אחרי למעלה מחמש שנים: מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון פורש

שמרון פורש אחרי קדנציה מלאה ופותח פתח לאחד התפקידים הנחשקים במגזר הציבורי. ההחלטה על מחליפו תקבע על ידי ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון • לאחרונה מתקשה רמ"י בשיווקי קרקעות בשל הקורונה וקשיים תקציביים

עדיאל שמרון /  צילום: שלומי יוסף
עדיאל שמרון / צילום: שלומי יוסף

מנהל רמ"י עדיאל שמרון הודיע על התפטרותו מתפקידו, לאחר שכיהן במשך 5 שנים בתפקיד. הפרישה נעשית על רקע שפל חסר תקדים בשיווקי קרקעות לבנייה על ידי הרשות, עקב אי אישור תקציב המדינה, וחוסר היכולת לממש את תוכניות הדיור. שמרון ביקש משר הבינוי והשיכון הנכנס, ח"כ יצחק כהן ומסגן שר הבינוי והשיכון המיועד ח"כ יעקב ליצמן, לסיים את תפקידו. מועד פרישתו יסוכם במהלך השבועות הקרובים.

שמרון מכהן כמנהל רשות מקרקעי ישראל מעל לקדנציה שלמה בתפקיד, והוא בלט במיוחד על רקע תוכנית ממחיר למשתכן והחתימות על הסכמי הגג עם רשויות רבות וגם במסגרת המעורבות של רמ"י בעבודת הותמ"ל. בתקופת כהונת שמרון, הרשות הפכה לזרוע היזמית של הממשלה בתחום התשתיות והפרויקטים הלאומיים.

"לאחר כחמש וחצי שנים בתפקיד לאומי מאתגר, הודעתי לשר ולסגן השר המיועד על כוונתי להמשיך לאתגר הבא. אני שמח שעלה בידי לקדם את היעדים המשמעותיים של הרשות כפי שהוצגו בתכניות האסטרטגיות הרלוונטיות, לרבות ובעיקר הגדלה משמעותית של היצע הדיור והפיכת הרשות לשומרת הסף של קרקעות המדינה. אני מבקש להודות לרב ליצמן על שיתוף הפעולה במהלך החודשים האחרונים, לשר האוצר לשעבר משה כחלון על הגיבוי ולעובדי הרשות, שעושים מאמץ רב כדי להגביר את היקף שיווקי הקרקעות בישראל. הודעתי שאמשיך בתפקיד ככל שיידרש כדי לשמור על תפקודה התקין של הרשות", מסר שמרון.

ח"כ יצחק כהן, שר הבינוי והשיכון סיפר, כי "הכרתי את עדיאל עוד מימיי כחבר כנסת. כסגן שר האוצר, עבדנו יחד כדי להוציא אל הפועל את מדיניות משרד האוצר ומטה הדיור. רשות מקרקעי ישראל היא גוף חשוב ומשפיע ברמה הלאומית על ענף הנדל"ן וענף התשתיות ועדיאל הפך אותה למשמעותית עוד יותר. בשם ממשלת ישראל אני מבקש להודות לו ובטוחני שהוא ימשיך לתרום לציבור באתגר הבא שלו".

ואילו ח"כ הרב יעקב ליצמן מסר, כי: "עדיאל ואני עבדנו יחד רבות בשנים האחרונות. כבר במערכת הבריאות היו לנו שיתופי פעולה רבים, ביניהם הסכם תל השומר להגדלת היצע הדיור באזור המרכז, שדרוג בית החולים ומהלכים נוספים. עדיאל סייע רבות בגיבוש המדיניות החדשה לדיור במחיר מופחת ובהעברתה במועצת מקרקעי ישראל. למרות שבחר אחרת, אני מקווה שנמשיך לראותו תורם למדינה בתפקידים נוספים".

ואולם מתחת מלפני השטח הדברים נראו אחרת. השיתוק בפעילות הממשלה גרם לכך ששיווקי הקרקעות של רמ"י ירדו לשפל היסטורי, שכן הרשות מנועה מלשווק קרקעות שמעורבים בהם אלמנטים תקציביים - וזה הרוב המוחלט של הקרקעות. הדבר גרם לכך שתוכנית מחיר למשתכן נעצרה הרבה לפני שמלאי הקרקעות שלה שווק, והתוכנית החלופית "דיור במחיר מופחת", לא ניתנת אף היא לביצוע.

"בעת הקשה הזו חובה על השר הממונה למנות לתפקיד איש מקצוע מהשורה הראשונה ולא פוליטיקאי"

עמית יפרח מזכ״ל תנועת המושבים מסר, כי ״רשות מקרקעי ישראל הינה הרשות עם החיכוך הגבוה ביותר עם חברי המושבים והאגודות החקלאיות והעומד בראשה בוודאי משמעותי ביותר ואנו לאורך שנות כהונתו של עדיאל עבדנו בצורה אינטנסיבית וצמודה. באופן טבעי ומובנה בהרבה נושאים היינו חלוקים ולעיתים אף מחלוקות קשות, יחד עם זאת המחלוקת תמיד נעה במישור הענייני וכל אחד פעל לטובת הגוף שאותו הוא מייצג, באופן אישי אני מודה לעדיאל על התהליכים שקודמו ביחד במושבים ובמרחב הכפרי, עדיאל איש רציני חרוץ ובעל תודעת שרות גבוה ואני מאחל לו בהצלחה בדרכו החדשה".