אלפי מפגינים נגד רה"מ; התקנות לשעת חירום להגבלת הפגנות לא יקודמו בממשלה

המפגינים הגיעו סמוך למעון רה"מ בבירה ולביתו הפרטי בקיסריה לאחר שנסעו בשיירות מרחבי הארץ • ארגוני המחאה הבהירו כי הם יקפידו על המגבלות, המשטרה החלה באכיפה וחלוקת דוחות על אי-שמירת מרחק ועטיית מסיכות

מפגינים נגד נתניהו בבלפור בירושלים / צילום: יוסי זמיר, גלובס
מפגינים נגד נתניהו בבלפור בירושלים / צילום: יוסי זמיר, גלובס

אלפי בני אדם מפגינים הערב (ש') מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים ומול בית משפחת נתניהו בקיסריה, במסגרת המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית. זאת, לאחר שהחל משעות הצהריים יצאו המוחים בשיירות מחאה בכבישים ברחבי הארץ. נכון לשלב זה, אין כל הגבלה על ההפגנות, לבד מחובת עטיית מסיכה ושמירה על ריחוק חברתי. המשטרה, שנערכה בכחות מתוגברים, החלה לחלק דוחות בזירת ההפגנה בירושלים.

 במהלך אירועי המחאה אירעו גם שני אירועים אלימים, בירושלים, אדם שהשליך בקבוק לעבר שיירת הרכבים של המוחים במרכז ירושלים נעצר. מהמשטרה נמסר כי החשוד התנגד למעצרו ותקף את השוטרים, ובשל כך אחד השוטרים פונה לקבלת טיפול רפואי. בתל אביב, הותקפו קבוצת מפגינים שמחו בשכונת שפירא שבדרום תל אביב.

מיצג מחאה נגד נתניהו בבלפור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
 מיצג מחאה נגד נתניהו בבלפור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
מפגינים נגד ראש הממשלה בבלפור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
 מפגינים נגד ראש הממשלה בבלפור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
מפגינים נגד ראש הממשלה בבלפור / צילום: יוסי זמיר, גלובס
 מפגינים נגד ראש הממשלה בבלפור / צילום: יוסי זמיר, גלובס

איתמר, אחד מהמפגינים שהגיעו למחאה בבירה סיפר כי "שאלו אם אנחנו מאותה משפחה, ואז לקחו את תעודת הזהות ונתנו לנו קנסות. זה בררני, כולנו עם מסיכות. אנחנו פעילים שעובדים יחד". רחל מטלון מהיישוב יובלים, אחת המפגינות בקיסריה, אמרה כי "די בתחילת השיירה המשטרה עצרה אותנו והיא לא נותנת לנו לעבור. אז מי שהספיק להיכנס נכנס, וליתר לא נותנים".

לקראת המחאה, המשטרה חסמה לתנועה את הרחובות בן מימון, עזה, כיכר פריז, אגרון, קינג ג'ורג' וקרן היסוד, וצפויים להיחסם רחובות סמוכים המובילים לרחובות אלו. בנוסף לכך, הבהירו במשטרה כי לפי החלטת בג"ץ אסור להרעיש באמצעות צופרי אוויר ותופים מהשעה 21:30, ולאחר 23:00 אסור להשתמש גם באמצעי הגברה, וכי הם מתכוונים לאכוף גם את הנושא הזה.

בארגון "הדגלים השחורים" מסרו כי "הערב הוא נקודת מפנה אדירה במאבק נגד הנאשם נתניהו. מספרים בלתי נתפסים של אזרחים ואזרחיות כמעט בכל צומת, גשר, שכונה ובשיירות, יצאו להילחם במי שעסוק בהרס מדינת ישראל". הם הוסיפו כי "עכשיו זה ברור לכולם, אין פה שמאל וימין - כולם מאוחדים במאבק להדחת נתניהו, הוא המאבק להצלת מדינת ישראל". עוד מסרו: "נמשיך להפגין בכל יום, בדרכים שונות, תוך שמירה על בריאות המפגינים נגד ההתסה, השנאה והשחיתות של נתניהו".

שיירת רכבים בדרך למחאה בבלפור / צילום: קריים מיניסטר
 שיירת רכבים בדרך למחאה בבלפור / צילום: קריים מיניסטר
משתתפים בשיירת המחאה נגד השלטון / צילום: מחאת הדגלים השחורים
 משתתפים בשיירת המחאה נגד השלטון / צילום: מחאת הדגלים השחורים

