הופקדה תוכנית של קרסו נדל"ן בדרום ת"א ל-315 דירות

מדובר בפרויקט פינוי בינוי למתחם אופטושו ליוויק שבשכונת קריית שלום • כחלק מהפרויקט ייהרסו 118 דירות, וייבנו ארבעה מבנים בסמוך לנתיבי איילון, אחד מהם בגובה 31 קומות

מתחם אופטושו במצבו הקיים / צילום: גיא נרדי
מתחם אופטושו במצבו הקיים / צילום: גיא נרדי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה תוכנית להתחדשות עירונית של מתחם אופטושו-ליוויק בשכונת קריית שלום בדרום תל אביב. התוכנית כוללת פינוי של מבני רכבת בני שלוש קומות, הממוקמים ליד הקיר האקוסטי של תוואי איילון דרום ובמצב תחזוקתי גרוע, ובהם 118 יח"ד. במקום מציעה התוכנית בנייה של 335 יח"ד בארבעה מבנים - מגדל בן 31 קומות ושלושה מבנים בגובה 10 קומות, שייבנו במגרש בגודל 10 דונם, המשמש כיום כמגרש כדורגל וממוקם בפינת הרחובות קיבוץ גלויות וישראל גורי. במקום מבני המגורים הישנים שיהרסו יוקם שטח ציבורי פתוח.

הפרויקט, שנדון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית ת"א-יפו בחודש יולי 2018, הוגדר אז על ידי אנשי הצוות המקצועי ונבחרי הציבור כדחוף ואפילו "היסטורי". הסיבה היא שאין עוד דוגמא בעיר לממשק כה ישיר ומיידי של מגורי תושבים לצד ציר תחבורה אינטנסיבי, רועש ומזהם. מעבר לכך, המבנים הקיימים במצב רעוע. בשנת 2005, אף התמוטט אגף שלם בבניין ברחוב אופטושו, ככל הנראה ויש לכך קשר ישיר להקמת כביש איילון דרום, התמוטט אגף שלם בבניין ברחוב אופטושו.

בשנת 2015 הוצעה חלופה של בניית פרויקט הבינוי פינוי על חשבון חורשת ההסתדרות, המהווה חלק מפארק החורשות. רעיון זה נפסל עקב התנגדות השכנים ברחובות הסמוכים לפארק. האדריכלית, פרופסור טלי חתוקה כתבה על הנושא בזמנו כי, "אחת הבעיות המרכזיות בכל הנושא היא היעדר קריטריונים להגדרת מתחמים, היעדר קריטריונים להשלמה קרקעית. בגמישות הרבה שמתרחש תהליך כזה טמונה סכנה גדולה. יתרה מכך, גמישות זו, עשויה להבטיח את האצת תהליך ההתחדשות אך לא את איכותו ותרומתו הכללית לעיר ולשכונות סמוכות. וכמובן תקדים זה עלול לייצר חיבור בעייתי בין הון לשלטון. שהרי אין זה מפתיע שרשויות חזקות נאלצות לעמוד בפני לחצים רבים מצד יזמים הממנפים את הקשיים של תושבים בדרכם לרווח וממון".

יזמית הפרויקט היא חברת קרסו נדל"ן. חברת וקסמן גוברין מנהלת את הפרויקט מטעמה. התוכנית נערכה ע"י משרד יסקי-מור-סיוון אדריכלים.

מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, האדריכלית חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה כי, "מדובר בתוכנית חשובה וחיונית אשר מייצרת מענה חלופי לדיירים אשר מתגוררים במבנים רעועים, וזאת באמצעות בינוי מודרני ומגוון בסמוך לדרך קיבוץ גלויות. בנוסף, התוכנית מייצרת את החיבור הנדרש בשטחים הפתוחים הקיימים בסמוך לנתיבי אילון, בשילוב מבנה ציבורי חדש לטובת תושבי שכונת קריית שלום".