מאיפה הגיעה שמועת השווא על מפגינים שהפיצו קורונה בקיבוצים

שמועת שווא על תחלואה בקיבוצים מגויסת להוכיח את נזקי ההפגנות. הנה העובדות • "המשרוקית של גלובס"

ההפגנה בבלפור / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
ההפגנה בבלפור / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

עוד שמועת-רשת מציגה את המפגינים בבלפור כמפיצי קורונה. הקולב התורן הוא גל תחלואה, ששוטף כביכול את הקיבוצים. "בשמרת יש תמותה גבוהה משמעותית של המבוגרים מקורונה", מספרת הגרסה המוקדמת והפופולרית ביותר שמצאנו. "מבדיקה אפידמיולוגית מסתבר שהצעירים נוסעים באוטובוסים להפגנות בבלפור, חוזרים לקיבוץ ומדביקים את המבוגרים. הדיווח הוא מבתי"ח בצפון הארץ. יש תופעה דומה גם בקיבוצים אחרים: דגניה ב', גניגר, עוטף עזה, זיקים, ברעם ורשימה ארוכה". גרסאות מאוחרות יותר מספרות כי "בתי"ח בעפולה ונהריה קיבלו חולי קורונה שנסעו באוטובוסים סגורים מעכו לבלפור מהקיבוצים בצפון".

למרות הפירוט, הסיפור הזה מערבב שברי עובדות והמצאות. בחלק מהקיבוצים ברשימה לא הייתה התפרצות, ובאחרים אין סימנים שהיא קשורה להפגנות. הנה התמונה שהצלחנו לשרטט לפי נתוני המועצות האזוריות, דיווחים בתקשורת ושיחות עם בעלי תפקידים בקיבוצים.

גרעין השמועה היה כנראה התפרצות בבית האבות "בית הזית" בשמרת. ב-14 בספטמבר, יום פרסום הפוסט הראשון, דווח על מותו מקורונה של דייר שלישי במחלקה הסיעודית במוסד, ש-12 מבין 36 הדיירים בה נכנסו לבידוד. אלא ש"בית הזית" אינו משרת את קשישי שמרת, וכל דייריו ועובדיו, מלבד המנהלת, באים מיישובים אחרים. לפי "כלכליסט", הדיירים נדבקו לפני אנשי הצוות. בשמרת עצמה היו לפני שבועיים שני חולים מאומתים, והם החלימו.

בפוסטים נזכר גם "עוטף עזה". הכוונה כנראה להתפרצות בקיבוץ כפר עזה, שהובילה בראשית ספטמבר לכ-30 חולים ומאות מבודדים. אבל ההדבקה החלה בילדי גן ועברה בעיקר להורים ולאחים, לא לקשישים. כל הנדבקים החלימו, ומאז התגלו שני חולים. בברעם התגלו רק שני חולים מאז תחילת המגפה. ייתכן שהכוונה לגברעם, שביולי כל תושביו הוכנסו לבידוד מונע אחרי שצעיר בשנת שירות, שעבד במערכת החינוך, נמצא חיובי לקורונה. בסוף דווח על עוד שלושה חולים בלבד.

גם בשאר הקיבוצים שהשתרבבו לפוסט לא הייתה תחלואה חריגה. בגניגר יש היום שלושה חולים מאומתים, היחידים מתחילת המגפה. מקור בקיבוץ טוען שמקור ההדבקה של שניים ידוע, ולא מדובר בהפגנות. בדגניה ב' הייתה החודש חולה מאומתת אחת, שנדבקה בפעילות עם ילדים מחוץ לקיבוץ. בזיקים יש כיום ארבעה חולים מאומתים, מהם שלושה בני משפחה שנדבקו בחופשה באילת.

במשרד הבריאות הדגישו שהם "מניחים כי ללא ספק" בהפגנות נדבקו בני אדם, והעניין עדיין נמצא בחקירה. לדבריהם, בקיבוצים יש תחלואה כבכל הארץ, אך במשרד לא השוו בין התפרצויות בקיבוצים שונים.

בשורה התחתונה: הפרטים בפוסטים לא נכונים. ההתפרצות בכפר עזה החלה בגן ילדים. בשמרת היא אירעה בבית אבות שבו דיירים ועובדים מיישובים אחרים. שום ראיה לא קושרת את ההדבקות להפגנות. בשאר הקיבוצים הנזכרים לא הייתה התפרצות קורונה.

● לתחקיר המלא בליווי מקורות לחצו כאן

תחקיר: נעה ברק וארן רונדל