מחלוקת חריפה על קרן הניקיון המחלקת מיליארדי שקלים

במשרד להגנת הסביבה ובמשרד האוצר מותחים ביקורת חריפה על החלטתה של השרה גילה גמליאל להקפיא את כל הפרויקטים המתוכננים של קרן הניקיון • "נראה שלא נעשתה עבודה מקצועית מספקת על ההחלטות" • גמליאל: "גורמים אינטרסנטיים מנסים לשמר אסטרטגיה שבמשך שנים לא הובילה לתוצאות"

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ
השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

לא מעט ביקורת נמתחה על האופן שבו מנהלת גילה גליאל את המשרד להגנת הסביבה בחודשים הספורים מאז כניסתה אליו. עדויות שהגיעו לידי "גלובס" מתארות דרך קבלת ההחלטות שנויה במחלוקת בקרן הניקיון, שמנהלת מיליארדים.

קרן הניקיון במשרד להגנת הסביבה מופקדת על "שמירה על איכות נאותה של הסביבה ובכלל זה שמירה על הניקיון", ובין היתר היא מטפלת במניעת השלכת פסולת, טיפול בפסולת ומחזור, מניעת מפגעים, טיפול בחופי הים ועוד. חברים בה שלושה אנשי המשרד להגנת הסביבה וכן שני נציגים ממשרד האוצר. הקרן הכינה לאחרונה תוכנית אסטרטגית לטיפול בפסולת עד 2030, כך שתקציבה העומד על 4 מיליארד שקל כבר צבוע עד לסוף התוכנית.

אבל עוד לפני שזימנה את אנשי המשרד כדי לשמוע מהם על התוכנית הקיימת, הודיעה גמליאל לאנשי הקרן כי בכוונתה לבחון אסטרטגיה חדשה ולכן היא מקפיאה את כל התוכניות והיעדים שנקבעו זה מכבר. גורמים בכירים המעורבים בנושא טענו באוזנינו כי ההחלטה התקבלה בלי להתייעץ בנושא עם אנשי משרדה שהופקדו על תחום הפסולת. ויותר מזה, עוד לפני שהתפנתה "לבחון מחדש", הודיעה גמליאל על כינוס ישיבה של הקרן כדי להסיט תקציבים ליעדים חדשים.

בתכתובת פנימית שהגיעה לידינו מותחים אנשי משרד האוצר ביקורת נוקבת על התנהלות השרה גמליאל ועל החלטתה להסיט 350 מיליון שקל ללא כל דיון מקדים, וללא היוועצות באנשי הקרן או במומחים בנושא. "הנהלת קרן הניקיון אישרה רק בשנה שעברה אסטרטגיה רב שנתית לייעול שוק הפסולת ותוכנית השקעה במטרה להביא להפחתה משמעותית של היקף ההטמנה וזאת לאחר עבודה מקצועית ארוכה שהוביל המשרד", כתב נציג אגף תקציבים בקרן ליתר חברי הוועדה.

"אינני מבין כיצד ניתן להקצות סכום משמעותי כל כך ללא דיון באסטרטגיה החדשה? ראוי לסיים את העבודה המקצועית על האסטרטגיה החדשה ולהביאה לדיון בהנהלת הקרן בטרם יאושרו החלטות בהיקף כספי של מאות מליוני שקלים אשר כובלות הלכה למעשה את יכולתה של הקרן להקצות משאבים עתידיים לפרויקטים משמעותיים".

עוד טען איש אגף התקציבים בתכתובת כי "ממעבר על החומרים שנשלחו לא הוצגה תועלת מוכחת מהפרויקטים ונראה שלא נעשתה עבודה מקצועית מספקת על ההחלטות וכי מטרתן להעביר תקציבים לרשויות מקומיות וזאת בניגוד לתכניות העבודה שאושרו בקרן במטרה לפעול להקמת מתקנים אזוריים הפועלים באופן יעיל יותר". הוא מציין עוד כי אלא ברור כיצד הנהלת קרן הניקיון יכולה להקצות 350 מיליון שקל וזאת לפני שהסתיימה העבודה המקצועית על האסטרטגיה החדשה ולא הוצגו בפני ההנהלה המקורות הכספיים המספקים ליישום ההחלטה.

חברת הצוות מהחשב הכללי הסכימה עמו, והוסיפה "ממעבר מהיר על הפרויקטים, הם אינם כוללים מדדים ברורים להצלחתם".

