עד קילומטר מהבית, עד 20 איש: הממשלה אישרה את ההגבלות על ההפגנות

עוד בתקנות שאושרו הלילה כלולה הוראה להארכת הסגר עד 14 באוקטובר, ואיסור שהייה בסוכה שאינה הסוכה של בני הבית • שר האוצר ישראל כ"ץ הצביע נגד ההארכה של הסגר בשל העדר תוכנית יציאה והקלה על המגזר העסקי

ההפגנות בבלפור. "אין סגר בלי פיצוי מראש" / צילום: טל קירשנבאום
ההפגנות בבלפור. "אין סגר בלי פיצוי מראש" / צילום: טל קירשנבאום

הממשלה אישרה הלילה טלפונית את תקנות הגבלת ההפגנות לפי החוק החדש. על פי התקנות, ההפגנות יוגבלו למרחק של עד קילומטר מן הבית, ייערכו באוויר הפתוח ובקבוצות של עד 20 איש. בכך, הושוו ההפגנות לנושא איסור התפילות, אם כי בציבור הרחב הבינו במהלך הימים האחרונים שהאכיפה העיקרית נעשית כלפי כ-10 אלפים מפגינים, וזאת לעומת מאות אלפי מתפללים ומאמינים המתכנסים במקומות סגורים אשר נגדם האכיפה כמעט לא קיימת.

עוד בתקנות שאושרו הלילה כלולה הוראה להארכת הסגר עד 14 באוקטובר, ואיסור שהייה בסוכה שאינה הסוכה של בני הבית.

התקנת התקנות הגיעה לאחר הנחיית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אשר עדכן כי העברת חוק הקורונה (הגבלת הפגנות) אינה מספיקה בפני עצמה.

הגבלת ההפגנות תהיה לתוקף למשך שבוע ולאחר מכן ניתן יהיה להאריך זאת פעמיים עד למקסימום של 21 ימים. אחריהם יהיה צורך בהחלטת ממשלה חדשה. בכל אחת מן ההארכות תוכל ועדת חוק חוקה ומשפט להתכנס תוך 24 שעות ולשנות או לבטל את התקנות.

נגד חוק הגבלת ההפגנות הוגש בג"ץ של התנועה לאיכות השלטון: "ההגבלות החריפות שהוטלו על הזכות להפגין, במסגרת התיקון לחוק, מאיינות מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות ביותר במשטר הדמוקרטי - שאינה רק זכות אדם, אלא גם התשתית לבנייה של משטר דמוקרטי", נכתב בעתירה. 

מכיוון ש‏לוועדת החוקה יש 24 שעות לדון בתקנות המגבילות הפגנות, הן לא ייכנסו לתוקף למשך 24 שעות, כלומר מותר להפגין עד השעה 1:15 בלילה שבין חמישי לשישי.

‏אם ועדת החוקה תיתן את אישורה לפני תום 24 שעות - יפורסמו התקנות המאושרות ברשומות, וייכנסו לתוקף עם הפרסום - גם לפני תום 24 שעות. אם ועדת החוקה תצביע על ביטול התקנות - הן יבוטלו. ‏אם ועדת החוקה לא תסיים לדון בהצבעות - הן יפורסמו ברשומות בתוך 24 שעות מהמועד שהועברו לוועדת החוקה, וייכנסו לתוקף במועד פרסומן. זאת למרות ש‏לממשלה היתה סמכות להכניס אותן לתוקף מיידית, אולם לא עשתה כן.

שר האוצר ישראל כ"ץ הצביע נגד ההארכה של הסגר עד 14 באוקטובר, וזאת בשל העדר תוכנית יציאה והקלה על המגזר העסקי. כ"ץ ביקש שהדיון בהקלות ייערך לפני החלטת הארכת הסגר, אך זה לא התקיים.

כזכור, אתמול בדיון בקבינט הקורונה ביקש נתניהו להגביל את היציאה מן הבתים ל-200 מטר, באמצעות הצעתו של השר שטייניץ. ההצעה הזו עוררה סערה בדיון. גנץ טען כי המהלכים הללו משגעים את הציבור ונתניהו השיב לו "אתה לא תגיד לי מה משגע ומה לא משגע את הציבור".