הערכות: פיצול בתמר בלתי נמנע בדרך להגדלת מספר ספקי הגז

בממשלה מעריכים: אם השותפים במאגר הגז תמר לא יצליחו להגיע בכוחות עצמם למנגנון של מכר בנפרד, הממונה על רשות התחרות תאלץ אותם לעשות זאת

פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר
פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר

פיצול מכר הגז במאגר תמר בין בעלי הזכויות שלו הוא בלתי נמנע, וזאת על רקע הסכסוך הפנימי בין השותפים במאגר - כך מעריכים היום (ג') גורמים בממשלה. הרעיון כבר עלה בדיונים הפנימיים בין השותפים במאגר, אולם עד כה לא ניתנה לו הסכמתה של נובל אנרג'י, מפעילת המאגר, שנרכשה לאחרונה על-ידי חברת שברון האמריקאית.

גורמים ממשלתיים אמרו היום ל"גלובס", כי להערכתם הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, תתערב, ותאלץ את הצדדים להגיע למנגנון של מכר בנפרד, אם יתברר לה שהשותפים אינם מצליחים להגיע להסכמות בנושא בכוחות עצמם.

פיצול תמר יביא לכך שכל שותף במאגר יוכל לנהל בעצמו מו"מ למכירת החלק היחסי שלו במאגר, שיהיה זהה לחלקו היחסי בזכויות בשותפות המחזיקה בחזקת תמר. כך למשל, נובל/שברון, המחזיקה כיום ב-25% מהמאגר, תוכל לנהל מו"מ למכירת רבע מהגז הפנוי בתנאים שתבחר.

מדובר לפיכך במהלך דרמטי מבחינת התחרות בענף, משום שבמקום שלושה ספקי גז עיקריים במשק (בעלי הזכויות במאגרים תמר, לוויתן, וכריש תנין) ניתן יהיה לנהל מו"מ לרכישת גז משבעה ספקים שונים, מהם חמישה הפועלים במאגר תמר לבדו: נובל/שברון, ישראמקו, תמר פטרוליום, דור גז ואוורסט (שותפות של הראל, תש"י ומוסדיים נוספים).

מהלך הפיצול (Split) נשקל גם בעבר, במסגרת מתווה הגז, אולם אז הסבירו השותפים בתמר, כי מדובר בצעד לא נכון בשל המורכבות הרבה הכרוכה בביצוע מכר בנפרד. אותם גורמים הסבירו בשעתו כי אחד הקשיים במנגנון של מכר בנפרד נעוץ בעובדה שמפעיל המאגר הוא גם אחד מבעלי המאגר, ונמצא בניגוד עניינים מובנה בין כובעו כמפעיל, המחויב לתת שירות שווה לכל בעלי הזכויות במאגר, וחשוף לתנאים המסחריים של ההסכמים שלהם, ובין כובעו כבעל זכויות, המתחרה בבעלי הזכויות האחרים על הסכמים למכירת גז. מצד שני, קיימים בעולם תקדימים למכר בנפרד, והסדרים שנועדו להסדיר את סוגיית ניגוד העניינים וקשיים נוספים הכרוכים במנגנון הזה.

עד היום נעשו הסכמי הגז במשק בין לקוחות ובין השותפות של בעלי הזכויות במאגר. כך למשל, הסכם שנחתם ב-2012 בין חברת החשמל ובין שותפות הגז תמר. במסגרת הסכם זה נטמנו זרעי הפיצול המסתמן בתמר: על רקע ביקורת ציבורית חריפה על מחיר הגז המופרז בהסכם, פעלה חברת החשמל כדי להפחית את מחיר הגז.

המתיחות הפנימית בשותפות תמר פרצה לאחר שהמאגר הפסיד למאגר לוויתן בהתמודדות עם הסכם קצר-טווח לאספקת גז לחברת החשמל לשנים 2020-2021. חברות נובל אנרג'י ודלק קידוחים, שהחזיקו באותה עת 47% מהזכויות במאגר תמר, הואשמו כי פעלו לטובת לוויתן, משום ששיעור החזקותיהן במאגר המתחרה עומד על 85%.

על רקע זה יצרו שותפיהם של דלק ונובל בתמר קשר עם חברת החשמל, והציעו לה עסקה חדשה שבמסגרתה תוכל לרכוש את הגז מתמר במחיר נמוך יותר מזה שקיבלה מלוויתן. לאחר שנובל ודלק, שהתנגדו לתנאים שסוכמו עם חברת החשמל, מנעו חתימת הסכם חדש, פנו השותפים, בראשות ישראמקו ותמר פטרוליום, לממונה על התחרות הלפרין וביקשו את התערבותה.

הלפרין, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, פרסמו חוות דעת הקובעת כי נובל לא תוכל להפעיל את זכות הווטו לאחר שתסיים להשלים את התחייבויותיה במתווה הגז אך בינתיים עליה לפעול כדי לצמצם את השימוש בזכות זו.

מתווה הגז קובע כי עד דצמבר 2021 חייבת דלק קידוחים למכור את כל החזקותיה בתמר. נובל/שברון כבר צמצמה את החזקותיה ל-25% מהמאגר כנדרש במתווה הגז, אולם לוין קבע כי לא השלימה את התחייבויותיה, כל עוד דלק, שהיא צד קשור, ממשיכה להחזיק בזכויות במאגר.

הלפרין הודיעה לנובל בעקבות חוות הדעת כי אם תמשיך להחזיק בזכות וטו לאחר שדלק תמכור את החזקותיה - תראה בכך הפרת מתווה הגז ותורה לשנות את הסכם השותפות באופן שיאיין את זכות הווטו, ויאפשר לשותפות תמר לקבל החלטות ברוב רגיל. נובל השיבה לחוות דעתו של לוין במכתב שבו היא מסתייגת מקביעותיו. רכישת נובל על-ידי שברון רק מסבכת עוד יותר את המצב, ובממשלה ממתינים בינתיים לראות כיצד תחליט לנהוג שברון כבעלים החדש.

לגבי דלק קידוחים קבע לוין, כי לא הייתה לה זכות למנוע את חתימת ההסכם בין ישראמקו ושותפיה לבין חברת החשמל, ובעקבות חוות הדעת של לוין הודיעה הלפרין לדלק קידוחים כי עליה להסדיר בתוך 30 יום את נושא זכות הוטו.

דלק קידוחים הודיעה הערב להלפרין כי היא "מאיינת" את זכות הווטו, זמן קצר לאחר שהלפרין איימה להטיל סנקציות מנהליות אישיות נגד מנהלים בדלק קידוחים, על-רקע אי הסרת זכות הוטו.

גורמים ממשלתיים העריכו מוקדם יותר כי מנהלי דלק קידוחים לא יסתכנו בהליכים פליליים או מנהליים מול רשות התחרות. "ראייתם היא שהם בדרכם החוצה ממאגר תמר", אמרו לגלובס. "הם צריכים למכור את החזקותיהם עד סוף 2021 ומעדיפים מן הסתם לא לחכות לרגע האחרון כך שלראייתם הם שחקן מאוד זמני. עבור נובל/שברון לעומת זאת ביטול זכות הווטו היא דרמה, ולכן חשוב שגם נובל וגם דלק יבינו שרשות התחרות לא מתכוונת לוותר בעניין הזה".