דוח קודר: מערכת הבריאות תגיע לסף ספיקה בימים הקרובים, מספר הנפטרים יזנק

דוח חדש של צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית והדסה, צופה עליה ניכרת בקצב החולים הקשים בימים הקרובים, בייחוד לאור סכנה של הדבקה בין דורית מואצת בחגים • התמותה הצפויה בתרחישי סגר ראליים הינה של 1,000 עד 2,500 מתים נוספים עד סוף נובמבר

הצוות הרפואי במחלקת קורונה בבית חולים רמב"ם מתרגל טיפול בחולה קורונה עם מכונת הנשמה. הכניסה לגל השני הצריכה כוננות גבוהה מצד מחלקות הקורונה בישראל / צילום: Oded Balilty, Associated Press
הצוות הרפואי במחלקת קורונה בבית חולים רמב"ם מתרגל טיפול בחולה קורונה עם מכונת הנשמה. הכניסה לגל השני הצריכה כוננות גבוהה מצד מחלקות הקורונה בישראל / צילום: Oded Balilty, Associated Press

יממה לפני הכניסה לסגר ברחבי הארץ, ובצל הוויכוחים על ההקלות וההוראות בנוגע למרקם החיים האזרחי בשבועות הקרובים, דוח חדש מציג תמונה קודרת של התפשטות מגפת הקורונה בישראל.

חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים באופן יומי את מצב התחלואה בארץ, מפרסמים היום (ה') דוח חדש, הצופה עליה משמעותית בנדבקים, בחולים במצב קשה עד בינוני ובתמותה בימים הקרובים, בייחוד לאור סכנה של הדבקה בין דורית מואצת בחגים. בזמן הסגר, מדגישים החוקרים כי המדינה נדרשת לפעול מהר ככל הניתן למימוש מהיר של מערך אפידמיולוגי, החיוני ליציאה מן הסגר ועשוי לסייע בהקטנת הנזק הצפוי.

לפי הדוח, עד עתה המספר עלה בהתאם למודל האופטימי של התחלואה, כפי שצפוי עקב מיקוד הדבקה באוכלוסייה צעירה, אך בימים האחרונים חלה תפנית: האצה בקצב העלייה של החולים במצב קשה, המוסברת על ידי הדבקה בין אוכלוסיות גיל. על כן, ישנו צפי לעליה ניכרת בקצב העליה של החולים המאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ במצב קשה בימים הקרובים, בייחוד לאור סיכוני הדבקה בין דורית מואצת בשל קיום החגים.

לפי החוקרים, פרופ' רונית קלדרון, פרופ' רן ניר-פז, פרופ' דורון גזית, פרופ' ינון אשכנזי ופרופ' נדב כץ, "ההדבקה המאותרת מייצגת היטב את התפשטות המחלה וצפויה להתבטא בתחלואה הקשה. הגעה לסף הספיקה של מערכת הבריאות צפויה בזמן הקרוב, וללא תלות בסגר המתוכנן. הערכה קדימה של השפעת סגר יעיל, המבוססת על יעילות 'סגר פסח' וסגרים באוסטרליה ואוסטריה מאפשרת צפי לתרחישים אפשריים".

מסקנות הדוח, בהתאם לנתונים, הינן כי התמותה הצפויה בתרחישי סגר ראליים הינה של 1,000 עד 2,500 מתים נוספים עד סוף נובמבר. יחד עם זאת, מדובר בתמותה דומה או מעט נמוכה יותר לנפש ביחס לתמותה במדינות דוגמת הולנד, בלגיה, צרפת, ספרד ואיטליה בגל הראשון.

על כן, חובה לממש סגר יעיל על מנת למנוע חריגה ממספרים אלו. לפי החוקרים, הנקודה הקריטית בפתח חגי תשרי היא מניעת הדבקה בין דורית, שתאפשר ירידה מתחת למספרי התמותה המתוארים. לכן, יש למנוע התכנסויות ללא החרגות כלשהן.

"אילו היינו נמנעים מהתקהלויות ומבססים מערך אפידמיולוגי יעיל, אפשר היה למנוע סגר. אבל הגבלות מחמירות, כלומר הסגר שהוכרז, הן חיוניות בשלב הנוכחי, כי ההתפרצות הנוכחית היא במספרים מאוד גבוהים, ולמרות העלייה האיטית שלה, היא יכולה להביא אותנו למקומות שבהם לא חשבנו שנהיה לפני חודשיים", מסביר פרופ' דורון גזית, מחברי הצוות המבצע את הניטור.

גזית מוסיף כי "הסגר נותן לנו כאזרחים את האפשרות לא לשלוח את הילדים למסגרות ולהישמר כמה שיותר. היציאה לעבודה, ככל שהיא מתאפשרת לאור ההגבלות האחרות, היא כורך וצורך כלכלי, שלא ניתן להימנע ממנו. צריך להימנע לחלוטין מהתקהלויות באשר הן בשלב זה, ופשוט להיזהר מהדבקה, ללא קשר לגיל שלנו. בעוד שלושה-ארבעה שבועות, כשנתחיל לראות ירידה במספר הנדבקים, צריך ליישם אסטרטגיית יציאה המתבססת על מערך אפידמיולוגי יעיל והמשך הגבלת התקהלויות".