אל על | ניתוח

אל על מתקרבת לרגע ההכרעה: הנפקת המניות תהפוך לזירת התמחרות על השליטה בחברה?

במשרד האוצר מתנגדים לביצוע הנפקה פרטית שתעניק יתרון לדוד ספיר או מאיר גורביץ, המבקשים שליטה משותפת בחברות התעופה יחד עם כנפיים של תמי מוזס בורוביץ' • המתעניין השלישי, אלי רוזנברג, כבר הודיע כי בכוונתו להשקיע בהנפקה לציבור שמתוכננת ליום ד' השבוע

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

לקראת הנפקת המניות של חברת התעופה אל על, המתוכננת ליום רביעי הקרוב (16.9), נחשפים פרטי המהלך. היקף הגיוס בהנפקה צפוי להגיע ל-505 מיליון שקל (150 מיליון דולר), במחיר מינימום של כ-67 אגורות למניה - הנחה של אחוזים בודדים על שווייה הנוכחי, הנע סביב כ-70 אגורות, ומשקף לחברה שווי של כ-360 מיליון שקל (לאחר ירידה של כ-25% שמציגה המניה מתחילת השנה). 

עוד עולה מפרטי ההנפקה, כי במסגרת המכרז, בכוונת המדינה להציע לרכוש מניות בהשקעה של כ-264 מיליון שקל (75 מיליון דולר), לפי מחיר המינימום. כמו כן הודיעה המדינה לקראת ההנפקה על כוונתה להעמיד ערבות בשיעור של 75% לגיוס חוב בהיקף של 250 מילון דולר, לאחר השלמת גיוס ההון ובכפוף לאישור ועדת הכספים. 

דירקטוריון אל על  ביקש לבצע טרם ההנפקה לציבור גיוס הון פרטי, וזאת כדי להכניס משקיע חדש לחברה (דוד ספיר או מאיר גורביץ) שיחזיק בשליטה משותפת וזהה עם בעלת השליטה הנוכחית, כנפיים. המתעניין השלישי באל על, לצד ספיר וגורביץ, הוא אלי רוזנברג, שקיבל מרשות החברות היתר שליטה בחברה, ובכוונתו, ככל הידוע, לרכוש מניות בהיקף של 101 מיליון דולר בהנפקה, כדי להעביר את השליטה בחברה לידיו.

עם זאת, משרד האוצר הודיע כי הוא מתנגד לביצוע הנפקה פרטית. ואכן בהצעת המחליטים שהועברה לישיבה הממשלה המתווה הוגדר כהנפקת ציבורית ואחידה. ההצעה קיבלה את אישור הממשלה, והיא מאשרת, בין השאר, למשרד האוצר לרכוש מניות (ככל שהציבור לא יקנה) באופן מדורג ובהיקף ראשוני של 75 מיליון דולר. את המניות שתרכוש במסגרת ההנפקה תחזיק המדינה במשך 18 חודשים, ללא זכויות הצבעה בחברה.

את הגיוס תוביל לידר הנפקות, והוא מכוון למשקיעים מקומיים. ההנפקה תבוצע בדרך של הצעה אחידה, באמצעות מכרז לציבור, בשיטה שבה כל משקיע יכול להגיש הצעות מחיר לרכישת מניות, וההצעה הגבוהה מקבלת את מרבית הסחורה, בעוד שהצעה נמוכה נשארת "בחוץ".

כך, עשוי להיווצר מאבק בין המתעניינים הפוטנציאליים בחברה, שעלו לכותרות בחודשים האחרונים - המשקיעים אלי רוזנברג, דוד ספיר ומאיר גורביץ. ספק רב אם בעלת השליטה הנוכחית, חברת כנפיים אחזקות של תמי מוזס בורוביץ', תיקח חלק בהנפקה. טרם ההנפקה מחזיקה כנפיים כ-38% מהונה של אל על, לצד 8% שבידי פנחס גינזבורג, בעוד שחלק הציבור בחברה עומד על כ-54%.

"השבתה מלאה של טיסות הנוסעים"

בהשפעת משבר הקורונה שסחף את אל על לסערה מושלמת בעסקיה, בסוף חודש אוגוסט הציגה חברת התעופה בדוחותיה הכספיים הפסד ענק של 244 מיליון דולר לסיכום המחצית הראשונה של השנה. לצד ההפסדים הנערמים, את דוחות אל על מלווה  הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון, בשל חוסר הוודאות באשר ליכולתה להתמודד עם חובות הענק הרובצים על גבה. כפי שרואי החשבון מציינים בדוחות, התפשטות הקורונה הובילה "להיעדר ביקוש ולהשבתה מלאה של טיסות הנוסעים הסדירות של החברה", שהובילו גם לגירעון של 135 מיליון דולר בהונה העצמי.

הנפקת המניות של אל על היא חלק ממתווה הסיוע לחברה. לאחר גיוס ההון של 150 מיליון דולר שמתוכנן השבוע, תיטול אל על הלוואה, או שתגייס חוב בדרך אחרת, וזאת בהיקף של 250 מיליון דולר, והמדינה תעמיד כאמור ערבות ל-75% מהסכום. עם זאת, ספק עם סכום של 400 מיליון דולר יספיק לאל על כדי להתרומם אחרי המשבר החמור בתולדותיה.

בחודשים האחרונים מצויה אל על בהדממה כמעט מוחלטת, וב-1 באוקטובר עליה  להשיב על פי חוק סכום של כמיליארד שקל ללקוחות שרכשו דרכה כרטיסים לטיסות שבוטלו.