מפגינים בצ'ילה שורפים כנסיות ובוזזים חנויות לפני משאל עם חוקתי

אלפי מפגינים התכנסו בסנטיאגו ביום השנה למחאות האנטי-ממשלתיות לפני שנה

כנסיית סאן פרנסיסקו בורחה בוערת בסנטיאגו, בירת צ'ילה / צילום: Esteban Felix, Associated Press
כנסיית סאן פרנסיסקו בורחה בוערת בסנטיאגו, בירת צ'ילה / צילום: Esteban Felix, Associated Press

מפגינים בבירת צ'ילה הציתו שתי כנסיות, בזזו חנויות והתנגשו עם המשטרה בפרץ אלימות שבוע לפני משאל עם על ביטול החוקה מתקופת הרודנות של אוגוסטו פינושה.

צילומי טלוויזיה מסנטיאגו מיום ראשון הראו מפגינים במסכות מצלמים בטלפונים הניידים שלהם ומריעים כאשר צריח כנסיית לה אסונסיון התרסק לרצפה. המפגינים העלו באש גם את כנסיית סאן פרנסיסקו בורחה מהמאה ה-19.

הארכיבישוף של העיר וממשלתו של הנשיא סבסטיאן פיניירה גינו את ההתקפות, שכללו גם ביזה של מרכול ועוד חנויות.

"זהו ביטוי של ברוטליות", אמר שר הפנים ויקטור פרז, שהוסיף שהמשטרה התפרסה כדי להגן על הרכבת התחתיתשל סנטיאגו, שהיא יעד מקובל לוונדליזם. "היום אנחנו חייבים להתאבל על ההתקפות האלימות, אבל אנחנו נתעמת איתן".

במלאת שנה לתחילת המחאות המאסיביות נגד הממשלה, כ-25,000 בני אדם, חלקם עם כרוזים גדולים שקוראים לחוקה חדשה, התאספו שלשום בפלאצה איטליה. הכיכר הזו היתה נקודת הריכוז של המחאות בשנה שעברה, שהכניסו את אחת המדינות היציבות ומשגשגות ביותר באמריקה הלטינית לכאוס, הובילו ל-30 הרוגים וגרמו נזק במיליארדי דולר לבתי מלון ומרכולים ברחבי המדינה.

המחאות גם גררו ויתורים של הממשלה, כולל הכרזה של הנשיא השמרן פיניירה על תוכנית לגיבוש חוקה חדשה.

ההפגנות החלו כשתלמידי תיכון שכעסו על העלאה קטנה של דמי הנסיעה ברכבת התחתית יצאו מתחנות רכבת להפגין ברחובות. הן הפכו במהירות לנרחבות בהרבה, שבהן מאות אלפי צ'יליאנים הביעו את מחאתם על שירותי הבריאות הגרועים, הפנסיות הקטנות ואי השוויון הכלכלי למרות שנים של צמיחה טובה וירידה בעוני.

ההפגנות נוטות להיו שקטות בשעות היום, ולהתדרדר בשעות החשיכה להתנגשויות אלימות בין צעירים ומשטרה צבאית, שמואשמת על ידי ארגוני זכויות אדם בהפעלת אלימות מופרזת.

משאל העם על החלפת חוקת צ'ילה מ-1980, שנכתבה בימי שלטונו של הרודן הצבאי הגנרל אוגוסטו פינושה, הציתה אי ודאות בין משקיעים. החוקה הניחה את היסודות לצמיחתה הגדולה של כלכלת המדינה, שמשכה משקיעים זרים, אך לא הציעה רשת ביטחון חברתית לאזרחים רגילים.

משאל העם היה אמור להתקיים באפריל, אך נדחה בגלל מגיפת הקורונה, שהדביקה מעל 490,000 תושבים. אם השינוי יאושר ביום ראשון הקרוב, ייפתח תהליך כתיבת חוקה חדשה שיימשך שנתיים.

המפגינים והמשטרה התנגשו בימים האחרונים כאשר התושבים יצאו מהסגר שהוטל בגלל הקורונה. במקרה אחד, תובעים מסרו ששוטר דחף מפגין בן 16 מגשר וגרם לפציעתו. השוטר נעצר ויעמוד למשפט.

פטריסיו נאביה, משקיף פוליטי מצ'ילה באאוניברסיטת ניו יורק, אמר שהתנגשויות אלימות כמו זו שהיתה שלשום צפויות להימשך בעתיד הקרוב. "יש כאן תקדים. אני לא צופה שהוא יחלוף", הוא אמר. "זה הופך להיות מרכיב קבוע בפוליטיקה הצ'יליאנית כעת".