מחאת בלפור | סיקור שוטף

מ"מ המפכ"ל גיבה את השוטרים; ארגוני המחאה: "כניעה מוחלטת לדרג הפוליטי"

תהלוכות המפגינים בת"א התרכזו לרחוב אלנבי, שם פרצו עימותים עם שוטרים • אלפים הפגינו במאות מוקדים ברחבי הארץ ברקע הגבלות התנועה המחמירות • מאות דוחות חולקו בת"א בגין אי עמידה בתקנות הקורונה • המשטרה: "מפגינים נקטו באלימות פיזית ומילולית"

כוחות המשטרה עוצרים מפגינים במהלך ההפגנות נגד ראש הממשלה  / צילום: AP
כוחות המשטרה עוצרים מפגינים במהלך ההפגנות נגד ראש הממשלה / צילום: AP

11:55

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, גיבה הבוקר (א') את השוטרים, ברקע הביקורת הציבורית על אכיפת מגבלות הקורונה בהפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ובמוקדים חרדיים ברחבי הארץ. השוטרים הואשמו על ידי מפגינים ב"אכיפת יתר אלימה", אך כהן דחה בדבריו טענות אלה.

"תפקיד המשטרה במדינה דמוקרטית הוא לממש ולאכוף את הוראות החוק והכנסת, גם כשאין להם תמיכה מלאה בקרב כל הציבור וגם כשאינם לטעמם או לרוחם של מפריו", מסר כהן. "לצערי יש מי שמפרים את החוק ולא נשמעים להוראות השוטרים, לא נעצום עין נוכח הפרות חוק בוטות, במחאות ובכל מקום אחר".

"אנו ניצבים בשעת חירום לאומית ובמערכה מתמשכת על החיים של כולנו", אמר כהן, תוך שהוא מתייחס לביקורת המתמשכת על תפקוד המשטרה בתקופת הקורונה. "אני מחזק את ידיהם של המפקדים והשוטרים שניצבים מול אתגרים מורכבים ומשימות רבות נוכח חוסר הערכה מתמשך".

הוא הבהיר כי השוטרים ימשיכו בפעולות האכיפה "באופן מקצועי וענייני וללא מורא. נמשיך לאכוף את החוק והתקנות ללא משוא פנים ולשמור על שלום הציבור, ביטחונו ובריאות".

הפגנות נגד נתניהו במאות מוקדים תחת מגבלות: "להפסיק לנהוג כמשטרה פוליטית"

בארגוני המחאה הגיבו בחריפות לדברי מ"מ המפכ"ל. "עצוב לראות את הכניעה המוחלטת של ניצב כהן לדרג הפוליטי. ההשתלטות העויינת של הנאשם ושר השנאה אוחנה חייבת להיתקל בחומה בצורה של משטרת ישראל", נמסר מטעם תנועת "הדגלים השחורים", "משטרת ישראל תפקידה לשמור על הזכות הדמוקרטית להפגין ולא לסכל מחאות באלימות".

בארגון "קריים מיניסטר" האשימו את כהן ב"איבוד עמוד השדרה", ובניסיון למצוא חן בעיני השר לביטחון פנים. "דבריו של כהן הם מפגן של ניתוק ובריחה מאחריות למחדלי המשטרה ולאלימות הקשה כלפיי המפגינים. כהן איבד את עמוד השדרה ושיקול הדעת בניסיון המתמיד למצוא חן בעיני הממונה עליו. תחת אמיר אוחנה וללא מפכ"ל קבוע, הפכה המשטרה למשטרה פוליטית בשירות נאשם בפלילים. התוצאה - אובדן מצפון, אלימות קשה והתעמרות. אם הפיקוד הבכיר לא יתעורר ויעצור את הטירוף נידרדר במדרון חלקלק לחוסר אמון ציבורי מוחלט במשטרה".

11:11

המשטרה שחררה היום (א') 37 מהמפגינים שנעצרו אמש (שבת) בהפגנה נגד השחיתות השלטונית והתנהלות הממשלה בתל אביב. מפגין אחד שחשוד בתקיפת שוטרים נותר במעצר ויובא לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט.

בתוך כך, המשטרה עיכבה הבוקר לחקירה תושב חדרה בשנות ה-30 לחייו החשוד במעורבות בתקיפת מפגינה אמש בעיר. על פי ההודעה, הוא תקף את המפגינה, שהשתתפה במחאה נגד השחיתות השלטונית והתנהלות הממשלה בעיר, תוך דחיפת וקריעת השלט בו אחזה.

נזכיר כי 38 מפגינים במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו נעצרו בתל אביב בלילה, בגין הפרת סדר ואי עמידה בתקנות הקורונה. חלק מהמפגינים בתל אביב יצאו לתהלוכות בכמה רחובות, חסמו צירי תנועה מרכזיים, ולקראת שעות הלילה המאוחרות התרכזו ברחוב אלנבי פינת ברנר, שם התפתחו עימותים עם שוטרים. מאות דוחות חולקו למפגינים בעיר בגין אי עמידה בתקנות הקורונה.

