גנץ מקשיח עמדות: דורש מנתניהו התחלת עבודה מיידית על תקציב

במכתב חריף שכתב שר הביטחון גנץ לראש הממשלה הוא מציין "אין כל סיבה הגיונית לאפשר מחדל וכאוס תקציבי, להוציא מניע פוליטי ואישי פסול" • גנץ התייחס גם לנתק שנוצר בין השניים: "לצערי, מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות עליה חתמנו"

שר הביטחון, בני גנץ  / צילום: תומר אפלבאום, הארץ
שר הביטחון, בני גנץ / צילום: תומר אפלבאום, הארץ

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ פנה בצהריים (ה') במכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שינחה את משרד האוצר להתחיל לעבוד באופן מיידי על תקציב 2021.

לאחר שאתמול והבוקר יצאו שרי כחול לבן וחברי הכנסת במתקפה על הליכוד שמונע עבודה על תקציב 2021, בשעה זו הצטרף למתקפה גם גנץ, שכתב בין היתר לנתניהו: "תנחה את משרד האוצר להכין הצעה לתוכנית כלכלית ולתקציב מדינה סדור לאלתר, שתובא לאישור הממשלה והכנסת לא יאוחר מתחילת חודש דצמבר. אין כל סיבה הגיונית לאפשר מחדל וכאוס תקציבי, להוציא מניע פוליטי ואישי פסול. כלכלת ישראל במצב חירום. אזרחי ישראל זקוקים למדיניות כלכלית סדורה ולתקציב להתמודדות עם המשבר".

עוד כתב גנץ לנתניהו על רקע הנתק ביניהם כי "לצערי, מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות עליה חתמנו. ההתנהלות הממשלתית לא מאפשרת קיומו של ממשל תקין, וראוי לאזרחי ישראל. קיים פער בלתי נתפס בין הרצון הטוב והמחויבות שהופגנו בשעתו לבין המציאות הנוכחית שהיא בלתי נסבלת". בין היתר ציין גנץ את היעדר ישיבות הממשלה, תקנון הממשלה שטרם נקבע ואושר ולבסוף גם מינויים רבים בשירות הציבורי שאינם יוצאים לפועל בשם השיתוק הממשלתי .

לבסוף התרכז גנץ בנושא התקציב שלוח הזמנים דוחק בו: "מתן הסיוע בשיטת קופסאות תקציביות בנושאים שונים, לצד העיוותים שנוצרו באופן חלוקתן, היה פתרון זמני. עם זאת, מלווה בפגיעה קשה בתקציב המדינה הכולל והחמיר את בעיותיה הכלכליות של מדינת ישראל. בעיות כלכליות אלו מעמידות מגזרים רבים באוכלוסיית המדינה בפני שוקת שבורה. בשלה העת, וההכרח, לגיבוש תכנית כלכלית ארוכת טווח המגובה בתקציב מדינה סדור אשר יוביל את המשק לפסי צמיחה כלכלית, ישפר את רווחת, בריאות וביטחון".

לבסוף סיכם גנץ: "שיטת הקופסאות סיימה את תפקידה. כל סיכול של אישור התקציב משמעותו אחת - העדפת שיקולים אישיים על טובת אזרחי ישראל".

מהליכוד נמסר בתגובה: "כחול לבן ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה כדי להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת, בזמן שראש הממשלה נלחם בקורונה. נשמח אם גנץ יפתור את הבעיות הפנימיות שלו, אך לא באמצעות חרחור ריב שיוביל את ישראל לבחירות.

"בנוסף לכך, כחול לבן מסתירים מהציבור עובדה פשוטה: הליכוד וכחול לבן כבר הסכימו ביניהן וחוקקו חוק להעביר את תקציב 2020 במהלך חודש דצמבר, ובמקביל להתקדם בהכנת תקציב 2021. זו הדרך לייצב את הכלכלה. כמו כן, בשעה שכחול לבן מתלוננים וכותבים מכתבים על עצירת המינויים, הם אלה שעוצרים את המינויים בעצמם, על ידי כך שהם מסרבים לקיים את וועדת המינויים המשותפת עם הליכוד, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני.

"ראש הממשלה העביר יותר תקציבים ממנהיגים אחרים בעולם ויש לו רקורד מוכח בבניית כלכלת ישראל, לעומת כחול לבן שלא העבירו תקציב מימיהם. ראש הממשלה ימשיך לעשות מה שנכון למדינה ולא לפופוליזם של כחול לבן. מוטב שכחול לבן יפסיקו לחרחר ריב שיוביל לבחירות ויתגייסו למאבק המשותף בקורונה".