובילים, לא אישרו עדיין שום חיסון מחוץ לניסויים שלו.

מומחי בריאות ציבור אומרים שעובדי רפואה בקו הראשון של הטיפול בחולים צריכים לקבל עדיפות בכל שימוש חירום בחיסונים ללא אישור. ממשלת סין אישרה כבר ביוני לחברה בשם "קנסינו ביולוג'יקס" להזריק חיסון ניסיוני לאנשי צבא, לאחר כך היא אישרה שימוש חירום בעוד חיסונים ניסיוניים לעובדי בריאות ופקחי גבולות ביולי.

תשע חברות תרופות מערביות הבטיחו בהצהרה משותפת בשבוע שעבר שלא לפנות בבקשת אישור פיקוחי לחיסוני הקורונה הניסיוניים שלהן, לפני שהניסויים הקליניים הפורמליים יסתיימו.

בטור דעה שפורסם ביום ה' שעבר, שמונה עובדים בכירים ב-FDA, מינהל המזון והתרופות בארה"ב, מסרו שהם לא יניחו לשיקולים פוליטיים להשפיע על הערכת החיסונים המועמדים. הדברים נאמרו זמן קצר אחרי שהנשיא טראמפ אמר שהוא מקווה שחיסון יהיה זמין בקנה מידה רחב לפני הבחירות ב-3 בנובמבר.

חברת "אסטרה-זנקה" הבריטית, שמפתחת את אחד החיסונים המועמדים המובילים, עצרה בשבוע שעבר ניסויים קליניים, שאמורים להקיף 30 אלף בני אדם אחרי שאחת החוקרות שלה בבריטניה פיתחה מחלה מסתורית. הניסויים עשויים להתחדש אחרי בדיקה עצמאית של בעיית הבטיחות הפוטנציאלית.

סין ורוסיה להוטות לחסן

בניגוד לכך, סין ורוסיה נראות להוטות להתחיל להשתמש בחסונים מתוצרתן, כדי לאתחל מחדש את הכלכלות שלהן ולהשיג ניצחון עולמי של יחסי ציבור.

בחודש שעבר טענה רוסיה, שהיא המדינה הראשונה בעולם שאישרה חיסון לקורונה בהתבסס על ניסויים מוקדמים. פקידים רוסים אמרו שהם מעריכים שיתחילו לחסן את האוכלוסייה בסוף השנה.

סין, שאומרת שהיא מחקה במידה רבה את נגיף הקורונה החדש בשטחה, נקטה גם היא גישה אגרסיבית לחיסונים. בין מאות אלפי האנשים שקיבלו זריקות של חיסונים בשלבי ניסוי מחברה הבת של "סינופארם", גם עובדים מסין של חברת שידורי הלווין "פיניקס סטלייט" מהונג קונג.

החברה הזו הודיעה בשבוע שעבר, שהיא הזריקה את החיסון לעובדיה לפי מדיניות השימוש בחוקים לשעת חרום של סין, אך לא מסרה כמה מהם חוסנו.

יו"ר סינופארם, ליו ג'ינגז'ן, אמר בראיון לטלוויזיה של פיניקס, שהחברה שלו תציע חיסונים לעוד עיתונאים סינים, בייחוד אלו שעובדים בחו"ל. "עם ההתפשטות הרחבה מחוץ לסין, החיסונים הללו צריכים לתת תקווה לכולם", הוא אמר.