סוגרים את האוויר הפתוח: בעלי הצימרים מנסים להבין - למה יוון כן ורמת הגולן לא?

בתרחיש אופטימלי שבו קצב התחלואה יורד בקצב המתוכנן, הצימרים יוכלו להיפתח בעוד חודשיים • כעת, שרת התיירות אורית פרקש-הכהן מבקשת לעשות זאת בשלב מוקדם מהמתוכנן

צימר בערבה. שרת התיירות מעוניינת להקדים את הפתיחה / צילום: רז זיסוביץ
צימר בערבה. שרת התיירות מעוניינת להקדים את הפתיחה / צילום: רז זיסוביץ

"אנשים יבואו לצימרים לאירוח של ימים בודדים כגרעין משפחתי, בלי בריכות ובלי חדרי אוכל. כל הסיבות מצדיקות לפתוח אותם", כך אומרת ל"גלובס" שרת התיירות אורית פרקש-הכהן. "נכנסתי לתפקיד בשבוע שעבר והזמנתי את עצמי לישיבת קבינט הקורונה ביום חמישי כדי להעלות את הנקודה שלא הגיוני שהתיירות הכפרית הוגדרה יחד עם סקטורים שיש בהם התקהלות ולכן היא לא צפויה להיפתח בקרוב".

תזמון הפתיחה לא רלוונטי לענף

לפי מתווה משרד הבריאות, הצימרים נכללים יחד עם בתי מלון ובריכות, בסקטור שמדורג חמישי בסדר הפתיחה שלו. בתרחיש אופטימלי שבו קצב התחלואה יורד בקצב המתוכנן, הצימרים יוכלו להיפתח בעוד חודשיים, תזמון שכמעט ואינו רלוונטי ככל שגולשים לעונת החורף. בינתיים הנזקים הכספיים הולכים ונערמים.

אחרי שענף הנופש הכפרי חווה קיץ מצוין מבחינת תפוסות התיירות הישראלית, נאלצו בעלי העסקים הקטנים הללו לסגור שעריהם בדיוק בחגי תשרי כשבקנה היו תפוסות מלאות. מירב עמית, מנהלת מחלקת תיירות במועצה אזורית הערבה התיכונה, מעריכה כי ההפסד בסגר השני עומד על 19 מיליון שקל לענף התיירות שבישובי האזור. לדבריה, "הנזקים הכלכליים משמעותיים עבור התיירנים שלנו, ואני לא בטוחה שכולם יוכלו לחזור לעבוד לאחר שיסתיים הסגר. הפגיעה הכלכלית אינה הגיונית באזור שבו המרחבים עצומים, יש אוויר טוב ובריא ויש מרחק גדול בין חדרי האירוח. הממשלה הייתה צריכה להחריג את התיירות הכפרית לפי שיתמוטט הענף. ועדיין לא מאוחר".

"הידיעה על הסגר השני הגיעה בימי השיא של השנה, בהם כפר הנופש היה מלא לחלוטין", אומר חיים סתתיהו, מנכ"ל כפר הנופש עין גב ותיירות עין גב. "כל ההזמנות בוטלו והפסדנו מיליוני שקלים. למרות ההבטחות לפיצוי, לא קיבלנו שקל", הוא מבהיר.

עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן ויו"ר איגוד ערים כינרת, מסביר גם הוא: "חודש הסגר של החגים גרם להפסדים של עשרות מיליוני שקלים בתיירות סובבת כנרת, בעונה שהייתה אמורה להיות הכי משמעותית לאורך השנה. זה מתווסף לנזקים הקשים שנצברו בגל הראשון. הייתה אמנם התאוששות קלה ונקודתית במהלך חודשי הקיץ עם היציאה מהסגר של הגל הראשון, אבל עדיין חלו הגבלות קשות על מקומות הלינה. התוצאה של כל זה היא הרסנית לטווח המיידי והבינוני".

הפסיכיאטרים מספקים נתונים קשים

בישיבת קבינט הקורונה שתתקיים השבוע בכוונת פרקש הכהן לדרוש את פתיחת הצימרים בשלב מוקדם מהמתוכנן, והיא מספקת נימוק שפועל לטובת העסקים ולטובת הנופשים: "דיברתי עם גורמים במשרד הבריאות על זה שלא הגיוני להגדיר את הצימרים כסגמנט שיש בו התקהלות כמו בתי כנסת. קיבלתי תמיכה לדברים בעיקר לנוכח העובדה שהתיירות הכפרית נוגעת בבריאות של כולנו.

"איגוד הפסיכיאטרים הישראלי סיפק נתונים קשים שמצביעים על זינוק של פי 2 בפניות לער"ן ועל עלייה של 25% בצריכת תרופות מרגיעות, ואני אומרת שנופש באוויר הפתוח יכול להפחית את הלחצים של הציבור. אם קבעו שמי שיש לו שני בתים יכול בזמן הסגר לעבור מבית לבית, זה לא שונה מלעבור מהבית לצימר. המתווה יאפשר אירוח למשפחה גרעינית, בלי בריכות ובלי חדרי אוכל. 80% מהתיירות הזו נמצאת בפריפריה, אלו עסקים קטנים ומוחלשים, משפחות ששמו את כל ההון שלהן בצימר ואין הגיון כלכלי ובריאותי בסגירתם. יש פה חצר אחורית מוזנחת ומתחילה תסיסה משום שיש אפליה לפיה אנשים יכולים לנסוע לצימר ביוון ולא לצימר בגולן שהוא ירוק בהיבט נתוני התחלואה".

פרקש-הכהן שיתפה כי היא קיבלה גיבוי מהשרים, וכי קידום הצימרים לשלב הבא ביציאה מהסגר אפשרי בכפוף לנתוני התחלואה. "יש כמה אלפי צימרים בארץ והסיכון במחיר הטעות להדבקה הוא שולי לעומת חתונות למשל. יש ישובים כמו מטולה שבהם עסקי התיירות הכפרית הם אוויר לנשימה ולא מדובר באנשים שיוכלו לעשות עכשיו הסבה מקצועית".