מנכ"לית לאומיטק: "באמירויות אין תרבות של צ'יק צ'ק"

יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק, מספרת לשליח "גלובס" בדובאי, "אין ספק שרמת העניין גבוהה משני הצדדים. גילינו כאן התלהבות יוצאת דופן מצד גורמי ממשל ועסקים באמירויות לעשות עסקים עם גופים עסקיים מישראל"

אמג׳ד אימרן קאהן מבנק  Emirates MBD עם יפעת אורון מלאומיטק, בדובאי / צילום: שי שלו, גלובס
אמג׳ד אימרן קאהן מבנק Emirates MBD עם יפעת אורון מלאומיטק, בדובאי / צילום: שי שלו, גלובס

דובאי, ערבוב מתעתע של נוף מדברי, מגדלי פאר נוסח מנהטן, אנשי עסקים הלובשים גלביות וכאפיות מסורתיות אשר רכשו את השכלתם במיטב מוסדות הלימוד שבמערב והאנגלית שגורה בפיהם. באמירות בעלת הכלכלה המשגשגת עד לאחרונה, שאותות משבר הקורונה ניכרים בה היטב (באין תיירים - המלונות ומרכזי הקניות המפוארים כמעט ריקים מאדם) הגיעה השבוע משלחת של אנשי עסקים בראשות בכירי בנק לאומי, שהגיעו לחתום על הסכמי מזכר הבנות לשיתופי פעולה עם שני בנקים מובילים מאיחוד האמירויות.

במפגשים עם בכירים בממשל ובמגזר העסקי המקומי, ניכרה החמימות הרבה שבה התקבלו חברי המשלחת, והרצון של שני הצדדים לקדם במהירות שיתופי פעולה עסקיים. "אין ספק שרמת העניין גבוהה משני הצדדים. גילינו כאן התלהבות יוצאת דופן מצד גורמי ממשל ועסקים באמירויות לעשות עסקים עם גופים עסקיים מישראל, בין היתר כפועל יוצא של אסטרטגיה לגוון את מקורות ההכנסה שלהם מעבר לנפט והפגיעה בתיירות", אומרת ל"גלובס" יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק, זרוע בנקאות הטכנולוגיה של בנק לאומי. זאת, גם על רקע העובדה שבמדינה לא גובים מס הכנסה.

איזה עסקים מעניינים אותם במיוחד?
"מאוד חשובה לבכירי האמירויות היכולת של הגדלת ייצור המזון, קרי תחומי הפודטק והאגריטק, והם מתעניינים בשיתופי פעולה שיאפשרו ייצור חכם. יש כאן גם הזדמנות גדולה לחברות פינטק מישראל, תחום שעד היום היה מוכוון למערב.

"ניכר כי האמירויות, ובראשן אבו דאבי ודובאי, מהוות מרכז סחר ובנקאות מובילים. הבנקים המקומיים מאוד רוצים לשתף פעולה ולאמץ טכנולוגיות ישראליות על מנת להאיץ אף יותר את היכולות הפיננסיות שלהם. האזור הזה יכול להיות ראש הגשר שיאפשר לחברות ישראליות לפתוח אזורים מהותיים במזרח התיכון והעולם המוסלמי בכלל. כמובן שגם תחום טכנולוגיות הסייבר הישראלי יוצר כאן עניין רב".

לאיזה סוג של עסקים אפשר לצפות בתחום הטכנולוגיה?
"אני מניחה שיהיו גורמים באמירויות שירצו להשקיע בחברות מישראל, אבל המהות היא טכנולוגיה ישראלית שתחלחל לשוק המקומי. באמירויות מתעניינים בעיקר לקפוץ קדימה מבחינה טכנולוגית".

אורון מדגישה כי מאחר שהמטבע המקומי באמירויות חזק (צמוד לדולר), אנשי העסקים המקומיים "חייבים לסחור בעולם הטכנולוגי כדי לייצר לעצמם פרמיה, להביא יכולות עם ערך מוסף" .

לדבריה, "האמירויות עוברות תהליך, מתרבות מסחר של קנייה ומכירה בקצבים מהירים לכזו שבה כדי לייצר ערך צריך להשקיע לטווח ארוך - עסקים שלוקח זמן לקטוף את הפירות מהם. במסחר של פעם, אם אי אפשר לנצל עלויות, אין לך יתרון".

כשההתלהבות הראשונית מנירמול היחסים תתפזר, איזה עסקים משותפים נראה להערכתך?
"ברור שלאור ההתלהבות ההדדית תהיה זרימה של אינפורמציה בין הצדדים, אבל צריך להגיד לישראלים שירצו לעשות כאן עסקים - שחשוב שיידעו לעבוד עם האנשים בצד השני. חשוב להבין שאין באמירויות תרבות של צ’יק צ’ק. הם רוצים יחסי אמון שנבנים לאורך זמן".
לדברי אורון, "גופים עסקיים כבנקים גדולים, שהם חזקים ומסודרים, נכון יהיה שיובילו את שיתופי הפעולה כדי לבסס את האמון בין המגזרים העסקיים. לסטרטאפ זה ייקח יותר זמן, ולכן חשוב לוודא שעובדים עם השותף הנכון".

מלבד תחומי הטכנולוגיה השונים, מונה אורון כתחומים שיכולים לצאת נשכרים מהיחסים הנרקמים בין המדינות את תחומי הלוגיסטיקה, האנרגיה המתחדשת, תיירות, תשתיות ועוד . לדבריה, "אנשי עסקים באמירויות מצפים כבר לטוס לישראל כדי לבחון את מה שיש למגזר העסקי להציע. מעבר לכך, ההסכם עמם נותן לגיטימציה להרבה מדינות מוסלמיות באזור לשוק שמאמץ סחורות וטכנולוגיות ישראליות. הפוטנציאל של ההסכם הזה הוא מטורף".

העברה סמלית של 180 דולר

בתוך כך, יו"ר בנק לאומי ד"ר סאמר חאג’ יחיא, ומנכ"ל הבנק חנן פרידמן חתמו על הסכמי מזכר הבנות ראשונים של לאומי עם הבנקים המובילים מאיחוד האמירויות - בנק First Abu Dhabi Bank מאבו דאבי, ובנק Emirates NBD מדובאי.

שני ההסכמים מניחים לדברי ראשי הבנק את התשתיות שתאפשרנה ליישם, הלכה למעשה, יחסים כלכליים בין ישראל לבין איחוד האמירויות. סמוך לאחר החתימה, לאומי כבר יישם את ההסכמים וביצע העברה בנקאית ישירה לכל אחד משני הבנקים. הסכום שנבחר להעברה לכל בנק הוא 180 דולר (עשר פעמים ח"י).

גם בנק הפועלים חתם על מזכר הבנות עם Emirates NBD לשיתוף פעולה בין שני הבנקים. מנכ"ל הפועלים דב קוטלר ציין, כי הסכם עם בנק מוביל באיחוד האמירויות הוא הישג פורץ דרך, שמאפשר ללקוחות הישראלים לפעול במישרין באיחוד האמירויות ובהמשך במדינות נוספות. 

***גילוי מלא: נציג "גלובס" משתתף בביקור במימון מלא של העיתון