היזם הוותיק שלמה דהוקי ינסה לצקת את עסקי המלונות שלו לחברת הנפט הכושלת גוליבר

כחלק ממיזוג עסקי הנדל"ן המניב של דהוקי לתוך גוליבר מתוכננת הנפקת מניות • רמי קרמין, שניהל את עסקי החיפושים של גוליבר, ישמש כמנכ"ל עסקי הנדל"ן

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

פחות משנתיים לאחר מחיקת מניותיה של חברת גוליבר אנרג'י הכושלת מהמסחר, היא מעוניינת לחזור להיסחר בת"א. במקום פעילות חיפושי הנפט והגז הכושלת שלה מתכננת גוליבר לצקת לתוכה פעילות מלונאות ונדל"ן מניב, בבעלות יזם הנדל"ן הירושלמי הוותיק שלמה דהוקי.

דהוקי, לפי מצגת החברה, הוא בעל "ניסיון של כ-30 שנה בייזום, בניהול, בתכנון ובבנייה של פרויקטים למגורים, מסחר, תעשייה, מלונאות, דיור מוגן ועוד". בעבר היה זכיין רשתות המזון פיצה האט ו-KFC בישראל.

גוליבר פרסמה טיוטת תשקיף שממנה עולה, כי היא מעוניינת לבצע הנפקת מניות לציבור, שחלק מהתמורה בה תשמש לרכישת נכסים מדהוקי, אחרי שמוקדם יותר השנה חתמה על הסכם מותנה לביצוע עסקת החלפת מניות להכנסת פעילות הנדל"ן לתוכה.

מדובר בפעילות חברת פאי סיאם, המתרכזת בתחומי המלונאות והנדל"ן המניב, שבה מחזיק דהוקי. בין הפרויקטים הבולטים של פאי סיאם בת"א היא מחזיקה מלון בהקמה ברחוב הירקון, שאותו צפויה לנהל רשת ישרוטל; בקרקע ברחוב המרד, שעליה מתוכנן לקום בית דיור מוגן; ובקרקע בדרך משה דיין פינת ההגנה (מתחם "בזק-ההגנה"), שעליה מתוכנן פרויקט למגורי סטודנטים או מרכז בריאות.

בירושלים מחזיקה החברה בין היתר בקרקע ברחוב בן יהודה, שעליה פועל מלון עם יותר מ-100 חדרים תחת המותג איביס (Ibis), וכן חתמה על הסכם לרכישת נכס ברחוב החבצלת שבמרכז העיר, שעליו מתוכנן לקום מלון. מי שצפוי לשמש כמנכ"ל החברה לאחר המיזוג הוא רמי קרמין, מבעלי השליטה בגוליבר בעבר ומנכ"ל החברה.

רכישת שני נכסים מידי דהוקי

סכומי הגיוס המתוכננים טרם פורסמו, אולם טיוטת התשקיף חושפת, כי חלק מתמורת ההנפקה מיועדת לרכישת שני נכסים מידיו של דהוקי - מלון נוסף תחת המותג איביס, הפועל ברחוב יצחק אלישר שבמרכז ירושלים, ומלון בהקמה, שאותו צפויה לנהל רשת אקור (ACCOR) במבשרת, הסמוכה לירושלים. נוסף לכך, חלק מתמורת ההנפקה מיועדת לפירעון חלק מהתחייבויותיה של חברת פאי סיאם לבנקים.

דוחות פאי סיאם המצורפים לטיוטת התשקיף חושפים כי במחצית השנה הראשונה הכנסותיה התכווצו בחצי, בעיקר בהשפעת משבר הקורונה על פעילות המלונאות, והסתכמו בכ-3.5 מיליון שקל, ולמרות זאת, החברה נהנתה משערוכי נכסים כך שהרווח הנקי שלה למחצית השנה קפץ ב-35% ל-25 מיליון שקל.

פאי סיאם החלה לרשום הכנסות משמעותיות בשנה שעברה, אז הן הצטברו לכ-17 מיליון שקל, עיקרן מתחילת פעילות בית המלון שלה ברחוב בן יהודה בירושלים, ובזכות שערוך נכסים של יותר מ-60 מיליון שקל הרווח הנקי שלה אשתקד הגיע ל-44 מיליון שקל. גם בשנתיים קודם לכן (2018-2017) נהנתה פאי סיאם משערוך נכסים נרחב, של יותר מ-80 מיליון שקל בכל שנה, כך שרווחיה בשנתיים אלה עמדו על כ-59-67 מיליון שקל בכל שנה. 

בלי הכנסות, עם הערת "עסק חי"

גוליבר, שבעבר הייתה בין היתר שותפה בקידוח הימי הכושל "שמן", לא מייצרת הכנסות כבר שנים רבות, ונושאת הערת "עסק חי". בדוחותיה הכספיים האחרונים שפורסמו באוגוסט ציינו רואי החשבון שלה, כי מקורותיה השוטפים יאפשרו לה להמשיך לפעול עד חודש נובמבר, וכן כי "עתיד החברה ויכולתה להמשיך לפעול תלוי באופן מהותי בהשלמת עסקת החלפת המניות" - מול החברה שבאמצעותה מחזיק דהוקי בפאי סיאם.

כיום מחזיקה גוליבר ברישיון חיפוש הנפט היבשתי "איה" באזור הערבה הדרומית, ושותפתה שם היא ענקית התשתיות והבנייה שפיר הנדסה.