לאחר פיזור המחאה ברחבי תל אביב המשטרה מסרה כי "מפגינים רבים הפרו את הסדר, חסמו צירים, התעלמו מהוראות השוטרים ונקטו באלימות פיזית ומילולית. חלקם הגדול הפרו בבוטות את תקנות שעת החירום כשהתקהלו ללא שמירת מרחקים, לא עטו מסיכות וסיכנו את בריאות הציבור".

ההפגנות בתל אביב היו בין מאות המוקדים בהם אלפים יצאו למחות ברחבי הארץ נגד נתניהו והשחיתות השלטונית. מלבד תל אביב, כמה מאירועי המחאה התפתחו לעימותים עם שוטרים, ושלושה מפגינים נוספים נעצרו בהפגנה מול ביתו של שר החוץ גבי אשכנזי בכפר סבא.

במשטרה אמרו כי האכיפה בתל אביב היא בהתאם לתקנות החדשות כפי שאושרו בממשלה, לפיהן מחאה תתאפשר במגבלות של עד 20 איש בכל קפסולה עם שמירת מרחק בין קפסולות, עטיית מסיכות, מרחק של עד אלף מטרים מביתם ועוד.

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, התייחס להתנהלות המפגינים במחאה ולפעולות האכיפה. הוא ציין את חשיבות תפקידם של הכוחות בשמירה על בריאות הציבור, וכתב: "רוחות רעות מנסות ממניעים זרים לרפות את ידיכם מלאכוף את החוק והסדר".

דיווחים על תקיפת מפגינים בתל אביב

בכיכר רבין, שם נערכה במהלך הערב הפגנה גדולה יחסית בהשתתפות כאלף מפגינים, השתדלו המוחים לשמור על ריחוק אחד מהשני. המשטרה מסרה כי שוטרים שפעלו באזור איתרו אישה שאמורה להימצא בבידוד, והגיעה להפגנה. נרשם לה דוח והיא הוחזרה לביתה. בכיכר הוצבו כמה עשרות שוטרים, שתשאלו את המפגינים ובדקו תעודות זהות. המשטרה הודיעה כי היא מגדירה את ההתקהלות ככזו שאינה לפי צו הבריאות, אך הקהל הגיב באדישות.

מפגינים ברמת החייל שבתל אביב דיווחו כי אחת המפגינות הותקפה. בתמונה מהמקום, נראית המפגינה כשהיא יושבת על הדשא וחבולה בפניה. בנוסף לכך, טענו המוחים כי שניים ממשתתפי ההפגנה הלכו אחרי התוקף שהמשיך בדרכו וצילמו אותו. כשהמשטרה הגיעה התוקף התלונן עליהם שתקפו אותו, ואחד מהמפגינים נלקח לתחנת המשטרה.

בכיכר דיזנגוף בעיר, שבה הפגינו כ-300 בני אדם, נעצר צעיר בחשד שהגיע לתקוף מפגינים. המוחים הניפו שלטים "הממשלה לפח וחסל", "החלומות באוויר הראש באדמה", "הדמוקרטיה מתה" ועוד. גם מבית החולים איכילוב נמסר כי שני מפגינים הגיעו אליהם כשהם פצעים באורח קל, אך נסיבות פציעתם לא ברורות.

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "תקיפת המפגינים הערב ובימים האחרונים בלתי מתקבלת על הדעת. ההפגנות המתקיימות לפי ההנחיות הן דבר לגיטימי וחיוני בדמוקרטיה. אני קורא למשטרה לשים את ידה על התוקפים ולמצות עימם את הדין. האלימות שאנחנו רואים בימים האחרונים נגד מפגינים, נגד שוטרים, נגד אנשי תקשורת בלתי נסבלת. את המגיפה ננצח רק ביחד, בסולידריות, בסבלנות ובסובלנות לאחר".

בארגון הדגלים השחורים קראו לשרים יזהר שי ואורית פרקש-הכהן "לגלות אחריות לאומית ולהתפטר מממשלת נתניהו". הם הוסיפו כי "אנו נמצאים ברגע גורלי והיסטורי, מעל ל-1,000 הפגנות עם רבבות משתתפים, לא מוכנים לקבל יותר את המצב שהנאשם גורר אותנו אליו. המדינה זרקה השבוע לפח 35 מיליארד שקל מכספי המסים שאנחנו האזרחים שילמנו, רק בגלל האובססיה של נתניהו להפסקת ההפגנות".

