נתוני פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן: בלימת התחלואה במגזר הכללי והערבי; המשך התפשטות בחברה החרדית

על-פי סדרת תרשימים שפרסם פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, המגמה ניכרת גם במספר המאומתים וגם במספר החולים המאושפזים • מאז הכרזת הסגר החלה ירידה בקצב ההדבקה במגזר הכללי והערבי, בעוד אצל החרדים חלה התפרצות מחודשת - ככל הנראה בעקבות אירועי חגי תשרי

בדיקת קורונה בירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס
בדיקת קורונה בירושלים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מומחה ביג דאטה בתחום הבריאות אשר עוסק מתחילת מגיפת הקורונה בניתוח נתונים ומגמות הקשורים במגפה, אומר היום (א') כי נראים סימני בלימה של המגפה במגזר הכללי והערבי, לעומת שינוי לרעה של המגמה במגזר החרדי. זאת, בשבועיים שעברו מאז ראש השנה.

על פי סדרה של תרשימים שפרסם סגל היום, המבוססים על נתונים שקיבל ממשרד הבריאות, במגזר הכללי מאז הכרזת הסגר החלה ירידה בקצב ההדבקה. בימים שמיד לאחר ראש השנה מגמה זו התבטאה בהתמתנות קצב העליה במספר המאומתים, אך במקביל עדיין חל גידול יומי במספר החולים הבינוניים והקשים, ששיקף את העליה המהירה בתחלואה שהתרחשה לפני תקופת הסגר. בשבוע האחרון קצב ההדבקה הגיע בערך לרמה של R=1, כלומר כל אדם מדביק בממוצע אדם אחד נוסף. ברמת הדבקה כזו, כמות המאומתים וכן כמות החולים הקלים הבינוניים והמאושפזים במגזר הכללי, צפויה להישאר יציבה.

גם במגזר הערבי החלה ירידה בקצב ההדבקה מיד עם הכרזת הסגר, וכעת במגזר הערבי כבר ישנה מגמה של ירידה בתחלואה. קצב ההדבקה ירד מתחת ל-R=1, והדבר מתבטא גם במספר המאומתים החדשים ביום וגם במספר החולים הקשים והבינוניים החדשים ביום, שהולך ויורד. מספר החולים הבינוניים והקשים החדשים בכל יום במגזר הערבי, יורד כעת בקצב של 2%.

באוכלוסיה החרדית, קצב הגידול במספר החולים החדשים החל להתמתן מיד עם הכרזת הסגר, אך כנראה בעקבות אירועי ראש השנה ויום כיפור, חלה התפרצות מחודשת כלומר מספר המאומתים וגם מספר החולים הבינוניים והקשים במגזר שב לעלות מיום ליום. כרגע מדובר בקצב גידול שבועי של כ-70% בכמות המאומתים ושל 50% בכמות החולים הבינוניים והקשים במגזר.

על פי לוח הבקרה של משרד הבריאות, בשבוע האחרון חלה ירידה בקצב ההדבקה בכלל האוכלוסייה, וגם אחוז המאומתים מתוך כלל הבדיקות נראה בימים האחרונים בירידה. אולם, גם אם הקצב נמוך יותר, החולים ממשיכים להיאסף. מספר החולים הקשים נמצא עדיין בעליה וכרגע ישנם 891 חולים קשים המאושפזים בבית החולים. בימים האחרונים נשבר שיא הנפטרים היומי, כאשר שלשום (ו') נפטרו 44 איש ביום אחד.

על פי התחזיות של סגל, למרות ההאטה במגזר הכללי השבוע נגיע בקרוב לאלף חולים קשה. עם זאת, התקווה היא שבזכות הירידה במגזר הכללי, אנחנו עשויים להגיע לשיא ומשם לראות ירידה במספרם של החולים במצב קשה בשבועות הקרובים.