בין יתר היעדים החדשים שהציבה השרה לתקצוב הקרן, לא מעט כספים שיועברו לרשויות כדי "לנקות רחובות" וליפות את העיר. גורמים ששוחחנו איתם באוצר ובמשרד אמרו שמדובר במטרה תמוהה שכן הרשויות כבר היום מתקצבות בעצמן את ניקיון הרחובות בעיר. מיליונים נוספים יועברו לרשויות המקומיות כדי לשפץ את מרכזי המחזור ברחבי העיר, בעיקר לצורך הנראות שלהם.

הביקורת שמתחו אנשי האוצר על התנהלותה התמוהה של השרה מקבלת גיבוי על ידי גורמים נוספים. "זה סביר ששר חדש נכנס הוא רוצה לחשוב על אסטרטגיה חדשה. אבל בזמן שהשרה גמליאל עושה צעדים נחרצים לעצור תוכניות האסטרטגיה שגובשה ולפני שגובשה אסטרטגיה חדשה - היא מביאה כבר פרויקטים למימון - זו התנהלות לא תקינה".

במשרד להגנת הסביבה מלינים גם על מינויים שנויים במחלוקת של השרה, ועל היעדר שקיפות בפעולת הקרן: הפרוטוקול האחרון מעבודת הקרן פורסם ב-13 במאי. מאז כניסתה של גמליאל למשרד הופסקו ישיבות הקרן הדו-חודשיות, ובחמשת החודשים האחרונים נערכה ישיבה אחת בלבד, ב-19 באוגוסט, ובמשרד אומרים כי הפרוטוקול של אותה ישיבה בודדת יתפרסם לציבור בקרוב. "אנשים מפחדים ממנה", אמר לנו בכיר במשרד שביקש להישאר בעילום שם, "רואים שהיא עורפת ראשים והמשרד בברדק אטומי, בלי ניהול וסדר. דיונים מתקיימים בלי אנשי מקצוע".

מלשכת השרה נמסר בתגובה: "צר לנו שגורמים אינטרסנטיים מנסים להיאחז בקרנות המזבח ולשמר מדיניות ואסטרטגיה שבמשך שנים לא הניבה תוצאות ולא ממש הפחיתה את שיעורי הטמנת הפסולת בישראל. מדיניות חדשה כמו זו שמובילה השרה, היא מתוך רצון אמיתי לשנות דברים ולהביא לתוצאות סביבתיות למען הציבור. הלחצים המופעלים עליה באמצעות הפצת אמירות התלושות מהמציאות לא ימנעו ממנה לשנות את הדרוש שינוי, כפי שעשתה רק בתחילת השבוע כאשר הודיעה כי לאור אי-העמידה של יצרניות המשקאות ביעדי המיחזור, יוחל במדינת ישראל חוק הפיקדון על בקבוקי 1.5 ליטרים. השרה תוסיף לפעול בנחישות להפחתת מפגעי הפסולת במרחב הציבורי ותעשה מה שנדרש לשם כך".

רק מחכים להחלטותיה של גמליאל ומנכ"ל משרדה

 אם לא די בכך, השרה גמליאל ומנכ"ל משרדה דוד יהלומי נדרשו לחתום על טיוטת הסכם ניגוד עניינים כדי שלא לעסוק בענייני אשכולות רשויות מקומיות, משום שאחיה של גמליאל הוא ראש עיריית גדרה, המשמש כראש אשכול רשויות מקומיות. המנכ"ל מנוע מלעסוק בנושא משום שהיה גזבר העירייה בעבר, וכבר חתם על הסכם ניגוד עניינים. מבירור מעמיק עולה כי טיוטת הסכם ניגוד העניינים של השרה נמצאת בהכנה מול משרד היועץ המשפטי לממשלה (נזכיר, חמישה חודשים).

בקרן הניקיון ישנם 800 מיליון שקל המוקדשים לרשויות המקומיות לניהול משותף של נושא הפסולת. 400 מיליון מתוכם כבר יצאו לביצוע ברשויות המקומיות עוד טרם תקופת גמליאל. אולם 400 מיליון נוספים (וכן סה"כ סכום הקרן שהוא כאמור כ-4 מיליארד שקל) - רק מחכים להחלטותיה של גמליאל ומנכ"ל משרדה, שלמרות ניגוד העניינים הידוע כבר קיימו לפחות פגישה אחת ידועה ומוכרת בעניין האשכולות.