לומדים מרחוק? רוב התלמידים מהשכבות הנמוכות עדיין לא קיבלו מחשב מהמדינה

המדינה אמורה לרכוש כ-144 אלף מחשבים עבור תלמידי ד'-י"ב שאין להם מחשב או מכשיר קצה אחר בביתם • רוב המכשירים לא סופקו ותלמידים רבים לא יכולים להשתתף בלמידה מרחוק

רוני פנטנש מלכאי, "הפורום הציבורי - כפרי הנוער והפנימיות”. פנייה לתורמים / צילום: הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות
רוני פנטנש מלכאי, "הפורום הציבורי - כפרי הנוער והפנימיות”. פנייה לתורמים / צילום: הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות

מאות ואולי אלפי תלמידים נושרים בתקופה האחרונה ממערכת החינוך. זה קורה בגלל טיפול איטי ומסורבל באוכלוסיות החלשות בתקופת הקורונה. גם תלמידים מאוכלוסיות אלו שאינם נושרים, נפגעים בשל הטיפול הלקוי של המדינה. עשרות אלפי תלמידים מהשכבות החלשות, שזקוקים לסיוע כדי לצאת ממעגל העוני באמצעות השכלה, נותרים מאחור.

אחד הגורמים שמוביל להרחבת הפער הוא הלמידה מרחוק שיוצרת בעיות לכלל אוכלוסיית התלמידים, אולם באוכלוסיית החלשות היא הופכת לחסם כמעט בלתי עביר, בשל המחסור במחשבים ובטאבלטים.

מנתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, עולה כי בשנת הלימודים הקודמת (תש"ף) היו 1.85 תלמידים בכיתות א'-יב'. מתוכם ל-20.6% (כ-375 אלף תלמידים) לא היה מחשב או טאבלט ו-20.6% היו ללא תשתית אינטרנטית שמאפשרת לימוד מרחוק.
יש לציין כי בנתונים שמסר משרד החינוך לוועדה לזכויות הילד, הוא העריך שמספר המחשבים שחסרים לתלמידי ישראל מגיע רק ל-150 אלף. הנתון מבוסס על סקר של ה-OCED, שמצא שרק ל-9% מילדי ישראל אין גישה למחשב.

כך או כך, יישום הלמידה מרחוק באופן נרחב וממושך עלול להעמיק את הפערים בין תלמידים מרקע כלכלי שונה, שבין כה וכה גבוהים בישראל ביחס למדינות ה-OECD. גורם ממשלתי בכיר שעוסק בתחום הלמידה מרחוק אומר ל"גלובס" כי עד כה הטיפול במחסור במחשבים ובלמידה מרחוק נראה כמו פארסה. לדבריו, "הקורונה חשפה את המדינה במערומיה גם בתחום הזה".

בפנימיות חסרים כ-5,000 מחשבים

משרד החינוך הקצה בתחילת הקיץ תקציב של יותר ממיליארד שקל לרכישת מכשירי קצה, אולם תהליך הרכש שהיה אמור להתחיל מזמן, התעכב. רק בספטמבר לאחר תחילת שנת הלימודים, בוצע רכש ראשוני.

במסגרת ההליך, המדינה אמורה לרכוש כ-144 אלף מחשבים לתלמידי כיתות ד'-י"ב שאין להם מחשב או מכשיר קצה אחר בביתם וכ-64 אלף מכשירי טלפון ניידים כשרים לחברה החרדית. מחשבים נוספים יגיעו גם לכ-1,800 בתי ספר.

נציין שהאחראי ללמידה מרחוק ולפרויקט המחשוב והדיגיטציה במשרד החינוך, ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל תקשוב וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד, הודיע השבוע כי הוא מתפטר. בעשור האחרון היה רימון אחראי על תוכנית התקשוב של בתי הספר, שבמסגרתה היה אמור להיות לפחות מחשב אחד בכל כיתה. התוכנית לא עמדה ביעדיה.
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי אומר ל"גלובס" כי "כילד שהורד לא פעם מהאוטובוס בטיול השנתי בביה"ס בגלל אי תשלום, אי אפשר להסביר בכלל כמה בושה מהסוג הזה נחרטת בך ונשארת כצלקת לכל החיים", אומר שמולי. "מי שמרכזים את הטיפול בממשלה בעניין זה הם משרד ראש הממשלה ומשרד החינוך. ברור שמדובר בילדים הכי מוחלשים, ולכן אני לא מוכן שאעמוד מנגד".

כפרי הנוער והפנימיות בישראל מאכלסים כ-30 אלף תלמידים, המגיעים ברובם המכריע ממשפחות חלשות, ולעיתים אף ממשפחות הרוסות או ילדים במצבי סיכון. במוסדות הללו מקבלים הילדים את המעטפת החברתית, המשפחתית והחינוכית המלאה. אולם הקורונה פגעה קשות בטיפול שיכולים להעניק מוסדות אלו לילדים. במהלך הסגר הראשון, רוב התלמידים חזרו לבתיהם, למעט אלה המצויים במצבי סיכון מיידיים. המעבר ללמידה מרחוק שתפס את כל מערכת החינוך לא מוכנה, הציב אתגר מורכב יותר לתלמידים אלו. זאת, בשל המצב הכלכלי הקשה ברוב המשפחות שאינו מאפשר רכישת מחשב או טאבלט.

עו"ד רוני פנטנש מלכאי, מנכ"לית "הפורום הציבורי - כפרי הנוער והפנימיות" שהוא ארגון פילנתרופי המסייע לכפרי נוער ולפנימיות, אומרת ל"גלובס" כי כבר מתחילת הסגר הראשון התברר שיש מחסור עצום במחשבים מכשירי קצה הן לילדים שנשלחו הביתה והן לילדים שהושארו בפנימיות. "הבדיקה העלתה כי החוסר מגיע לכ-5,000 מחשבים ומיד הוחל במבצע לאיסוף תרומות לרכישת המחשבים הללו", היא מספרת. "המבצע כונה 'מחשב אחד משנה עולם', והפניה הייתה למוסדות, לתורמים ולאנשים פרטיים".

מלכאי אומרת כי "עם ישראל התגלה בגדולתו, מהאזרח הפשוט ועד מנהלי חברות ופילנתרופים". לדבריה, "עד כה נאספו או נרכשו 1,600 מחשבים נייחים וניידים וכן טאבלטים לחלוקה בכפרי הנוער ולילדים בבתים. הרכישה בוצעה באמצעות חברת אלקטרה/מחסני חשמל, ובתוך חודש הגיעו המכשירים מסין לארץ".

מלכאי נפעמת מההתגייסות הציבורית לספק מחשבים וטאבלטים לתלמידים, אך מותחת ביקורת על היעדר תקציבים מהמדינה. "מנהלים כותבים לי 'הצלתם את החיים של הילדים האלה'. אבל משרד החינוך, שמונה חודשים בתוך המשבר, עדיין לא החל בחלוקת מחשבים במקומות שהכי צריך", היא אומרת".

משרד החינוך: התהליך מתקדם

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אין עיכוב בחלוקת המחשבים, המשרד החל בחלוקתם והוא אף מקדים את היעד שעליו הצהיר - ביצוע של 50% עד לינואר. ראוי לזכור שהמשרד משלים בימים אלה פערי מחשוב של עשור ואף מעבר לזה. חלוקת המחשבים תעשה באופן הגון וצודק כשהעיקרון המנחה הוא לתת קודם לתלמידים שידם אינה משגת".