SNC ומרכז היזמות ההודי icreate ינגישו את השוק ההודי לסטארט-אפים ישראלים

מיזם חדש של סטארט-אפ ניישן סנטראל (SNC) והמרכז הבינלאומי ליזמות ולטכנולוגיה בהודו "icreate" יפעל להנגשת השוק ההודי לחברות ישראליות • מטרת המיזם היא להוביל למיסחור בשוק ההודי או להשקעות אסטרטגיות של חברות הודיות בחברות ישראליות

יו"ר iCreate מנוג' קומאר דאס, השגריר רון מלכא ועל המסך מנכ"ל SNC יוג'ין קנדל / צילום: iCreate
יו"ר iCreate מנוג' קומאר דאס, השגריר רון מלכא ועל המסך מנכ"ל SNC יוג'ין קנדל / צילום: iCreate

 

במעמד שגרירי שתי המדינות - הודו וישראל - חתמו היום מנכ"ל המרכז הבינלאומי ליזמות ולטכנולוגיה בהודו icreate, אנופאם ג'אלוטה, ומנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטראל (SNC) יוגי'ן קנדל, על מזכר הבנות לשיתוף פעולה שנועד להנגיש את השוק ההודי לחברות ישראליות דרך שיתופי פעולה.

ההסכם נחתם בטקס שהתקיים בעיר אחמדאבאד בירת גוג'אראט שבהודו, בהשתתפות שגריר ישראל בהודו ד"ר רון מלכא, והקונסול הכללי במומבאי, יעקב פינקלשטיין. באופן מקוון השתתפו המדען הראשי של הודו פרופ' ויג'י רג'האן, ושגריר הודו בישראל, וסנג'ייב קומאר סינגלה.

ההסכם לשיתוף פעולה שנחתם היום הוא פרי של תהליך שהחל עם ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו ב-2018 ופגישותיו עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. ורד מבצרי, דירקטורית הודו ואפריקה ב-SNC שהובילה את המהלך מטעם SNC, סיפרה כי הכירה את ארגון icreate במהלך שליחותה בנספחות הכלכלית בדלהי, בעת שהתלוותה אל פמליית ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו במדינה.

לדברי מבצרי, המיזם פועל במסגרת הסכם I4F - הקרן הישראלית-הודית למו"פ וחדשנות טכנולוגית - המשותפת למשרד המדע והטכנולוגיה ההודי ולרשות החדשנות בישראל, שנולדה באותו ביקור, בהשקעה של 40 מיליון דולר לחמש שנים.

ורד מבצרי, דירקטורית הודו ואפריקה ב-SNC / צילום: מיכה לובטון
 ורד מבצרי, דירקטורית הודו ואפריקה ב-SNC / צילום: מיכה לובטון

את התוכנית לשיתוף פעולה עליה חתמו הגופים, מתארת מבצרי כ-"תוכנית לחדירת שוק". התוכנית מיועדת לחברות בשלות שזקוקות לתיווך ולהתאמת המוצר לשוק ההודי כמו למשל בתחום האיכות, וההתאמה לייצור המוני.

"אייקריאייט הוא גוף חצי ממשלתי, שאמנם על פי הגדרתו הוא 'אקסלרטור' אך בפועל מתפקד יותר כמו 'אינקובטור' לסטארט-אפים", היא מסבירה ומספרת עוד כי הוא "הוקם על ידי ראש ממשלת הודו מודי, בעת שעמד בראש מדינת גוג'אראט, טרם היבחרו לראשות ממשלת הודו כולה. פעילותו הארגון, לדבריה, "יקרה לליבו משום שהוא שואף להפוך את מדינת האם שלו, גוג'אראט, לעמק הסיליקון של הודו".

"אנחנו מציעים שירות אונליין ליצירת הזדמנויות לסטארט-אפים ישראלים, שעתה לא יהיו צריכים להגיע פיזית להודו, אלא לעשות כל מה שנדרש באונליין ובהשקעה מינימלית, תוך פיצוח של האתגרים בכרוכים בכניסה לשוק ההודי, כמו מימון, והפער העסקי-תרבותי".

תחומי העיסוק של החברות שישתתפו בתוכנית אמורים להיות קשורים, לדבריה, להתמודדות עם הקורונה, אך כאלה שמציעים גם פתרונות לטווח הרחוק, ללא קשר למגפה. תחום נוסף הוא אנרגיות מתחדשות. לדברי מבזקי, "מודל שיתוף הפעולה בהודו מחייב ניסיון מוצלח בפילוט, על מנת להתקדם מאוחר יותר לשלב המסחור או השקעה אסטרטגית".

השגריר מלכא, אמר בטקס כי "מזכר ההבנות בין שני גופים המקדמים חדשנות ויזמות, מהווה סגירת מעגל שהחל ב-2018 בעת ביקור ראש הממשלה נתניהו, שחנך ביחד עם ראש ממשלת הודו מודי את האינקובטור הזה בו אנו חותמים היום על ההסכם. זהו ציון דרך נוסף בשיתוף הפעולה הגובר בין שתי המדינות, התואם לחזונם של ראשי הממשלה.

עוד אמר השגריר מלכא כי "ישראל מובילה עולמית במספר הסטרט-אפים לנפש והודו היא יעד החדשנות המוביל באסיה. יחד, במסגרת הפרויקט המשותף, שתי המדינות ימשיכו ליצור שיתופי פעולה טכנולוגיים על מנת למצוא פתרונות לאתגרים משותפים, כמו וירוס הקורונה, אנרגיה מתחדשת ועוד".

"הסכם זה הוא צעד חשוב במיצוי הפוטנציאל של יחסי הודו-ישראל בתחום הטכנולוגיה והחדשנות", אמר פרופ' קנדל, "אני בטוח ששותפות זו תסלול את הדרך לסטארטאפים ישראלים נוספים למינוף עסקי עם ארגונים וחברות הודיות".

מקדמים שיתופי פעולה בעולם

ארגון SNC מקיים פעילות ברמות השטח בכמה מדינות. עם שבדיה, בשלל תחומים טכנולוגיים, באמצעות תוכנית ה"קונקטור" של רשות החדשנות השבדית וביזנס שבדיה. בגרמניה, בעיקר מול ממשלת בבוואריה בתחום בתחום תעשייה 4.0 ולאחרונה גם מול מדינת נורדריין-וסטפאליה.

באמריקה הלטינית פועל SNC מול קהילת ארגון קונקט אמריקס, המחובר ל-180 ארגונים שונים בלמעלה מ-30 מדינות, וזאת באמצעות זרוע ההשקעות של הבנק המרכזי Inter America Development Bank. בארה"ב, הפעילות של SNC מתמקדת בתחום הבריאות הדיגיטלית, עם בית חולים בטקסס.

נוסף על שיתופי הפעולה הללו מול אקוסיסטמים טכנולוגיים מקומיים, שורת של מדינות חתמה עם הארגון על הסכם ב"מודל הגלובל פיינדר", בהן טיוואן, ניו זילנד, תאילנד, ומישיגן וטקסס שבארה"ב. במסגרת מודל זה מציעה SNC למדינות שמעוניינות להאיץ את פיתוח האקוסיסטם הטכנולוגי שלהן, מאגר מידע בסגנון מרקטפלייס על חברות ופתרונות ישראליים.

מאגר המידע נתפר לכל מדינה ספציפית ונבנה יחד איתה בהתאם לאסטרטגיה העסקית של אותה מדינה. המאגר מבוסס על פלטפורמת איתור החדשנות הישראלית של "Finder" של SNC.