ה"ניו יורק טיימס" חשף את הקרביים של עסקי טראמפ: חובות, הפסדים ומעט מאוד מסים. כיצד הגיב הנשיא האמריקאי?

"הניו יורק טיימס" חשף אתמול כי נשיא ארה"ב לא שילם במשך 10 שנים מס הכנסה וכי יש לו חובות והלוואות בסך של יותר מ-400 מיליון דולר • מהתחקיר עולה כי רבים מעסקיו של טראמפ הפסדיים • טראמפ הודיע כי הוא עשוי לפרסם דוחות כספיים של נכסיו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טוען כי שילם "מיליוני דולרים רבים במסים" וכי יש לו "מעט מאוד חובות". זאת בתגובה לתחקיר ב"ניו יורק טיימס", שחשף כי הוא לא שילם במשך 10 שנים מס הכנסה וכי יש לו חובות והלוואות בסך של יותר מ־400 מיליון דולר. הכתבה מתפרסמת בזמן רע מאד לנשיא טראמפ - פחות מ-40 יום לפני הבחירות שייערכו ב­-3 בנובמבר. התחקיר מעלה את ההוכחות החותכות ביותר, עד כה, כי האימפריה העסקית של הנשיא אינה מצליחה כפי שהוא טען במשך שנים רבות בראיונות ונאומים.

בתחקיר מיום ראשון נחשף כי בשנים 2016, השנה שבה התמודד לנשיאות, ו־2017, השנה הראשונה שלו כנשיא ארה"ב, טראמפ העביר 750 דולר בלבד בשנה לרשות המסים. עוד נחשף בתחקיר כי טראמפ לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי במשך 10 מתוך 15 השנים האחרונות.

בתגובתו לתחקיר היום (ב') כתב טראמפ כי הוא הוא שילם "מיליוני דולרים" לרשויות המס וכי "יש לו מעט מאד חוב ביחס לשווי הנכסים שברשותו", אך לא הביא שום הוכחה לכך. זאת, בניגוד להררי המסמכים שהובאו בתחקיר של "ניו יורק טיימס".

עוד הוא כתב כי הוא "עשוי" לפרסם דוחות כספיים המציגים רשימה של נכסיו, נכסיו והתחייבויותיו. נתונים שבמשך ארבע שנות נשיאותו הוא סירב בעקביות לחשוף למרות ביקורת ציבורית רחבה על אי-פרסומם, לאחר שבמשך שנים נטען כי הוא אינו המיליארדר שהוא טוען שהוא וכי הוא מחזיק חובות רבים.

לשם השוואה, בעוד שטראמפ שילם כאמור 750 דולר בלבד בשנת המס הראשונה שלו בבית הלבן, הנשיא לשעבר אובמה שילם מס הכנסה פדרלי בהיקף של 1.79 מיליון דולר; הנשיא ג'ורג' בוש הבן שילם 250 אלף דולר; רונלד רייגן שילם 165 אלף דולר; ג'ורג' בוש האב שילם 101 אלף; וביל קלינטון 62 אלף דולר.

דיווח כי הפסיד הרבה יותר ממה שהרוויח

"טראמפ לא שילם כלל מס הכנסה ב־10 מתוך 15 השנים הקודמות - בעיקר בגלל שהוא דיווח שהפסיד הרבה יותר כסף ממה שהוא הרוויח", דיווח ה"ניו יורק טיימס".

התחקיר סותר ומפריך את ההתרברבויות של טראמפ על היותו איש עסקים מבריק בציינו כי מכלול ההפסדים העסקיים שלו הביאו לכך שהוא "שרף" מאות מיליוני דולרים שקיבל מאביו או בהפסדים של תוכנית הטלוויזה שלו, "המתמחה", וכן בהלוואות בנקאיות.

עוד תלוי מעליו, נכתב ב"ניו יורק טיימס", מאבק בן עשר שנים מול רשות מס הכנסה סביב הלגיטימיות של החזר מס בסך 72.9 מיליון דולר, שקיבל לאחר שהצהיר על הפסדים עצומים בעבור אחד מנכסיו. אם אכן יתגלה כי ההצהרה הייתה שקרית, ההפסד עלול לעלות לו למעלה מ־100 מיליון דולר.

על פי התחקיר, חלק מהחברות של טראמפ רווחיות אך חלק מהמיזמים היותר מוכרים שלו כמו מסלולי הגולף "מדווחים על הפסדים של מיליוני דולרים, אם לא עשרות מיליוני דולרים, שנה אחר שנה". עסקי הגולף לדוגמה צברו הפסדים של לפחות 315 מיליון דולר בשני העשורים האחרונים. המלון של טראמפ בוושינגטון, שממוקם לא רחוק מהבית הלבן, הפסיד יותר מ-55 מיליון דולר מאז שנפתח לפני ארבע שנים.

"לטראמפ היו אינטרסים עסקיים זרים נרחבים לפני שהיה לנשיא, מה שהוביל לשאלות על ניגודי אינטרסים פוטנציאליים. עם כניסתו לתפקיד, טראמפ אמר כי לא ימשיך לבצע עסקאות זרות חדשות כל עוד הוא נשיא", דיווח ה"ניו יורק טיימס", "למרות זאת, בשנתיים הראשונות שלו בבית הלבן, הכנסותיו מחו"ל הסתכמו ב־73 מיליון דולר".

טראמפ דחה כאמור את התחקיר בסדרת ציוצים הבוקר. "בדיוק כמו בבחירות של 2016, הפייק־חדשות, מעלים מחדש ענייני המס שלי ועוד כל מיני שטויות אחרות שהושגו באופן לא חוקי ורק מתוך כוונות רעות. שילמתי מיליוני דולרים רבים במיסים אבל זכיתי, כמו כולם, לזיכויי מס ", כתב טראמפ בציוץ.

טראמפ הוא הנשיא הראשון מאז נשיאותו של ג'רלד פורד בסוף שנות השבעים, שלא פרסם בפומבי את החזרי המס שלו. זה אמנם לא נדרש על פי החוק בארה"ב אך פרסום החזרי המס הפך לנורמה ציבורית בקרב הנשיאים. לטענת טראמפ, הוא לא מפרסם את החזרי המס מכיוון שהוא נמצא תחת ביקורת המדינה על החזרי המס שלו - דבר שמונע ממנו לפרסמם. זה טיעון לא נכון - נשיאים רבים היו תחת ביקורת ולמרות זאת הם פירסמו את החזרי המס שלהם. אין שום חוק שאסר או אוסר בהווה לעשות כך.