המסעדנים דורשים לפתוח את המסעדות באילת יחד עם בתי המלון

רישת המסעדנים באילת היא לאפשר את פתיחתם יחד עם בתי המלון בעקבות אישור הממשלה לפתוח את מלונות העיר אילת וים המלח המוגדרים כאזורי איים תיירותיים

עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

"בלי מסעדות אין מלונות ובלי מלונות אין מסעדות", כך טוען יו"ר עמותת המסעדות באילת ובעלי המסעדות פאגו-פאגו וג'ינגר רונן מור. דרישת המסעדנים באילת היא לאפשר את פתיחתם יחד עם בתי המלון בעקבות אישור הממשלה לפתוח את מלונות העיר אילת וים המלח המוגדרים כאזורי איים תיירותיים.

לפי החלטה זו שממתינה לאישור סופי של הכנסת, ייפתחו מלונות ים המלח ואילת בכפוף לכך שהמבקרים יציגו בדיקות קורונה עדכניות עם הגעתם למתחמי התיירות ולמקומות הלינה. אילת וים המלח אחראיות על 75% מפעילות תיירות הפנים בישראל, התיירות היחידה שרלוונטית כעת בשעה שאין כניסה לתיירות נכנסת לישראל. ב-2019 ביקרו באילת 2.3 מיליון ישראלים ובמלונות ים המלח כ-700 אלף ישראלים. על פי מתווה משר הבריאות פתיחת המלונות מתוכננת לשלב מאוחר בתוכנית ההדרגתית של החזרת המשק לפעילות ומכאן הצורך לאפשר את הניסוי הזה באזורים שבהם ניתן לשלוט על הנכנסים לשטחם.

כעת המסעדנים דורשים להיכנס לאותה מדיניות ולאפשר גם את פתיחתם. "פתיחה של המלונות מבלי לפתוח את המסעדות היא החלטה מקוממת שמבטאת קהות חושים כלפי תעשיית המסעדות, הברים והחופים וכלפי תושבי אילת", כך מור.

באילת פועלים 200 עסקי הסעדה המעסיקים כ-4,000 עובדים. אמש שיגר מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן פנייה בנושא לשרת התיירות אורית פרקש הכהן "קשה לחשוב על עיר תיירותית ללא עסקי הסעדה בילוי ואטרקציות. העיר אילת עובדת כמשק סגור. כשהמסעדות, הברים והחופים סגורים, מעגלים רבים ובכללם ספקי מזון ושירותים הנשענים על הפעילות השוטפת נפגעים בצורה ישירה ובכך כלכלת העיר משותקת".

ברמן מייחל לכך שיחד עם פתיחת בתי המלון בעיר יכלול המתווה את עסקי ההסעדה והבילוי. בעניין זה נציין כי עם אישור מתווה איי התיירות הוא הוגדר כמתווה שיפעל בצורה הדרגתית וכפיילוט כאשר העסקים הסובבים ובהם המסעדות ייפתחו בהמשך ובהתאם להצלחת הפיילוט. "אורחים לא יגיעו לאילת וישהו ב'כלוב של זהב'. הגעת של תיירות לאילת תלויה בשירותים ההיקפיים והחשובים שמגדירים את העיר אילת כעיר תיירות. לא ייתכן שהמלונות יהיו פתוחים תחת מתווה מתגבש הכולל הסעדה בחדרי האוכל ובלובי המלון בשעה שהמסעדות והעסקים הקטנים נותרו סגורים. זהו תקדים מסוכן שלא קיים בעולם".

ברמן סבור שהמסעדות יוכלו לעמוד בתנאי התו הסגול כאשר האורחים יוכלו לשבת באוויר הפתוח. הוא מציין את הנזק העצום שנגרם לענף "תעשייה המסעדות נכנסה לשבר עם 14,000 עסקים פעילים. נכון להיום פועלים כ-4,000 עסקים כאשר השאר סגורים ולהערכתנו כ-3,000 מהם לא ישובו לפעול" באילת, מציין ברמן כי המשבר כפול ומכופל כשמדובר בעיר שנשענת בכלכלתה על תיירות בלבד "ככל שהזמן חולף היכולת של העסקים הללו לחזור לפעילות הולכת ופוחתת".