ארה"ב מבקשת לאכוף מחדש סנקציות על איראן

לא ברור בשלב הזה האם למהלך תהיה משמעות כלכלית על איראן, או שמדובר בצעד הצהרתי • משרד החוץ הגרמני צייץ הבוקר הודעה בשם גרמניה, צרפת ובריטניה: "אנחנו ממשיכים להיות מחוייבים לשימור הסכם הגרעין"

מזכיר המדינה פומפאו (מימין) והנשיא טראמפ (משמאל) בתדרוך בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press
מזכיר המדינה פומפאו (מימין) והנשיא טראמפ (משמאל) בתדרוך בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press

ארה"ב מבקשת לאכוף מחדש סנקציות על איראן לפי הסכם הגרעין, ה-JCPOA. המהלך אינו זוכה לגיבוי של הצדדים האחרים החתומים על ההסכם - גרמניה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין, ולפיכך לא ברור בשלב הזה האם למהלך תהיה משמעות כלכלית על איראן, או שמדובר בצעד הצהרתי.

הודעתו של מזכיר המדינה מייק פומפאו לגבי אכיפת הסנקציות מחדש, הגיעה במהלך השבת. פומפיאו קרא למדינות נוספות להצטרף למהלך. לדבריו, וושינגטון "נקטה בצעד החלטי זה מכיוון שבנוסף לאי עמידתה של איראן בהסכם, מועצת הביטחון סירבה להאריך את אמברגו הנשק על איראן". אמברגו הנשק על איראן, שהחל לפני 13 שנים, אמור לפקוע במהלך חודש אוקטובר 2020. באוגוסט דחה האו"ם את בקשת ארה"ב להאריך את האמברגו.

 

הודעת פומפיאו נמסרה 30 ימים לאחר שארה"ב פנתה לאו"ם, כאמור, בבקשה להפעיל את סעיף השבת הסנקציות ה-Snapback, הכלול בהסכם שנחתם ביולי 2015. יצוין שארה"ב הודיעה זה מכבר כי היא מבטלת את השתתפותה בהסכם הגרעין, ה-JCPOA, ולכן לא ברור אם החלטה לבקש מן האו"ם להפעיל מחדש את הסנקציות, נופלת בתוך מסגרת ההסכם או במהלך אחר.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר אתמול: "ישנה אי ודאות בנושא סעיף ה Snapback", וציין כי הוא אינו יכול להורות על שום צעד בעניין הסנקציות. בינואר 2020 שידרו ערוצי הטלוויזיה באיראן מסר, לפיו איראן אינה רואה עצמה מחויבת יותר להסכם הגרעין מ-2015. ההודעה ההיא הגיעה כתגובה לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כח אל קודס, ליד שדה התעופה של בגדד.

משרד החוץ הגרמני צייץ הבוקר הודעה בשם גרמניה, צרפת ובריטניה לפיה "ארה"ב חדלה להיות צד להסכם הגרעין, אחרי שהם החליטו לסגת ממנו ב-8 במאי 2018. כתוצאה מכך ניסיונה של ארה"ב לאתחל את סעיף ה-snapback הנו חסר משמעות משפטית. אנחנו ממשיכים להיות מחוייבים לשימור הסכם הגרעין".