רשימת המדינות הירוקות משתנה, אך לוח הטיסות לא יוכל להתאים את עצמו

משרד הבריאות מעדכן כי קרואטיה, הונגריה, אוסטריה וסלובניה הן מדינות אדומות מעתה • מנגד, המשרד מעדכן על הוספת 4 מדינות לרשימה הירוקה: איי סיישל, סרביה, איסלנד וקובה • האישור לפתוח את נתב"ג בימי הסגר קובע שרק טיסות שהופיעו מראש בלו"ז יוכלו להמשיך לפעול

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

רשימת המדינות משתנה והיא מצמצמת את היעדים שאליהם ישראלים יכולים לטוס מבלי להיכנס לבידוד בהלוך ובחזור. משרד הבריאות שינה את הסטטוס עבור ארבע מדינות שהיו ירוקות והפכו לאדומות: קרואטיה, הונגריה, אוסטריה וסלובניה. קרואטיה, ביחד עם יוון ובולגריה, אפשרו עד כה לישראלים להיכנס אליהן בלי בידוד ובכפוף להצגת בדיקת קורונה עדכנית. השינוי ייכנס לתוקפו ב-22 לספטמבר כך שישראלים שנמצאים באחת מארבע המדינות הללו וימהרו לחזור לארץ לפני 22 לחודש יהיו פטורים מבידוד של 14 ימים.

מנגד, משרד הבריאות מעדכן על הוספת ארבע מדינות לרשימת המדינות הירוקות שמהן הנכנסים לישראל יהיו פטורים מחובת בידוד. מדובר באיי סיישל, סרביה, איסלנד וקובה.

מדינות אלה מצטרפות לרשימה הכוללת כ-30 מדינות ירוקות דוגמת איטליה, בריטניה, גרמניה, ירדן, קפריסין, קנדה, תאילנד, איחוד האמירויות ועוד - משמעות הרשימה הזו כאמור היא שהנכנסים מהמדינות הללו לישראל יהיו פטורים מבידוד. המדינות לא בהכרח מתירות לישראלים להיכנס אליהן, כאשר לכל מדינה יש מדיניות הקובעת האם היא מתירה כניסה לישראלים (הרוב לא מאפשרות) והאם הנכנסים מחויבים בבידוד ובהצגת ממצאי בדיקת קורונה. כך או כך, נזכיר כי ההנחיות בישראל מאפשרות רק לבעלי דרכון ישראלי להיכנס למדינה, למעט באישור חריג לבעלי דרכון זר (לצורכי לימודים למשל).

רק טיסות שהופיעו מראש בלו"ז יוכלו לפעול בימי הסגר

השינוי ברשימת המדינות לא יאפשר לחברות התעופה להתגמש ולהוציא טיסות ליעדים הירוקים החדשים, דוגמת סרביה שככל הידוע מתירה לישראלים להיכנס אליה מבלי להיכנס לבידוד. הסיבה: האישור לפתוח את נתב"ג בימי הסגר קובע כי יוכלו לפעול רק טיסות שהופיעו מראש בלו"ז וקיבלו אישור לכך, ובהתאם לא ניתן להוסיף טיסות חדשות (סלוטים). המשמעות היא שגם אם אל על או ארקיע, שתי החברות הישראליות שלא פועלות כלל כיום ירצו להתחיל לפעול, לא יוכלו לעשות זאת לאורך כל תקופת הסגר. ישראייר, החברה הישראלית היחידה שטסה לא תוכל לשנות את הלו"ז ולהוסיף טיסות בהתאם לשינוי ברשימה. זאת ועוד, החברה עשויה לבטל טיסות לקרואטיה שתוכננו מראש לאור העובדה שישראלים שישובו משם יידרשו להיכנס לבידוד (מה-22 בספטמבר).

ובינתיים הביקוש של הישראלים ל"הימלט" מהסגר וצאת לחו"ל מזנק - מנתוני רשות שדות התעופה ב-16.9, מספר הנוסעים בטיסות בינלאומיות בנתב"ג עמד על כ-6,000 (ב-51 טיסות) ומחר (ה') הוא צפוי לעמוד על 8,600 נוסעים ב-80 טיסות. הנוסעים מדווחים על קושי בתיאום לבדיקות קורונה בבתי החולים ובתחנות המורשות עקב עומסים.

בישראייר, שמבצעת את רוב הטיסות למדינות שאליהן הכניסה מותרת בלי בידוד (קרי יוון, בולגריה ונכון לימים אלה גם קרואטיה), נותרו מקומות ספורים על הטיסות, בעיקר ליוון. המחירים מזנקים בהתאם. החברה הספיקה להוסיף חמש טיסות לפני ההחלטה שקובעת כי לא ניתן יהיה לשנות את הלו"ז, ויש להניח שהביקוש הגבוה של ישראלים לצאת לחו"ל היה מוביל להוספה של טיסות בהתאם.

הנוסעים ליוון יצטרכו לקחת בחשבון ששינויים בהגדרות של מדינות מתרחשים בהתאם לנתוני התחלואה. כפי שמשרד הבריאות בישראל קיבל החלטה לשנות את מעמדה של קרואטיה למדינה אדומה, גם המדינות הזרות יכולות לשנות את ההגדרה של ישראל ולאסור כניסה, בוודאי לנוכח נתוני התחלואה המדאיגים של יותר מ-5,000 נבדקים חדשים ביום. בתוך כך, יוון צפויה להגביל את מספר הישראלים ל-5,000 נוסעים בשבוע. בתחילה, הגבילה יוון את מספר הנכנסים מישראל אליה ל-600 בשבוע, לאחר מכן המספר הזה הוכפל ל-1,200 נוסעים מישראל בשבוע, ואז התבשרנו כי מ-15.9 המגבלה הוסרה ועמה גם האפשרות לנוע בכל רחבי המדינה. כעת ממשלת יוון מבקשת שוב להגביל את מספר הישראלים שמבקרים בה, עם כל הרצון לתיירות גם שם מודעים לנתוני התחלואה בישראל.

לנוסעים נזכיר כי לפני הטיסה עליהם למלא הצהרת בריאות באתר הממשלתי של מדינות היעד וכי עליהם לבצע בדיקת קורונה בהתאם לדרישות של כל מדינה. תנועת נוסעים בתקופת הסגר תתאפשר בהצגת כרטיס טיסה עדכני ליום הטיסה.