לאחר המהומה בוועדת העבודה: האוצר יגיש מתווה חדש לימי הבידוד

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התנגד בדיון היום למתווה האוצר לתשלום ימי מחלה למבודדים שמשית חלק מהעלויות על המעסיקים • "את מייצגת משרד שאין בו רגישות חברתית, קצר רואי, ישבתי אתכם 4 שנים, עשקתם אנשים, לא יכול להיות שבחקיקה מזורזת כזו יבוטלו הסכמים אישיים וקיבוציים", אמר לנציגת האוצר

חיים כץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
חיים כץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר המהומה בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, הוא הסתיים ללא אישור מתווה ימי הבידוד שהציעה הממשלה.

על פי פסיקת בג"צ, היה על הממשלה להסדיר את הסוגיה עד היום, 28 באוקטובר, לאחר שזה פסל את תעודת המחלה הגורפת שהנפיק משרד הבריאות. המתווה המוצע ביקש לחלק את נטל ימי הבידוד בין העובדים, המעסיקים והמדינה. במהלך הדיון דרש ח"כ חיים כץ שהמדינה תישא באופן מלא בעלויות הבידוד, לכל הפחות עבור עסקים קטנים של עד 23 עובדים. לאחר שנציגי משרד האוצר לא נענו לדרישה, פיזר ח"כ חיים כץ את הדיון מבלי לאשר את הצעת החוק, ועל משרד האוצר להגיש מתווה חדש, שייתכן ויאושר עוד היום.

בתום הדיון אמר ח"כ חיים כץ לנציגי משרד האוצר: "ממחר כל עובד שיגידו לו להיות בבידוד יבין שהוא לא חייב, כי לא דואגים לו. אם אין לו כסף לאוכל לילדים, הוא ילך לעבודה. תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה".

בעת הדיון, יו"ר הוועדה חיים כץ יצא בחריפות נגד מתווה האוצר לתשלום ימי מחלה למבודדים שמשית חלק מהעלויות על המעסיקים. תלונות חברי הכנסת ויו"ר הוועדה נגד האוצר בדיון התמקדו בכך שכבר שמונה חודשים העלויות של ימי החופש בשל הבידוד הושתו על המעסיקים, וכעת עם החוק החדש שוב יש דרישה שהמעסיקים ימשיכו לממן את ימי הבידוד לצד המדינה. "אתם אומרים הכל כדי לשטות בציבור, עשיתם הסדר רע, לא חכם ולא מיטיב", נזף כץ בנציגת האוצר.

"את מייצגת משרד שאין בו רגישות חברתית, קצר רואי, ישבתי אתכם 4 שנים, עשקתם אנשים, לא כיבדתם הסכמים כתובים, הכוונות שלכם לא טהורות". כץ הבהיר לאוצר כי החוק כמו שהוא לא יאושר בוועדה.

"לא יכול להיות שבחקיקה מזורזת כזו יבוטלו הסכמים אישיים וקיבוציים. נראה לכם שזה רציני? עסקים קטנים עד 23 עובדים שלא שופו - לא ישלמו שקל, לא העובדים ולא המעסיקים, המדינה תישא בכל העלויות".

איום אחר שהשמיע כץ היה בנוגע לחוק נוסף שרוצה השר כץ להעביר בוועדה ואמר "אני מבהיר חד משמעית, לא יעלה לוועדה דיון בנושא המענקים למובטלים, אם האוצר לא יכלול במתווה את מתנדבי השירות הלאומי וחיילים בעלי משפחות שפוטרו ולא מקבלים חל"ת. כמו כן, יש קבוצה של מקבלי הבטחת הכנסה שנדרש למצוא להם פתרון".

גם ח"כ אופיר סופר העלה הסתייגות בדיון מכך שהחוק לא מתייחס לארגוני המגזר השלישי ואמר "משרד האוצר מטיל מס חדש על המעסיקים - מס ימי הבידוד. בנוסף, המשרד הגדיל לעשות ולרסק את עמותות הרווחה והבריאות ולחייב אותם במס ימי הבידוד. העמותות קורסות תחת הנטל כמו גם מוסדות חינוך ומשרד האוצר גוזר עליהם גזר דין מוות".

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, מסר: "זה הישג חשוב לעסקים הקטנים. המתווה של האוצר לא לקח בחשבון את העסקים הקטנים. אם בתנובה יהיו 50 עובדים בבידוד-הקוטג' ימשיך להגיע. עסק קטן שעובדיו בבידוד-נסגר.

"העסקים הקטנים במצב קשה. אין לנו כסף למשכורות, אין לנו כסף לשכירויות. אנחנו נלחמים להשאיר את העובדים. אין לנו מאיפה לשלם את ימי הבידוד".

מאוחר יותר, השר כץ נפגש עם אנשי האוצר בניסיון להגיע למתווה מוסכם על תשלום ימי הבידוד/מחלה. כץ דורש החרגה של עסקים קטנים של עד 23 עובדים מחובת תשלום ימי בידוד והצוותים עדיין לא הגיעו להסכמות.