200 אלף קורבנות קורונה באירופה; ר"מ איטליה: "לא רוצה לשמוע על סגר"

גל שני של קורונה נרשם באירופה עם 30 אלף מקרים חדשים בצרפת ביממה האחרונה • ממשלות היבשת מנסות בימים האחרונים לנקוט צעדים שיגבילו את התפשטות הנגיף וימנעו תמותה מוגברת מבלי לפגוע בכלכלה על ידי הטלת סגר מוחלט כפי שעשו באביב האחרון

ראש הממשלה ג'וזפה קונטה / צילום: Mauro Scrobogna, Associated Press
ראש הממשלה ג'וזפה קונטה / צילום: Mauro Scrobogna, Associated Press

כ-200 אלף תושבי אירופה מתו עד כה כתוצאה ממגפת הקורונה, לפי נתונים עדכניים של המרכז האירופי לבקרת ולמניעת מחלות. ברבות ממדינות אירופה התפרץ בימים אלה "גל שני" של תחלואת קורונה, אך התמותה מהנגיף בשלב זה אינה חריגה, למעט בספרד שבה כבר נרשמת תמותה-עודפת גבוהה ובבלגיה, שבה נרשמת תמותה עודפת נמוכה.

ממשלות היבשת מנסות בימים האחרונים לנקוט צעדים שיגבילו את התפשטות הנגיף וימנעו תמותה מוגברת מבלי לפגוע בכלכלה על ידי הטלת סגר מוחלט כפי שעשו באביב האחרון. "אני לא רוצה לשמוע אפילו רמיזות על סגר", אמר ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה בנאום בפרלמנט אתמול (א').

כ-30 אלף מקרים חדשים נרשמו בצרפת ביממה האחרונה, ועשרות אלפי מקרי קורונה נרשמים מדי יממה בספרד ובבריטניה, המדינות הגדולות באירופה שמובילות את מפת התחלואה. איטליה רשמה אתמול יותר מעשרת אלפים מקרים חדשים, לאחר שבוע שבו מספר המאובחנים בה זינק בחדות. ממשלת איטליה החליטה לאפשר למושלי המחוזות להטיל עוצר מתשע בערב עד שש בבוקר, בדומה לצעד שאומץ בערים גדולות בצרפת, כדי לנסות ולהפחית את המפגשים החברתיים ואתם את התפשטות הנגיף. היא גם הגבילה את פעילות המסעדות ובמיוחד הברים.

ברחבי אירופה נוספו הגבלות חדשות על החיים: שוויץ הציגה חובת לבישת מסכת הגנה בתחבורה הציבורית ובמקומות סגורים, גרמניה ומדינות אחרות הגבילו את מספר המשתתפים באירועים פרטיים בחלל סגור וברים ומסעדות נסגרים ברחבי היבשת, בין אם רק בלילה או במהלך כל היום כמו בצ'כיה, בניסיון למנוע מפגשים. צרפת גם אסרה קיום אירועים - כולל חתונות - באולמות סגורים. גם פולין מתכוונת להכריז על צעד דומה השבוע. בפאריז, ליון וערים אחרות נאסרה היציאה מהבית מתשע בערב למעט לצרכים חיוניים, הכוללים הגעה לעבודה או טיול עם הכלב.

בבריטניה נאסרה התקהלות של יותר משישה בני אדם בחוץ או בפנים בחלקים גדולים של המדינה, והתושבים עודדו על ידי הרשויות לעבוד מהבית. באוסטריה הוטל סגר מקומי על מוקד התפרצות קורונה סמוך לסלצבורג, ותיאסר יציאה או כניסה אליו עד ה-1 בנובמבר. אירלנד הודיעה על החמרת ההגבלות, כולל סגירת פאבים וברים ומעבר לטייק-אוואי בלבד.

עם זאת, נכון לעכשיו אירופה נמנעת מצעדי סגר חריפים יותר. למעט בתי הספר בצ'כיה, מערכות החינוך ביבשת עובדות כרגיל וכך גם העסקים החיוניים וחלק גדול מהעבודות. בגרמניה הבהיר שר הכלכלה פיטר אלטמאייר כי אינו סבור שיש לשנות את ההערכות שמדברות על חזרה לצמיחה בחודשים הללו, וכי אינו צופה סגר מוחלט כפי שהיה באביב.