בהשתתפות ישראל: נחתם ההסכם להקמת ארגון הגז האזורי במזרח התיכון

ההסכם הרשמי להקמת ארגון הגז האזורי EMGF - East Mediterranean Gas Forum נחתם היום בקהיר • הפורום יכלול את ישראל, מצרים, איטליה, יוון, ירדן, קפריסין והרשות הפלסטינית

שר האנרגיה יובל שטייניץ בחתימת ההסכם להקמת ארגון הגז האזורי איסטמד / צילום: משרד האנרגיה
שר האנרגיה יובל שטייניץ בחתימת ההסכם להקמת ארגון הגז האזורי איסטמד / צילום: משרד האנרגיה

בקהיר נחתם היום (ג') ההסכם הרשמי להקמת ארגון הגז האזורי איסטמד (EMGF - East Mediterranean Gas Forum) הכולל את מצרים, איטליה, יוון, ירדן, ישראל, קפריסין, והרשות הפלסטינית המחזיקה בשדה הגז מרין מול חופי עזה. בשם ישראל חתם על חוקת הארגון (באמצעות שיחת וידיאו) שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. שטייניץ היה זה שיזם לפני שלוש שנים את הקמת פורום הגז האזורי עם גילויי הגז במזרח הים התיכון, עם עמיתו המצרי טארק אל מולה.

טקס החתימה על ההסכם להקמת ארגון הגז האזורי איסטמד / צילום: משרד האנרגיה
 טקס החתימה על ההסכם להקמת ארגון הגז האזורי איסטמד / צילום: משרד האנרגיה

במסגרת הטקס חתמו שרי האנרגיה של החברות המייסדות על חוקת הארגון, שתניע את הקמתו ותסדיר את פעילותו. במקביל לחתימת השרים, השתתפו באירוע שגרירי חברות הפורום המוצבים בקהיר (איטליה, יוון, ירדן, ישראל, קפריסין, רש"פ) יחד עם שגרירי המדינות המעוניינות ליטול חלק בפורום (צרפת - כחברה, האיחוד האירופי וארה"ב - משקיפות).

בהודעת שטייניץ לאחר החתימה נאמר: "ברכת הגז מביאה לנו גם שיתוף פעולה אזורי עם מדינות ערב ומדינות אירופה ראשון מסוגו בהיסטוריה עם חוזים לייצוא גז כחול לבן לירדן ומצרים על שלושים מיליארד דולר וזו רק ההתחלה".

בשנה וחצי האחרונות פעל משרד האנרגיה יחד עם איטליה, יוון, ירדן, מצרים, קפריסין, והרש"פ להקמת הארגון ולגיבוש חוקה לארגון, אשר נחתמה בינואר 2020 בראשי תיבות על ידי שרי האנרגיה של החברות. חוקה זו מאפשרת הלכה למעשה את הקמת הארגון בין המדינות.

בהתאם לחוקת הפורום, מטרות הארגון המרכזיות הן הקמת פלטפורמה לדו-שיח בין חברותיו בנושאים הקשורים לניצול משאבי הגז הטבעי באזור, תוך גיבוש חזון משותף למימוש הפוטנציאל של משאבי הגז הטבעי ובחינת הדרכים ליישומו הלכה למעשה. בארגון יהיה פורום של קבוצת העבודה המורכבת מצוותים מקצועיים של משרדי האנרגיה בראשות מנכ"לי המשרדים. וכן ועדה מייעצת המורכבת מחברות אנרגיה בינלאומיות מהסקטור הפרטי.

לפי שטייניץ, החברות בארגון תעניק למדינת ישראל יתרונות ניכרים, בפן המקצועי של קידום פעילויות משותפות ויעדים בתחום הגז הטבעי וכן בפן המדיני, האזורי והבינלאומי וכן קידום נורמליזציה ביחסים האזוריים, אשר תסייע בפיתוח משק הגז הטבעי בישראל, ובעיקר את יצוא הגז הטבעי מישראל אל שכנותיה, לאירופה ולאזורים נוספים.

הארגון מהווה קואליציית נגד לפעילות הטורקית באזור, שהביאה כבר לעימותים מול קפריסין ויוון על זכויות חיפוש בשטחים שבמחלוקת.

גבריאל מיטשל, מנהל קשרי החוץ במיתווים, המכון הישראלי למדיניות חוץ-אזורית, אומר כי החתימה על אמנת פורום הגז של מזרח אגן הים התיכון היא אירוע שיש לברך עליו. זה מאפשר לישראל להיות חלק מארגון בעל הרכב ייחודי, שכולל גם את הרשות הפלסטינית, מצרים, ירדן, איטליה, יוון וקפריסין. ואולם, תשעת החודשים האחרונים ניפצו הרבה מהתקוות שהיו בישראל ובאזור לגבי רווחים אפשריים מגילויי האנרגיה בים התיכון. מגפת הקורונה הביאה להתרסקות מחירי האנרגיה בעולם, ומקצת חברות בינלאומיות הקפיאו את הפעילות שלהם במזרח אגן הים התיכון.

בהקשר זה חובה לציין את כניסתה של ענקית הנפט שברון, שרכשה את נובל אנרג'י, והיא עתידה להיכנס לפעילות עניפה באזור, כך לפחות לפי הכרזותיה.