הפגנה נגד נתניהו במושב כנף ברמת הגולן / צילום: אלדר קירש
 הפגנה נגד נתניהו במושב כנף ברמת הגולן / צילום: אלדר קירש

הפגנה נגד נתניהו בכיכר השעון ביפו / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 הפגנה נגד נתניהו בכיכר השעון ביפו / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

הפגנה נגד נתניהו בכיכר דיזינגוף, תל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 הפגנה נגד נתניהו בכיכר דיזינגוף, תל אביב / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הפגנה נגד נתניהו ליד היישוב שקף / צילום: איתן אושרי
 הפגנה נגד נתניהו ליד היישוב שקף / צילום: איתן אושרי

הפגנה נגד נתניהו בכיכר רבין, תל אביב / צילום: רון טוביה, גלובס
 הפגנה נגד נתניהו בכיכר רבין, תל אביב / צילום: רון טוביה, גלובס

בארגון הוסיפו כי "המשך כהונתו של נתניהו מהווה את האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל, משבר הקורונה לא ייפתר עד שנתניהו יתפטר".

בתוך כך, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ שיגר מכתב למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה שהמשטרה תפסיק לנהוג "כמשטרה פוליטית" לנוכח התקריות המדווחות בסוף השבוע על חיכוכים עם מפגינים . "ביממה האחרונה הגיעו אל שולחני עשרות פניות של אזרחים מכל רחבי הארץ, שניסו לממש את זכותם החוקית להפגין תחת ההגבלות, ונתקלו במשטרה שמונעת זאת מהם, ואף קונסת אותם בהאשמות שווא", כתב הורוביץ.

הפגנה נגד נתניהו במכבים / צילום: הדס מגן, גלובס
 הפגנה נגד נתניהו במכבים / צילום: הדס מגן, גלובס

הפגנה נגד נתניהו בשדרות ירושלים / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה נגד נתניהו בשדרות ירושלים / צילום: תמונה פרטית

הפגנה נגד נתניהו בכיכר המדינה בתל אביב / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה נגד נתניהו בכיכר המדינה בתל אביב / צילום: תמונה פרטית

הפגנה נגד נתניהו ברמת גן / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה נגד נתניהו ברמת גן / צילום: תמונה פרטית

"האכיפה נעשית שלא כדין, וללא כל היגיון בריאותי. אכיפה זאת איננה עומדת בדרישות החוק ונועדה להשתיק מחאה לגיטימית נגד ראש הממשלה, ולא כדי להגן על בריאות הציבור", הבהיר.

הורוביץ דרש "להפסיק לאלתר את פעולות האכיפה נגד אזרחים המפגינים בהתאם להנחיות, ולהפנות את הכוחות לאכיפה בכינוסים צפופים, בין היתר בסוכות ובבתי הכנסת במגזר החרדי". הוא הוסיף כי "המשטרה צריכה להפסיק לנהוג כמשטרה פוליטית פרטית של ראש הממשלה, ולהירתם למאבק בנגיף, לא בדמוקרטיה".

הפגנה נגד נתניהו סגשר הענבה, מודיעין / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה נגד נתניהו סגשר הענבה, מודיעין / צילום: תמונה פרטית

הפגנה נגד נתניהו בנאות אפקה / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה נגד נתניהו בנאות אפקה / צילום: תמונה פרטית

הפגנה נגד נתניהו בשכונת אם המושבות בפתח תקווה / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה נגד נתניהו בשכונת אם המושבות בפתח תקווה / צילום: תמונה פרטית

שלשום קנסו כוחות משטרה מפגינים ששהו במאהל המחאה מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור שבירושלים, על אף שהם שוכרים דירה במרחק של פחות מקילומטר מהמקום, ואף הציגו את חוזה השכירות שלהם לשוטרים. מארגון "אין מצב" נמסר כי לכל אחד מהנוכחים נרשם קנס בסך 500 שקל, וכי השוטרים איימו שיחזרו בכל שעה ויחלקו להם דוחות נוספים. הבוקר שבו שוטרים למאהל, אך הפעם בדקו את חוזי השכירות ולא קנסו את הפעילים ששהו במקום.

הפגנה נגד נתניהו בקיימברידג', בריטניה / צילום: יאיר אסף
 הפגנה נגד נתניהו בקיימברידג', בריטניה / צילום: יאיר אסף

"משטרת ירושלים הגיעה למאהל וביקשה לבדוק אם יושביו עומדים בתקנות הסגר", מסר הארגון. "במהלך הבדיקה הוגש חוזה שכירות לדירה הנמצאת בקרבת מקום, עובדה המאפשרת ליושבי המאהל להיות במרחק של עד קילומטר ממנו. השוטרים החליטו ללא סיבה שלא להאמין לחוזה השכירות, והודיעו כי יגיעו בכל שעה למאהל ויחלקו דוחות של 500 שקלים לכל אחד מיושביו".