שוק הקריפטו מתקרר? המסחר בביטקוין צנח לשפל של שנתיים

יתרות הביטקוין בבורסות הקריפטו בעולם צנחו בספטמבר לרמות הנמוכות ביותר מאז נובמבר 2018 • מנגד, שתי החברות הוותיקות בתחום בישראל מדווחות על עלייה בהיקפי המסחר בביטקוין בחודשים האחרונים

אפליקציה של Kucoin – בורסת הקריפטו מסינגפור שנפרצה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אפליקציה של Kucoin – בורסת הקריפטו מסינגפור שנפרצה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שוק המטבעות הדיגיטליים סיכם את ספטמבר בירידות שערים משמעותיות. שוויו המצרפי של כלל השוק בסוף ספטמבר נאמד ב-345 מיליארד דולר - נמוך ב-11.7% מהשווי בסוף אוגוסט, לפי נתוני חברת Nomics האמריקאית, המספקת מידע על שוק הקריפטו. ביטקוין תפס בסוף ספטמבר נתח של 57% מכלל השוק - עלייה של כ-3% בהשוואה לסוף אוגוסט.

מחירו הדולרי של הביטקוין ירד בחודש החולף 13.6% - ושערו הממוצע הגיע ל-10,712 דולר בסוף ספטמבר. הבוקר (ה'), עם פתיחת חודש אוקטובר, נסחר הביטקוין במחיר של 10,815 דולר, לפי נתוני Nomics. את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום (ETH), שהוא השני בשווי השוק שלו אחרי ביטקוין, סיכם את ספטמבר עם ירידה חודשית של כ-19% במחירו. המטבע XRP של פלטפורמת הבלוקצ'יין ריפל, הניצב במקום הרביעי בשווי השוק שלו אחרי המטבע "היציב" צמוד-הדולר Tether, איבד בחודש האחרון כ-16% מערכו הדולרי. את המקום החמישי בצמרת שוק הקריפטו חולקים שני מטבעות: ביטקוין קאש (BCH), שגם מחירו ירד בספטמבר בכ-19%, ולצדו בייננס קוין (BNB), המטבע של בורסת הקריפטו Binance, שמחירו דווקא זינק ב-22% בחודש האחרון.

אחד האירועים הדרמטיים בשוק הקריפטו בספטמבר, קרה בסוף השבוע שלפני יום הכיפורים, כאשר בורסת הקריפטו KuCoin מסינגפור דיווחה כי זיהתה "משיכות גדולות" מהארנק "החם" שלה, שהתחילו ביום שישי בערב. הבורסה לא מסרה מהו הסכום שנגנב ממנה, אבל על פי הערכות של מומחים בתחום, מדובר באחת הפריצות הגדולות לבורסות קריפטו בשנים האחרונות. חברת Elliptic הבריטית, המתמחה בניתוח פעילויות בבלוקצ'יין, העריכה השבוע כי בפריצה נגנבו מ-KuCoin מטבעות קריפטו מסוגים שונים (בעיקר ביטקוין, את'ר ומטבעות Tron ו-Stellar) בשווי של יותר מ-280 מיליון דולר. בעקבות הפריצה הקפיאה הבורסה את פעילותה, והשבוע לא אפשרה ללקוחותיה לבצע הפקדות או משיכות מחשבונותיהם.

ירידת יתרות הביטקוין התחילה במרץ

הירידה בשוויים של מטבעות הקריפטו המובילים והפריצה החמורה לבורסת KuCoin אינן הסיבות היחידות לדאגה בשוק הקריפטו בחודש החולף. ממחקר של חברת Glassnode השווייצרית, שממצאיו פורסמו השבוע באתר Coindesk האמריקאי, עולה כי יתרות הביטקוין בבורסות הקריפטו הגדולות בעולם צנחו בספטמבר לרמותיהן הנמוכות ביותר מאז נובמבר 2018. הירידה ביתרות הביטקוין המוחזקות בבורסות, על פי Glassnode, התחילה כבר באמצע מרץ, כשמחיר הביטקוין צנח לשפל שנתי. בסוף ספטמבר הסתכמו היתרות של 14 בורסות הקריפטו הגדולות בפחות מ-2.6 מיליון ביטקוינים, בהשוואה לכ-2.9 מיליון ביטקוינים ב-15 במרץ השנה - ירידה כמותית של כ-10% בתוך כחצי שנה.

