גוגל תשלם מיליארד דולר לגופי חדשות בשלוש השנים הבאות

גוגל תשלם לארגוני החדשות עבור הצגת כתבות במסגרת מוצר חדש בשם News Showcase • גוגל חתמה כבר על הסכמים עם כ-200 מוציאים לאור בגרמניה, ברזיל, בריטניה, קנדה וארגנטינה 

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס / HANNIBAL HANSCHKE
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס / HANNIBAL HANSCHKE

אלפאבית, החברה האם של גוגל, הודיעה היום (ה') שתשלם יותר ממיליארד דולר בשלוש השנים הבאות לגופי חדשות במסגרת הסכמי שימוש בתוכן. ההסכמים נוגעים למוצר חדש שגוגל החלה להפעיל השבוע תחת השם "News Showcase" - "תצוגת חדשות".

המוצר החדש יכלול טיזרים, תקצירים ותמונות מתוך מאמרי החדשות שיבחרו על ידי המוציאים לאור. המוציאים לאור יוכלו לתכנן את הטיזרים שיוצגו במוצר כדי למשוך אליהם קהל. לחיצה על אחד הטיזרים תוביל את הגולש לאתר של גוף החדשות, שם יוכל לקרוא אותו במלואו חינם. בעתיד תאפשר גוגל למוציאים לאור גם לכלול וידאו ואודיו בתוך תצוגת החדשות.

המוצר החדש כבר הושק השבוע בגרמניה וברזיל וגוגל חתמה על הסכמים עם גופי חדשות במדינות נוספות כמו קנדה, ארגנטינה, בריטניה ואוסטרליה. עד כה חתמה גוגל על הסכמים עם כמעט 200 מוציאים לאור וביניהם - דר שפיגל ושטרן מגרמניה, העיתון הברזילאי Folha de S.Paulo וחברת המדיה הקנדית וילג‘ מדיה. כרגע המוצר זמין רק למשתמשי מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, אך הוא צפוי להגיע גם ל-iOS של אפל בעתיד.

המוצר החדש משולב באפליקציית גוגל חדשות ובהמשך צפוי להיות זמין גם במנוע החיפוש של גוגל. בראד בנדר, סגן נשיא לניהול מוצר חדשות בגוגל, אמר כי "הערך של גוגל בנוי על בניית עולם מיודע. ההשקה וההשקעה הזאת מעלה את התמיכה שלנו לרמה חדשה" .

לפי בנדר, גופי החדשות יקבלו תשלום בהתבסס על מספר המאמרים שגוגל השתמשה בהם בתצוגה. מספר הגולשים שקראו את המאמרים בפועל לא צפוי להיות גורם שישפיע על חישוב התשלום.

הנושא של תשלום ליצרני תוכן הוא מקור למחלוקת בין חברות מדיה לענקיות הטכנולוגיה כבר שנים, כאשר גופי חדשות טוענים שחברות הטק מתייחסות בצורה לא הוגנת לתוצרים שלהם. דברים התחילו קצת להשתנות לאחרונה ובשנה שעברה חתמה פייסבוק על הסכם עם מוציאים לאור בארה"ב, כולל הניו יורק טיימס, עבור הזכות להציג תקצירי מאמרים בתוך פייסבוק ניוז. גם אפל השיקה בשנה שעברה את אפל ניוז+ שכולל כתבות מגופי חדשות וביניהם הוול סטריט ג'ורנל. גוגל ופייסבוק שולטות כיום באחוז גדול מכספי הפרסום שפעם הלכו למוציאים לאור בתעשיית החדשות המסורתית.

"ברור שתעשיית העיתונות מתמודדת כבר זמן רב עם אתגרים כלכליים", הוסיף בנדר. "אני חושב שחלק מאיתנו באקוסיסטם רוצים ללכת צעד קדימה ולאפשר עתיד טוב יותר לחדשות. זוהי השקעה גדולה מאוד, ההשקעה הגדולה ביותר שלנו עד היום, והיא נבנית על 20 שנה של מאמצים עם התעשיה".

סטפן אוטליטז, מנהל פיתוח מוצר במגזין דר שפיגל הגרמני, בירך על היוזמה ואמר שהיא משקפת כי "גוגל רצינית ביחס לתמיכה בעיתונות איכותית בגרמניה". לעומת זאת אנג‘לה מילס וייד, מנהלת מועצת המוציאים לאור האירופאית, אמרה כי "בהשקת המוצר הם (גוגל) יכולים להכתיב את התנאים ובכך לערער את הרגולציה שנועדה ליצור תנאים למשא ומתן הוגן, תוך שהם טוענים כי הם עוזרים לממן את הפקת החדשות".