מה עשתה ההסתדרות עם המיליונים שגבתה מעובדי קבלן?

בשנת 2019 התקציב של ההסתדרות החדשה היה 654.5 מיליון שקל • עד עכשיו ההסתדרות מסרבת לפרסם כמה כסף מתקציבה היא מקבלת מעובדי הקבלן (לפי הערכות הרבה יותר ממאה מיליון שקל) וכמה כסף עוברים לטיפול עובדי קבלן

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

המאבק בין ארגוני העובדים סביב ייצוגם של העובדים החלשים ביותר במשק הישראלי רחוק מלהיות עניין חדש. התלושים של העובדים הללו אמנם מאוד מצומקים אבל מספרם העצום - מאות אלפים - הוא פיתוי שבפניו מתקשים ארגוני העובדים לעמוד; מבחינת הארגונים, יותר עובדים מיוצגים משמעם יותר כוח והשפעה בעולם העבודה הישראלי. וישנו כמובן גם הכסף: דמי ארגון שנגבים מהעובדים הללו, בין אם הם רוצים ובין אם לאו, ומסתכמים בסכומי-עתק.

בשנת 2019 התקציב של ההסתדרות החדשה היה 654.5 מיליון שקל. יותר מחצי מיליארד שקל מגיע כולו מדמי חבר (0.9% מהשכר החודשי), שאותם משלמים כ-535 אלף חברי הארגון מתוך כ-4 מיליון עובדים שכרים בישראל, ודמי טיפול (0.8% מהשכר), שאותם משלמים מאות אלפי עובדי קבלן שאינם חברי הסתדרות. עד עכשיו ההסתדרות מסרבת לפרסם כמה כסף מתקציבה היא מקבלת מעובדי הקבלן (לפי הערכות הרבה יותר ממאה מיליון שקל) וכמה כסף עוברים לטיפול עובדי קבלן. בתקציב ההסתדרות לא מצאתי סעיף בנושא.

בשנים האחרונות מצבם של עובדי הקבלן לא השתפר ובכמה תחומים אף החמיר. לפי הדו"ח האחרון שפרסם החשב הכללי במשרד האוצר על עובדי קבלן בשירות המדינה: כ-71% הועסקו בשיעור של עד 25% משרה, נתון המהווה עלייה של 10% לעומת השנה שעברה. רק כ-2% בלבד מעובדי הקבלן הם כוח אדם המועסקים בשיעור של 75% משרה ומעלה. 96% מכלל עובדי הקבלן משתכרים שכר נמוך מהשכר הממוצע במשק. לפי דוח ביקורת זכויות של משרד האוצר קיימות הפרות נפוצות בקרב עובדי קבלן בשירות המדינה: הפרשה לפנסיה ופיצויים - 34%, דמי חופשה- 17%, גמול שעות נוספות ומנוחה שבועית -16%, דמי חגים ושי לחג - 11%, הפרשה לקרן השתלמות - 5%, דמי הבראה - 7%.

בדצמבר 2017 שכרם של 90 אלף מאבטחים היה אמור לעלות ב-1.5 שקל לשעה, אך יו"ר ההסתדרות ביטל את ההסכמות לכך בין ההסתדרות והמאבטחים? בנימוק שמעסיקים מתנגדים לכך. לפי הסכם עם ההסתדרות מיולי 2015, שמנע את השבתת המשק, היו צריכים לקלוט לשירות הציבורי 15 אלף עובדי קבלן עד 2017. כמה קלטו עד עכשיו? רק 6,200. כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד.

המצב במשק הישראלי משקף ניצול לרעה של עובדים מוחלשים שמספרם זינק בשנה האחרונה בגלל מגפת הקורונה ומצטרף לסדרת עיוותים בשוק העבודה בישראל. לרשותם לא עומדת הגנה של איגוד מקצועי וגם חוקי העבודה אינם מגנים עליהם בפועל. מצבם של עובדי קבלן ושאר העובדים המוחלשים הולך ומדרדר והם נותרו למעשה יתומים בין ההסתדרות, הכנסת והממשלה.

הכותב הוא יו"ר מטה למען עובדי קבלן