אל על | בלעדי

רשות החברות תומכת בהעברת השליטה באל על לרוזנברג

במכתב ששלח מנכ"ל רשות החברות יעקב קוינט, הוא מאיץ בשרים הממונים לחתום על ההיתר ולהעביר את השליטה בהקדם • רוזנברג רכש לפני שבועיים 43% מחברת התעופה

אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי
אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי

העברת השליטה באל על לידי אלי רוזנברג מתקרבת: רשות החברות תומכת במתן היתר השליטה לרוזנברג ומבקשת מהשרים הנדרשים לחתום על העברת השליטה מידי כנפיים לידיו "לנוכח מצבה של אל על".

ל"גלובס" הגיע מכתב ששיגר מנכ"ל רשות החברות יעקב (ינקי) קוינט לראש הממשלה ולשרי התחבורה, האוצר והדיגיטל, שחתימתם נדרשת כדי לאשר את העברת השליטה בחברה. רוזנברג רכש מניות בהנפקה הציבורית שהתקיימה לפני כשבועיים בהיקף של 107 מיליון דולר. מניות אלה מקנות לו שליטה בשיעור של 43% והוא יהפוך לבעל השליטה המרכזי במקום חברות כנפיים.

יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף
 יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף

"יפעל כבעל שליטה יחיד באל על"

במסמך המפרט את ההיתר, שבו תומכת רשות החברות, מצוין כי רוזנברג פנה לרשות בסוף יוני ואף פירט כי את הכסף לרכישת השליטה באל על הוא יקבל מאביו, קנת' רוזנברג. אביו הוא תושב ארה"ב ועל כן לא יוכל לקבל את השליטה בחברה - על פני תנאי מניית הזהב שמחזיקה המדינה, שקובעים כי רק אזרח ישראלי יוכל לקבל לידיו את השליטה באל על.

גורמי המדינה אליהם פנתה הרשות (משרד הביטחון, השב"כ, משרדי האוצר, התחבורה רשות התחרות והמשטרה) לא הביעו הסתייגות למעט הסתייגות מנכ"ל משרד התחבורה באשר לחוסר הניסיון העסקי של רוזנברג הצעיר (26 גילו) ועל כן ציין כי נדרש שמנכ"ל אל על ורוב חברי הדירקטוריון יהיו בעלי ניסיון עסקי מוכח. ההסתייגות נוספת, שהביעה משטרת ישראל נגעה לחקירה המתנהלת ובה מעורבת חברה שבבעלות רוזנברג האב. עם זאת סבורה הרשות כי יש להעניק את השליטה לרוזנברג הבן ולהגביל את מעורבות האב בחברת אל על.

במכתב מתייחס קוינט למכתבים ששיגרה אל על לשרים ובהם טענות חריפות כנגד הבן חסר הניסיון שמשמש כטענת החברה כ"איש קש" של אביו. לפי קוינט, רוזנברג הבן "יפעל כבעל שליטה יחיד באל על ויפעיל את אמצעי השליטה באל על לפי שיקול דעתו העצמאי" וכי בכל מקרה למדינה תמשיך להיות מניית זהב, דרכה היא תוכל לפקח ולאשר העברת בעלות במידה וזו תהיה רלוונטית בהמשך. עוד ציין כי מעבר להלוואה שנטל הבן מאביו לרכישת השליטה הוא לא יוכל ליטול חוב נוסף אלמלא יקבל אישור מהמדינה לכך.

במכתב יש התייחסות גם להרכב הדירקטוריון שימנה רוזנברג לאחר קבלת השליטה לידיו: בדירקטוריון יכהנו לפחות שני דירקטורים, לא כולל דירקטורים חיצוניים, שהם בעלי מיומנות חשבונאית ופיננסית לפי חוק החברות, רוב חברי הדירקטוריון ומנכ"ל אל על יהיו בעלי ניסיון של חמש שנים לפחות בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי או בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד בכיר בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה. לא ימונה דירקטור או נושא משרה באל על מטעמו של האב או מקורביו העסקיים והמשפחתיים.

עוד מצוין כי מנכ"לית משרד האוצר מסרה כי בכוונתה להמליץ לשר הממונה עליה לחתום על ההיתר, גם רשות ני"ע לא משנה עמדתה. לסיום מציין קוינט את דחיפות ההיתר בשל "מצבה העסקי והכלכלי המורכב של אל על ומכיוון שעד לקבלת הסכמה זו המבקש (רוזנברג) אינו רשאי להפעיל את אמצעי השליטה המוחזקים על ידו באל על ובפרט למנות דירקטורים מטעמו".