נזכיר כי בנובמבר 2018 סימן השפל ביתרות הביטקוין בבורסות הקריפטו את תחילתה של תקופת שפל של כ-6 חודשים בשוק, שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו". עם זאת, יתרות נמוכות של ביטקוין בבורסות לא בהכרח מצביעות על מגמה דובית בשוק. על פי האנליסטים של Glassnode, המצב הנוכחי משקף דווקא ציפיות שוריות של מחזיקי הביטקוין, שעוברים לאסטרטגיה של החזקה ארוכת טווח בביטקוין.

חברת המחקר הקוריאנית CryptoQuant העריכה כי השפל ביתרות הביטקוין שהוחזקו בבורסות בחודש החולף, נבע מכך שמספר גדל והולך של מחזיקי ביטקוין נמנעים ממכירת ההחזקות שלהם בבורסות, מתוך ציפייה לעלייה במחיר הביטקוין. לעומת זאת, בחברת המחקר האמריקאית Chainalysis אמרו השבוע ל-Coindesk כי ירידת יתרות הביטקוין בבורסות מצביעה על מגמת היחלשות של שוק מטבעות הקריפטו.

הסבר נוסף למגמה הועלה על ידי החוקרים של חברת Arcane Research הנורבגית. לדבריהם, ניתן לייחס חלק מהירידה ביתרות הביטקוין המוחזקות בבורסות להתגברות הפעילות בתחום המימון המבוזר (DeFi), הכולל פעילות ענפה של אשראי והלוואות במטבעות דיגיטליים. על פי Arcane, מאז 15 במרץ זרמו יותר מ-100 אלף ביטקוינים לפלטפורמות Defi, המבוססות על הבלוקצ'יין של את'ריום.

באתר Coindesk ציינו כי עוד גורם לקיטון ביתרות הביטקוין בבורסות הקריפטו עשוי להיות הצטרפותו של זרם חדש של משקיעים לשוק מאז התפרצות וירוס הקורונה במרץ. אותם משקיעים, שמגיעים בעיקר משווקים פיננסיים מסורתיים, עשויים להעדיף לנהל את החזקותיהם באמצעות קרנות השקעה ולא לסחור בבורסות.

ביטס אוף גולד: "עלייה עקבית בנפחי המסחר"

ובינתיים, בשוק הקריפטו הישראלי הקטן למדי, נראה כי דווקא נרשמת באחרונה מגמה חיובית. שתי החברות הוותיקות הפועלות בתחום בישראל מדווחות על עלייה משמעותית במסחר בביטקוין בחודשים האחרונים. חברת Bits of gold דיווחה על עלייה של 147% במחזורי העסקאות אצלה באוגוסט, לעומת התקופה המקבילה ב-2019, ואילו בורסת הקריפטו המקומית Bit2c דיווחה על גידול של 103% במחזורים אצלה באותה תקופה.

גם לעומת חודש יולי האחרון גדלו מחזורי העסקאות באוגוסט - עלייה של 50% בביטס אוף גולד, ושל 58% בביטוסי. העליות נמשכו גם בספטמבר - עלייה של 118% מהחודש המקביל אשתקד במחזורים של ביטס אוף גולד, ועלייה של 54% במחזורים של ביטוסי.

יובל רואש, מנכ"ל ומייסד שותף של Bits of Gold , אמר ל"גלובס" כי "בורסות קריפטו מאפשרות מסחר מהיר מאוד במטבעות דיגיטליים, אבל ההחזקה של מטבעות בבורסות, ככלל, אינה מומלצת, מכיוון שרבות מהן נפרצות והן מהוות יעד למתקפות חוזרות ונשנות של האקרים. לכן, מי שלא מתכנן לסחור באופן מיידי במטבעות, יעדיף להעביר את המטבעות לאחסון אישי, שבו הוא שולט במטבעות, ולא בורסה. לאור העלייה העקבית בנפחי המסחר אצלנו בחודשים האחרונים, אנחנו מעריכים כי משמעות הירידה ביתרות הביטקוין בבורסות היא דווקא רצון לשמור על המטבעות במקום בטוח מתוך ציפייה לעליות. כלומר, המחזיקים רואים את הטרנד של העלייה בשימוש, במסחר וברכישת ביטקוין על ידי גופים גדולים, והם מעדיפים לשבת בצד ולתת לשער הביטקוין לעלות - ורק אז לחזור למסחר. מעבר לכך, מדובר בירידה של היצע הביטקוין הזמין לקנייה בשוק - מה שיכול לרמז על אותו הכיוון בדיוק".