הפיקוח בבנק ישראל לבנקים: תפעלו בזהירות מול הבנקים הפועלים באיחוד האמירויות הערביות

מבחינת הפיקוח מדובר כאן בצעד מאוד לא טריוויאלי • המפקח על הבנקים יאיר אבידן: "אנו שמחים להיות שותפים למהלך ההיסטורי של קידום יחסי השלום והכלכלה בין המדינות. יחסים אלו הם בעלי יתרונות כלכליים לשתי המדינות" אך "יש לזכור כי לצד ההזדמנויות יש להקפיד על ניהול הסיכונים"

בדרך לקידום הקשרים הכלכליים בין ישראל ואיחוד האמירויות ובכלל זאת נושא השירותים הבנקאיים וביצוע העברות בנקאיות ישירות בין המדינות, מבהיר המפקח על הבנקים יאיר אבידן כי על הבנקים הישראליים להקצות משאבים ולפעול בזהירות בעבודתם מול בנקים הפועלים באיחוד האמירויות הערביות, בהיבטי מסחר והשקעות.

במכתב ששלח היום לראשי הבנקים בישראל כתב המפקח אבידן כי "למיטב בדיקתנו הפעילות המסחרית והפיננסית באיחוד האמירויות היא בעלת מורכבות גבוהה, הנובעת בין היתר ממרכיבי הסיכון המובנה במדינה" ולכן " ניהול סיכונים מוקפד כאמור, מחייב את התאגיד הבנקאי, לפעול בזהירות ובאופן מדורג, תוך הקצאת משאבים הולמים ללימוד הסביבה המגוונת והמאתגרת, היכרות עם המוסדות הפיננסיים הרלוונטיים, וביצוע בקרות שוטפות". במטרה למנוע בעיות ולאפשר את ההתנהלות בין שתי מערכות הבנקאות המפקח ובנק ישראל פירטו היום שורה של "צעדים ליצירת סביבת פעילות מופחתת סיכון בפעילות אל מול איחוד האמירויות הערביות, ובפרט פעילות הנלווית לסחר הצפוי בין המדינות".

במה מדובר? בפיקוח כותבים כי "לנוכח העובדה כי איחוד האמירויות הערביות נכללת ברשימת המדינות והטריטוריות בסיכון שבתוספת הרביעית לצו איסור הלבנת הון" מצא הפיקוח לנכון לציין "מספר גורמים אשר בהתקיים כולם יש בהם כדי לייצר, בעת הזו, סביבת פעילות מופחתת סיכון לביצוע העברות כאמור או פעילות הכרחית לביצוע סחר כגון העמדת ערבויות ומכתבי אשראי".

המפקח על הבנקים מסר יחד עם המכתב כי "אנו שמחים להיות שותפים למהלך ההיסטורי של קידום יחסי השלום והכלכלה בין המדינות. יחסים אלו הם בעלי יתרונות כלכליים לשתי המדינות, וחלק מובנה בקידום הקשרים הכלכליים הוא קידום הקשרים הבנקאיים בין המדינות. יש לזכור כי לצד ההזדמנויות יש להקפיד על ניהול הסיכונים, ובכלל זה על הבנת הסביבה העסקית והבנקאית וקיום בקרות הולמות. אנו מאמינים כי המכתב יסייע בקידום מטרות חשובות אלו".

בבנק ישראל מדגישים לצד זאת כי איחוד האמירויות הערביות היא "מרכז כלכלי בינלאומי בנושאי סחר ופיננסים, שעוברת דרכו פעילות כלכלית ענפה, כמו גם ביצוע השקעות בתחומים שונים ולפיכך אנו מעריכים כי צפוי שיתוף פעולה כלכלי משמעותי בין שתי המדינות".

למעשה מבחינת הפיקוח מדובר כאן בצעד מאוד לא טריוויאלי, ואולי אפילו תקדימי, כשהוא מפרט לבנקים באופן פוזיטיבי מה כן ניתן לעשות כדי לקדם את הפעילות החשובה הזו מבחינתו, כדי שהיא תתממש ותאפשר פעילות עסקית בעתיד הקרוב.