ביקורת על ההפגנות מימין ומשמאל

קיום ההפגנה ההמונית מול מעון ראש הממשלה בירושלים למרות העלייה ברמת התחלואה בקורונה ולמרות כניסת הסגר לתוקף אתמול, הובילה הערב לביקורת מימין ומשמאל על המפגינים במערכת הפוליטית. יו"ר ש"ס שר הפנים אריה מכלוף דרעי כתב בטוויטר כי "‏ההפגנה כעת בבלפור כשהמדינה כולה בסגר, חסרת אחריות ותביא לעליית התחלואה. כשהם נוהגים בחוסר אחריות, אנחנו נדרשים לאחריות גדולה יותר ולכן אני קורא לכל הציבור הענק שצם ומתפלל ביום כיפור להקפיד על ההנחיות ולהתפלל בחוץ כפי שהורו רבני ישראל".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר הערב: "אני קורא לאזרחי ישראל - אל תיקחו דוגמה מהמפגינים הערב. הם ניצלו משיכת זמן בכנסת כדי להזיק לבריאותם ולבריאות הסובבים אותם. בעזרת ה' ביום שלישי נסיים את החקיקה וגם ההפגנות יוגבלו. אנחנו בערב יום כיפור. בואו נשמור זה על זה, נקפיד על הנחיות הסגר. זו ערבות הדדית. שבוע טוב".

גם שר המשפטים אבי ניסנקורן שהתראיין הערב ב"חדשות 12" הבהיר את הצורך בשמירה על הנחיות הסגר ויצא נגד מראות ההפגנות הערב. לדבריו "צריך לצמצם את ההפגנות, המפגינים צריכים להמעיט. אך ההפגנות הן לא הסיבה לקורונה". הוא הוסיף גם כי התחלואה הגבורת החלה במזר החרדי ובמגזר הערבי ומשם התפשטה לכל המדינה. בכחול לבן הבהירו גם הערב שלא יתנו את ידם להגבלת ההפגנות על ידי תקנות לשעת חירום, אך הם מצפים מהמפגינים לגלות אחריות ולצמצם התקהלויות.

לעומת הנעשה בירושלים, מול ביתו של ראש הממשלה, מפגינים אחרים ברחבי הארץ מקיימים הפגנות צפופות פחות. כך בין היתר בקיסריה בהפגנת רכבים וכן בגשרים ברחבי הארץ שם שומרים המפגינים על מרחק אחד מהשני.

במקביל תנועת דרכנו עורכת הערב הפגנה אינטרנטית, זאת בשל התחלואה הגוברת והודעת יו"ר התנועה יאיא פינק על הכוונה להעביר את מוקד ההפגנות לבתים בתקופת הסגר. לטענתם, למעלה מחצי מיליון צופים עד כה בהפגנה הווירטואלית. 

גם בתל אביב מתקיימים כמה אירועי מחאה ברחבי העיר, בגשרים ובמספר כיכרות. כוחות המשטרה פרוסים במוקדים השונים, והציבו מחסומי דרך על מנת לשמור על הסדר הציבורי, בטחון הציבור ובריאותו. בנוסף לכך, כמה עשרות מפגינים בקרבת ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ בראש העין.

הפגנת מחאה נגד השלטון בכיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: גלובס
 הפגנת מחאה נגד השלטון בכיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: גלובס
מפגינים מעל מחסום משטרתי על דרך רוקח בתל אביב / צילום: אורי פסובסקי, גלובס
 מפגינים מעל מחסום משטרתי על דרך רוקח בתל אביב / צילום: אורי פסובסקי, גלובס
הפגנות מחאה ביהודה הימית ביפו / צילום: גיא נרדי, גלובס
 הפגנות מחאה ביהודה הימית ביפו / צילום: גיא נרדי, גלובס

הכנסת לא הצליחה להשלים את החקיקה

הסיבה שההפגנות יכולות להתקיים כסדרן הערב בתוך הסגר היא מאחר שהכנסת לא הצליחה להשלים את חקיקת התיקונים לחוק הקורונה שיאפשרו לממשלה להגביל גם את מספר המפגינים בדומה למגבלות אחרות שהוטלו אתמול בצהריים. בכנסת צפויים להתכנס ולהעביר את החוק ביום שלישי מיד לאחר יום כיפור, אולם עד אז, ניסה שר הבריאות יולי אדלשטיין לקדם תקנות לשעת חירום שיאפשרו את הגבלת ההתקהלויות בהפגנות.

ניסיונותיו של שר הבריאות בגיבוי ראש הממשלה נתקלו בהתנגדות קשה של שרי כחול לבן בראשות בני גנץ והערב נראה שהממשלה, נוכח חילוקי הדעות שבה, לא תצליח להעביר את התקנות בהצבעה. בוואקום הזה שבו כבר הוגבלו התפילות ביום הכיפורים וביתר הימים נסגרו בתי הכנסת כליל, ימשיכו להתקיים הפגנות באין מפריע לפחות עד שהחוק יאושר בכנסת. כאשר ברקע הנתונים הקשים מהיממה האחרונה לפיהם למעלה 8,000 חולים מאומתים ו-13.8% מתוך כלל הנבדקים יוצאים חיוביים.