ביקורת מבית על נתניהו: "הצטרפנו למק"י ולא אמרו לנו?"

חברי קבוצת הליברלים בליכוד שלחו מכתב חריף לנתניהו ולשרי הליכוד במחאה על הטיפול במשבר הקורונה • "הממשלה עסוקה בטיפול פופוליסטי ושגוי במשבר ואף מעמיקה אותו"

בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס
בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס

סדקים מבית: חברי קבוצת הליברלים בליכוד שלחו היום מכתב לראש הממשלה ויו"ר המפלגה בנימין נתניהו ולשרי הליכוד יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, מירי רגב וסגן השר יואב קיש במחאה על דרך ניהול המדיניות הכלכלית והבריאותית במשבר הקורונה. המכתב נכתב בשם אלפי החברים בקבוצה, שבין היתר נהנית מפופולריות רבה בקרב השרים וחברי הכנסת שמחזרים אחרי תמיכתם בפריימריז והיא אף הקבוצה השנייה בגודלה במפלגה. "בתור תומכים שלכם, התחושה המרכזית כרגע היא אכזבה קשה מאוד מהתנהלות הממשלה בכלל והליכוד בפרט במשבר בו אנחנו שרויים, מכמה וכמה היבטים", פתחו הכותבים אלעד מלכא ואמיר וייטמן.

"קודם כל, ברמה הבריאותית, אנחנו מן הסתם ערים לגמרי לצורך לשמור על חיי אדם ומבינים בהחלט שיש צורך במגבלות מסוימות על מנת למנוע התקהלויות, על אף הפגיעה בחירויות הפרט הכרוכה במגבלות הללו. בתוך כך, צריך לשים לב לשלושת מוקדי תחלואה בישראל, הגדול מביניהם הוא בציבור החרדי, ולאחר מכן בקרב הציבור הערבי ובקרב האנרכיסטים משמאל שעורכים מסיבות הדבקה המוניות. שלושת הקבוצות הללו לא מצייתות להוראות כראוי, ובהן יש להתמקד כדי לתקן את הדרוש תיקון ולא להעניש את הציבור כולו עם הגבלות מיותרות שפוגעות בצורה חמורה בכלכלה הישראלית ובחירויות הפרט ולא באמת משנות את התמונה מבחינה בריאותית".

חברי הקבוצה התמקדו בגזרות שהשיתה הממשלה על המגזר העסקי וכן קבעו כי מדובר ב"ענישה קולקטיבית", בין היתר, בשל סגירת האפשרות לטיסות. לדבריהם "בעת משבר, אנחנו מצפים למנהיגות שיודעת לעשות את מה שנדרש, ולא ללכת בדרך הקלה של ענישה קולקטיבית, וזה עוד לפני שדיברנו על ההצהרות התמוהות של שבוע שעבר בנוגע להגבלות על תעופה, כביכול בשם 'הסולידריות'. ממתי פוגעים בחופש התנועה של הציבור הישראלי כולו בשם השוויון, במפלגה הלאומית-ליברלית? האם הצטרפנו למק"י ולא אמרו לנו?".

"הממשלה בחרה בדרך הקלה והמזיקה של שפיכת תקציבים לבלי היכר"

עוד כתבו והצטרפו בכך לגדולי המבקרים של הממשלה כי אכזבתם קשה יותר בשל הטיפול במשבר הכלכלי, שכזכור מנוהל על ידי נתניהו ושר האוצר כ"ץ. "המצב הנוכחי איננו המשבר הכלכלי הראשון בתולדות מדינת ישראל, על אף הייחודיות שלו. הן ב-1985 והן ב-2003, ממשלת ישראל הובילה לרפורמות כלכליות מרחיקות לכת שבסופו של דבר קידמו מאוד את מדינת ישראל לכיוון חיובי מאוד. ב-2003 הרפורמות הללו הובלו על ידי שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, מי שכיהן כאחד משרי האוצר המוצלחים בתולדות המדינה. לצערנו, לאחר כחצי שנה מתחילת המשבר, ישנה תחושה קשה מאוד של החמצה של משבר לטובת קידום אג'נדה ראויה ובמקום זה התמקדות ביחסי ציבור, במחיר כלכלי מופקע".

לדבריהם, "הממשלה בחרה בדרך הקלה והמזיקה של שפיכת תקציבים לבלי היכר, מתן פיצויים לכל מגזר ולכל דורש, מענקים קיינסיאניים האמורים לעודד ביקוש, דמי אבטלה המעודדים מיתון, כניעה להסתדרות המורים באשר ללמידה מרחוק, כניעה להסתדרות הכללית באשר לקיצוץ במגזר הציבורי, הגדלת החוב והגירעון ועוד כהנה וכהנה צעדים שאין בינם לבין הדרך הכלכלית של הליכוד ולא כלום. כך לא נשיג רווחה לטווח הארוך, וספק רב מאוד אם גם בטווח הקצר יושגו הישגים. כאשר תוכניות שפיכת הכסף הינן תוכניות שלא מתמקדות בבעיה האמתית, שהיא יכולת העצמאים והעסקים הקטנים לשרוד, ובמקום זאת מטפלות בציבור הרחב, למרות שחלקים גדולים ממנו לא נפגעו בכלל".

וייטמן ומלכא אמרו ל"גלובס" כי היו מצפים בשעת משבר כזו שבה המגזר העסקי נפגע, "להעביר את האיש השמן, המגזר הציבורי, דיאטה ולקצץ את סך השכר, הפנסיות התקציביות, הגדלות הרמטכ"ל ואת סך כח האדם במגזר הציבורי". לטענתם במקום הטיפול הראוי, "הממשלה עסוקה בטיפול פופוליסטי ושגוי במשבר ואף מעמיקה אותו, בהיבטים האמורים. הציפייה שלנו היא לשינוי כיוון מצד הממשלה, להוביל ולהנהיג באחריות ומתוך קידום התפיסה הליברלית ולא להיכנע לפופוליזם ולפעולות קלות רק בגלל שקשה להתעמת עם מי שמייצר את הבעיות".