לראשונה: מועמדת אישה לתפקיד מנכ"לית התעשייה האווירית. ומי עוד במועמדים?

תא"ל במיל' מירב קירשנר, שהייתה ראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל, תתמודד על התפקיד בין היתר מול שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, אלוף במיל' חגי טופולנסקי ובכירים בתע"א ובאלתא

מירב קירשנר / צילום: דובר צה"ל
מירב קירשנר / צילום: דובר צה"ל

לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מועמדת אישה למנכ"לות התעשייה האווירית, חברת הייצור הביטחוני הגדולה והחשובה במדינה. תא"ל במיל' מירב קירשנר, מי שהייתה ראש מטה אגף כוח אדם וראש חטיבת תכנון בצה"ל והייתה ממונה על ניהול תקציבים בגובה של 20 מיליארד שקל, הגישה את מועמדותה לתפקיד. קירשנר אישרה ל"גלובס" שהגישה את מועמדותה, אך סירבה לדבר מעבר לכך.

קירשנר, 52, הייתה מועמדת לתפקיד ראש אכ"א ומשלא מונתה הודיעה ביולי האחרון על פרישה מצה"ל אחרי 33 שנה. קירשנר ציפתה לקבל דרגת אלוף, ולהיות האישה השנייה בצה"ל שתקבל דרגה זו (אחרי האלופה במיל' אורנה ברביבאי, כיום ח"כית מטעם יש עתיד), אך כאשר הרמטכ"ל כוכבי החליט להאריך את כהונת מוטי אלמוז כראש אכ"א ולא למנותה, עזבה את הצבא.

מספר המועמדים הסופי לתפקיד לא ידוע, אולם יש מספר מועמדים ששמותיהם נחשפו: אלוף במיל' חגי טופולנסקי, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד, המשנה למנכ"ל תע"א אייל יוניאן, סמנכ"ל תע"א בועז לוי ומנכ"ל אלתא יואב תורג׳מן.

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
 שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

לקראת הנפקה

התעשייה האווירית היא אחת המעסיקות הגדולות בישראל עם 15 אלף עובדים והכנסות של 14 מיליארד שקל ב-2019. בשנים הקרובות צפויה תע"א לעבור שינוי ארגוני לקראת הנפקת החברה. מאז 2017 מכהן הראל לוקר כיו"ר תע"א.

לפני כמה חודשים הודיע מנכ"ל החברה נמרוד שפר כי הוא מתפטר לאחר שנתיים בתפקיד. שפר, לשעבר ראש אגף תכנון במטכ"ל וראש מטה חיל האוויר, היה חלוק בנושאים מקצועיים על יו"ר דירקטוריון החברה, הראל לוקר. התעשייה האווירית מתקדמת לקראת הנפקה בבורסה ונמצאת בתקופה טובה מבחינת דו"חות כספיים, אך בשל עצירה כמעט מוחלטת של ענף התעופה בעולם וצמצום צפוי של תקציבי בטחון ברחבי העולם, עשויה להיות לכך השפעה בעייתית על עתיד רווחי החברה.

בתעשייה האווירית הוקמה ועדת איתור לליווי הליך בחירת המנכ"ל. חברים בה יו"ר החברה לוקר וכן הדירקטורים של התעשייה האווירית רו"ח ראם עמינח, יוסף צ׳חנובר, ועורכת הדין מהא מנצור עלי. דיוני ועדת האיתור עשויים להימשך כחודשיים ולכן ייקח זמן עד שתתקבל החלטה בנוגע לזהות המנכ"ל הבא. את התהליך מלווה רשות החברות הממשלתיות, בראשות עו"ד ינקי קוינט. אישור סופי של מנכ"ל התעשייה האווירית מצריך חתימה של שר הביטחון בני גנץ והשר האחראי על החברות הממשלתיות, דוד אמסלם.

נמרוד שפר / צילום: כפיר זיו
 נמרוד שפר / צילום: כפיר זיו

בעולם נשים מובילות

בישראל לא עמדה מעולם אישה בראש אחת מן התעשיות הביטחוניות המובילות. בשנים האחרונות קודמו נשים לתפקידי מפתח, כגון מנהלת מפעל הטילים ברפאל, נעמי ישראלי, מרב דוידוביץ’, ראש מינהל הגנה מפני טילים באלביט מערכות, וענבל קרייס, סגנית מנהל מפעל חלל של תע"א וקודם לכן ראש פרויקט פיתוח "חץ 3", אך מדובר בחריגים. בתעשיות הביטחוניות מתקשים לגייס נשים לתפקידי מפתח בשל הרקע הצבאי, ממנו מגיעים מרבית המועמדים.

תחת פיקודה של קירשנר כראש מטה אכ"א ב-2019-2016 קוצר שירות החובה לחיילים, קוצצו כ-100 אלף אנשי מילואים, נסגרו יחידות עם אמצעי לחימה מיושנים והורחב גיוס נשים לתפקידי לחימה. בנוסף היא עבדה אל מול צבאות זרים, במסגרת קשרי החוץ של אגף כח אדם וניהלה את המו"מ מול משרד האוצר בחתימה על הסכמי כח אדם ושכר של צה"ל. לפני כן שירתה כראש חטיבת התכנון ומנהל כוח אדם וראש אגף משאבי אנוש של פיקוד דרום.

אלוף במיל' גדעון שפר, מי שהיה ראש אכ"א עד 1998, סמנכ"ל באלביט עד 2018 וכיום משמש כסגן נשיא אלביט מערכות, אומר ל"גלובס", שעוד כראש אכ"א וגם כיום בעבודותו בתעשיות הביטחוניות, תהה מדוע אין נשים שמקודמות ומתמנות לתפקידי מפתח כמו בעולם.

סגנית נשיא בואינג, לין קארט משמשת גם כמנכ"לית חטיבת ההגנה, חלל וביטחון של החברה. בצמרת של לוקהיד מרטין עומדת מרילין אדמס היוסון. כיום היא בתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה ועד לאחרונה הייתה המנכ"לית. גם בראש Northrop Grumman עומדת אישה, קאתי וורדן, ובראש General Dynamics, עומדת פיבי נובאקביק.

למעשה ארבע מתוך חמש חברות התעשייה הביטחוניות הגדולות בארה"ב מובלות בידי נשים.

גדעון שפר אמר ל"גלובס": "עיקר הבעיה בענף הזה היא הניהול. אני מעריך שוועדת האיתור פתוחה ואין פה מכרז תפור ולכן יש סיכויים טובים שהם יבחנו מועמדת מבחוץ. קירשנר היא מועמדת מאוד ראויה".