מסתמן: הגבול לסיני יישאר סגור בתקופת החגים

הגבול עם סיני סגור מאז חודש מרץ • במשרד הבריאות חוששים מהאתגרים הלוגיסטיים הכרוכים ביציאת אלפי ישראלים למצרים, שמוגדרת כמדינה אדומה

חופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
חופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בג"ץ לא צפוי לדון בימים הקרובים בעתירה שהוגשה לפתיחת מעבר הגבול טאבה (לסיני). לכן, הגבול שנסגר מאז חודש מרץ ליציאה של ישראלים, בשלב זה יישאר סגור בהתאם לעמדת משרד הפנים ומשרד הבריאות.

בעתירה נטען כי החלטה זו פוגעת בזכות החוקתית של אזרחים לצאת מהמדינה, כשלעותרים ברור היה שאילו יתירו להם לצאת, בשובם ארצה הם יידרשו להיכנס לבידוד של 14 ימים משום שמצרים מוגדרת כמדינה אדומה.

עמדת משרד הפנים ועמדת משרד הבריאות שנמסרו בהמשך לעתירה מביעה התנגדות לפתוח את הגבול. בית המשפט יצטרך להחליט אם לקיים דיון בהחלטה או שהוא ידחה אותה על הסף או לחילופין לקבל את העתירה. עד אז, וככל הנראה למשך כל תקופת החגים - הגבול יישאר סגור.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי המליץ שלא לאפשר את היציאה לסיני. לוי אמר כי יתכן כי השהות בסיני כשלעצמה לא תהווה סיכון מיוחד השונה משהות במרחבים פתוחים בישראל, עם זאת הוא התייחס לסיכון לבריאות הציבור כאשר מצרים מוגדרת כמדינה אדומה ולאתגרים הלוגיסטיים הכרוכים ביציאת ישראלים אליה, לרבות עמידה בתו הסגול במעברי הגבול ואכיפת בידוד לשבים. זאת לאור העובדה שהוא מעריך שאלפי ישראלים יבקשו לצאת לסיני: "אני תקווה שלאחר החגים ובהמשך לצעדים הננקטים, מספר החולים הפעילים בישראל ירד ואז אפשר יהיה לבחון באופן חיובי את פתיחת מעבר הגבול ואת הצורך בבידודם של השבים מסיני", אמר לוי.

גם עמדת שר הפנים אריה דרעי הייתה נגד פתיחת הגבול, החלטה שהתקבלה עוד במרץ 2020: "אני ער לטענות בדבר פגיעה בזכויות המבקשים לצאת לסיני, אך בנסיבות שנוצרו וכל עוד לא הושג ריסון של תחלואת נגיף הקורונה יש להעדיף את האינטרס הלאומי של בריאות הציבור".