זיהום מסתורי הורג את בעלי החיים באחד המקומות היפים בעולם

האי קמצ'טקה, שנמצא במזרח רוסיה ונחשב לאחד המקומות היפים בעולם, מתמודד בחודש האחרון עם אסון אקולוגי חמור • בעלי חיים ימיים מתים נשטפו לחופי האי אחרי שחומר לא מזוהה שינה את צבע המים • קיים חשש שהמקור לזיהום הוא דלק רקטות שדלף משטח הניסויים הצבאי באזור

פעילי גרינפיס ליד מי הים ששינו את צבעם בקמט'צקה  / צילום: Elena Safronova, גרינפיס
פעילי גרינפיס ליד מי הים ששינו את צבעם בקמט'צקה / צילום: Elena Safronova, גרינפיס

הוא נחשב לאחד המקומות היפים בעולם, עם מרבדי קרח, הרי געש, מפרצים, גייזרים, אוקיינוס רחב ידיים, בעלי חיים ייחודיים ואזורים טבעיים בהם ביקרו עד היום מעטים בלבד. אך קמצ'טקה, חצי אי במזרח הרחוק הרוסי, מתמודד בחודש האחרון עם אסון אקולוגי, כאשר חומר מזהם לא מזוהה הציף את החוף והוביל לפגיעה בבעלי חיים ובטבע. לפי פעילי גרינפיס שהגיעו לאזור השבוע, הזיהום נע לעבר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ומקלט חיות הבר בדרום האי.

"ראינו קצף צהבהב על פני האוקיאנוס במקומות שונים. בנוסף לכך, המים עצמם אטומים. באחד המקומות מצאנו חיות מתות. הזיהום איננו רק על פני השטח, אלא גם בעומק, נע לאורך החוף", אמר וסילי יבלוקוב, ראש פרויקט האקלים של גרינפיס רוסיה.

מי ים מזוהמים באזור קמצ'טקה / צילום: Elena Safronova, גרינפיס
 מי ים מזוהמים באזור קמצ'טקה / צילום: Elena Safronova, גרינפיס

המים שינו את צבעם, החופים מלאים בבעלי חיים מתים

כשהגיעו למקום, מצאו פעילי גרינפיס שהאוקיינוס באזור קמצ'טקה מזוהם בנסיבות שטרם הובהרו, כאשר חופים מכוסים בבעלי חיים ימיים מתים שנשטפו לחוף, והמים שינו את צבעם. לאחר בדיקה ראשונית, הרשויות המקומיות דיווחו שהמים מכילים ריכוז חומרי נפט החורג פי ארבע מהמגבלות המקסימליות המותרות, ושאריות פנול (תרכובת כימית) החורגות פי 2.5 מהמגבלות. הרשויות שלחו דגימות לניתוח מעבדה, וכעת ממתינות לתוצאות. לפי "הגרדיאן", קיים חשש כי דלק רקטות שנאגר בשטח הניסויים הצבאי באזור, דלף.

הזיהום התגלה בסוף החודש שעבר, לאחר שגולשים באזור דיווחו על עיניים צורבות, ועל כך שהמים שינו צבעם ופיתחו ריח. מאוחר יותר אישרו גורמים רשמיים שהגולשים ספגו כוויות קלות בקרניות עיניהם. המקומיים העידו בימים האחרונים כי ראו מספר רב של מינים ימיים מתים, לרבות כלבי ים, תמנונים וקיפודי ים שנשטפו אל החוף. המושל האזורי, ולדימיר סולודוב, אמר ביום שני כי הים מול חצי האי קמצ'טקה המרוחק מזוהם בכימיקלים רעילים, וגרינפיס, הזהירו מפני "אסון אקולוגי".

תמנונים שמתו בשל זיהום מי הים בקמט'צקה / צילום: RFE/RL
 תמנונים שמתו בשל זיהום מי הים בקמט'צקה / צילום: RFE/RL
על מי הים בקמצ'טקה נוצר קצף לבן שמקורו לא ברור ושגרם לזיהום חמור / צילום: Elena Safronova, גרינפיס
 על מי הים בקמצ'טקה נוצר קצף לבן שמקורו לא ברור ושגרם לזיהום חמור / צילום: Elena Safronova, גרינפיס

חשיבותו של חצי האי קמט'צקה היא רבה; זוהי מערכת אקולוגית משגשגת, שאזורים בה נותרו כמעט בתוליים. האי, לצד 400 אלף המתגוררים בו, מאכלס מגוון עשיר של בעלי חיים הנהנים מצפיפות נמוכה של אוכלוסייה אנושית, ובחלקים מסוימים, כמעט ללא השפעה של בני האדם. בין היתר, מתגוררים באי הדוב החום, שועל השלג, אייל הצפון ואייל קורא, כבש השלג, למינג, לווייתנים כחולים, לוויתן קטלן וגדול סנפיר ואריות ים.

האי קמט'צקה בימי שגרה / צילום: שאטרסטוק
 האי קמט'צקה בימי שגרה / צילום: שאטרסטוק

בגרינפיס קוראים לממשלה לשים לב לתאונות התכופות, לרבות בנורילסק (עיר בסיביר), קמצ'טקה ואזורים אחרים, וכן להחמיר את מדיניות הסביבה ולאמץ תוכנית ארוכת טווח של 'טרנספורמציה ירוקה' של הכלכלה הרוסית.