אמ"ן ממליץ: לחכות מספר חודשים עד לחזרה מלאה ללימודים

לפי המלצת אגף המודיעין, בשלב הראשון יש להחזיר את ילדי הגנים וכיתות א'-ג' מכיוון שאלו תורמים הכי מעט לתחלואה הקשה והפגיעה בהם בעקבות הסגר היא הגדולה ביותר • לגבי הישיבות, ממליץ אמ"ן "לבחון בכובד ראש את המשך הפעלתן"

כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס
כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אגף המודיעין ממליץ לחכות שבועות ארוכים, ואף חודשים, עד לחזרה מלאה ללימודים. בדוח חדש שפורסם נכתב כי פתיחת שנת הלימודים היוותה ככל הנראה זרז משמעותי להתפשטות התחלואה. "השילוב בין המאפיינים החברתיים לבין מאפייני החללים הסגורים במוסדות החינוך מעלים את החשש כי אלו היוו כר פורה להדבקות והתפשטות התחלואה", נכתב, "ראוי לציין כי בצד העלייה בתחלואה בכלל שכבות הגיל בתקופה האחרונה קיימת שונות בין שכבות הגיל השונות באוכלוסייה הצעירה, ולכן יש להתייחס אליהן בצורה דיפרנציאלית ולא כמקשה אחת".

אחת ההמלצות העיקריות היא לפתוח את מערכת החינוך בהדרגה לפי גילאים. לשיטת החוקרים, צריך לפתוח קודם כל את המסגרות לשכבות הגיל הצעירות, פעוטונים, גנים וכיתות א'-ג', מאחר שמצד אחד הילדים בגילאים אלו תורמים הכי מעט לתחלואה הקשה, ומצד שני היעדרותם מהמסגרת החינוכית פוגעת בהם ובכלכלה באופן הקשה ביותר. באמ"ן גם קוראים לעשות זאת תוך הקפדה על קפסולות ועל הפרדת כלל המתחמים הפיזיים.

"בהמשך, ורק לאחר תקופת זמן מספקת לניתוח ההשפעות", כותבים באמ"ן, "ניתן לשקול את החזרת כיתות ד'-ו', ורק לבסוף, ובהינתן מגמת תחלואה יציבה ונמוכה במדינה, לבחון את החזרת תלמידי חטיבות הביניים באופן הדרגתי ומבוקר".

לגבי התיכונים, החוקרים ממליצים לקחת את הזמן ולא למהר להחזיר את התלמידים לכיתות. "לאור הנתונים המדאיגים, בראייתנו, יש לשקול היטב את החזרתם ללימודים פרונטליים בתקופה הקרובה, ויש לוודא היערכות ללימודים מקוונים בלבד לפרק זמן ממושך (שבועות ארוכים ואף חודשים)".

לשקול את המשך הלימודים בישיבות

באשר לחברה החרדית, החוקרים ממליצים לשקול את המשך הלימודים בישיבות. "במגזר החרדי, על קבוצת גיל זו (18-23 - ב.ל) בני ישיבות רבים ועל כן למולם בדומה לתיכונים יש לבחון בכובד ראש את המשך הפעלתן", נכתב בדוח.

עוד ממליצים החוקרים לקיים מערך אפקטיבי של קטיעת שרשראות הדבקה כשתיפתח מחדש מערכת החינוך. במסגרת זו, ייערך דיגום תקופתי של הצוותים החינוכיים, דיגום של כלל מגעיהם של חולים שיתגלו בתוך המסגרות, כולל לכאלה שאין להם תסמינים. המלצה נוספת היא שלא לפתוח כלל את מערכת החינוך בערים שנחשבות כערים אדומות.

בנוסף לכך, באמ"ן מציינים כי נמצא כי חלה עלייה משמעותית גם בקרב צעירים שאינם חלק ממערכת החינוך, כלומר צעירים בגילאי 18-23. "קשה להסיק מסקנות לגבי הסיבה", נכתב בדוח. "לצד זאת, יש לזכור כי מדובר בקבוצה שמורכבת ברובה מצעירים שנמצאים בתקופת ביניים שבין מסגרות. אוכלוסייה זו מרבה לקיים מגעים רבים גם בשגרה, וייתכן שהם אלו שמביאים לעלייה בתחלואה".