מובטלים, היזהרו משרלטנים ומוכרי חלומות

טיפול המדינה בצמצום האבטלה לא יעבוד, מצד המובטלים או מצד המעסיקים

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

מאות אלפי מובטלי הקורונה הם קרקע פורייה לפריחתם של שרלטנים, גונבי דעת ומוכרי חלומות שמנסים כל אחד בתורו לנצל את המצוקה הקשה בה נמצאים המובטלים לגריפת רווחים.

לא חוקי ולא עובד

אתחיל במי שנוהגים למתג עצמם כ"סוכני קריירה", "סוכני ייצוג מנהלים", או סתם הד-הנטרים שגובים כסף גם ממועמדים עבור מציאת עבודה. נתחיל בזה שזה לא חוקי - אסור לגבות כסף ממחפשי עבודה עבור תיווך-עבודה, אלא רק עמלת השמה מהמעסיק.

אז מה עושים? מסווים את העבירה על החוק בתחפושת של ייעוץ קריירה, הכוונה מקצועית, מיתוג אישי וכדומה. למשל מפוטר קורונה שסיפר לי לאחרונה כי סוכנת ייצוג מנהלים הבטיחה לו, בתמורה לאלפי שקלים, כי תמצא לו עבודה בזכות קשריה הטובים. אבל מאז עברו כבר 5 חודשים והוא טרם הגיע לראיון עבודה אחד, והוא גם לא יגיע, למרות "הטיפול" היסודי במיתוג (לו טרחה הסוכנת להציץ בלינקדאין שלו היתה מגלה שכל הפרופיל כתוב באות קטנה בראש משפט, בדיוק מה שמעסיקים מחפשים ממנהל מכירות גלובאליות).

והיא לא היחידה. ישנם מתווכי עבודה שמחתימים מחפשי עבודה על חוזים דרקונים המחייבים אותם לשלם עמלה בגובה משכורת חודשית, גם אם מצאו עבודה בכוחות עצמם או בעזרת הבן של השכנה.

אבל מעבר לבעיה החוקית, השירות המפוקפק הזה לא עובד גם בימי פריחה כלכלית כי מי שנהנה ממיצוב סביר מגיע לראיונות עבודה איכותיים בכוחות עצמו, ומי שלא, לא יגיע גם בעזרת סוכן. קרוב לוודאי שהוא סובל ממיצוב נחות - תוצאה של השכלה ו/או מעסיקים לא מספיק איכותיים, מסלול קריירה בעייתי, פערי ניסיון מהותיים וכו' - שלא ניתן לשינוי בעזרת שדרוג קורות חיים/לינקדאין וכדומה.

קומבינת שיתוף רווחים

סוכנים לא יכולים לעזור, אלא אם הקורבן יסתפק בתפקידים נחותים שאותם הוא יכול למצוא בכוחות עצמו, כי מעסיקים לא מעוניינים לראיין מועמדים שעל פניו נתפסים לא מתאימים. זה כולל את הקשרים הענפים שהסוכן טוען שיש לו, שיזרקו את הסוכן לכל הרוחות אחרי המועמד השלישי הבלתי מתאים שישלחו, בתנאי שאין ביניהם קומבינת שיתוף רווחים.

הבאים ברשימה הם גופי ההכשרות המקצועיות למיניהן - מוכרי חלומות, שלא לומר גונבי דעת - שפצחו בחודשים האחרונים בקמפיינים אגרסיביים מאין כמותם (תוך שימוש ספק חוקי בשמן של יחידות טכנולוגיות מובילות), הכוללים הבטחות ושקרים שחלקם גובלים בהונאה של ממש. הם מפתים אנשים לקורסים חסרי כל ערך בעלות של אלפי שקלים ויותר, למשל קורס תכנות של 12 שבועות שמבטיח אופציה לעבודה כבר בסוף הקורס, וזה למרות שהשוק מוצף בבוגרי בוטקאמפים וקורסי תכנות מזורזים שמעסיקים לא רוצים גם בימי פריחה כלכלית (אם אתם לא מבינים מדוע- שאלו את עצמכם האם אתם מוכנים לגור בבניין שתכנן בוגר קורס של 12 שבועות בהנדסה אזרחית).

ומה עם מי שלא רוצה להיות מתכנת אבל בכל זאת חושק בהייטק? אין בעיה. יש מי שמציעים קורסי הסבה להייטק בני חודש ימים, שמתיימרים להכשיר את בוגריהם לעבודה בסטארט-אפים, כולל את חסרי ההשכלה האקדמית שבהם, תוך הבטחה שכעת זה בדיוק הזמן להיכנס להייטק. הקורסים האלה לא עובדים גם בימים רגילים, כל שכן עכשיו, כשההייטק מגייס רק אנשים מנוסים מאד (עם דגש על אנשי טכנולוגיה מנוסים), בעוד חסרי ניסיון לא מוצאים עבודה חודשים ארוכים, לרבות מהנדסים מצטיינים בוגרי טכניון.

שר האוצר נגד שר העבודה

אבל מה לי להלין על אלה כאשר המדינה עצמה עושה בדיוק את אותו הדבר. קרוב למיליון מחפשי עבודה וכל מה שמעניין את מקבלי ההחלטות - מי יגזור את הקופון על גב המובטלים, ועל הדרך גם יבזבז מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור.

שרי האוצר, העבודה והכלכלה פצחו במלחמת הכשרות מקצועיות, כשמצד אחד ישראל כץ משיק בקול תרועה תוכנית חירום חסרת סיכוי להסבות אינסטנט להייטק - בהובלת רשות החדשנות. מהצד השני שמולי משיב מלחמה עם מערך הכשרות מימי המהפכה התעשייתית - בהובלת האגף הכושל במשרדו, כשבתווך עמיר פרץ שרוקד על שתי החתונות.

רק שעבודה למובטלים לא תצא מזה, ולו משום שבוגרי ההכשרות למקצועות בשכר נמוך לא רוצים לעבוד במקצוע, ובהסבות למקצועות הייטק בשכר גבוה - המעסיקים לא רוצים את הבוגרים. ושוב, היחידים שירוויחו מכל המהלך הזה, ובגדול , הם מרכזי ההכשרה הפרטיים שיגרפו הון גם אם אף מובטל לא ימצא עבודה, חברות ההשמה ושאר הקומבינטורים וגוזרי הקופונים בדרך.

ככה זה כשפקידים שלא מכירים את שוק העבודה הולכים שולל אחרי אינטרסנטים, בלי להבין שלהייטק חסרים מהנדסים ולא בוגרי קורסים, וכי חברות הייטק לא צריכות מהמדינה 40 אלף שקל לראש על הכשרת כוח אדם לא מתאים שנפלט מקורסים, הן מכשירות על חשבונן בוגרי אקדמיה מתאימים כדבר שבשגרה.

ומה עם האבטלה? היא לא תדעך בזכות קורסי הכשרה/הסבה מקצועית, באחריות. כשהשוק יתאושש המובטלים ישובו לשוק העבודה, קרוב לוודאי במקצועם המקורי, בין אם הוכשרו על חשבון המדינה או על חשבונם. והסוכנים? הם ימשיכו להפיל בפח תמימים שלא מבינים שסוכן לא יכול לספק סחורה שחברת השמה לא מספקת, רק שאצלה זה בחינם.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה