טיפאני הסכימה להימכר ל־LVNH במחיר נמוך יותר על רקע המגפה

בהסכם החדש ישלם התאגיד הצרפתי 131.50 דולר למניה של טיפאני, חיסכון של 430 מיליון דולר

חנות הדגל של טיפאני בשדרה החמישית בניו יורק. הימור על הבניין הישן צילום: רויטרס, Mike Segar
חנות הדגל של טיפאני בשדרה החמישית בניו יורק. הימור על הבניין הישן צילום: רויטרס, Mike Segar

טיפאני הסכימה לקבל מחיר נמוך יותר בהשתלטות עליה של LVMH, וסיימה בכך מחלוקת בין שתי חברות פריטי היוקרה שפרצה לאחר שמגפת הקורונה פגעה בעסקיהן.

החברות הגיעו להסכם חדש שלפיו תשלם LVMH (בית האופנה לואי ויטון עם חברת Moët Hennessy), סכום של 131.50 דולר למניה של טיפאני, יצרני התכשיטים האייקונית האמריקאית, לפי יודעי דבר. המחיר המקורי היה 135 דולר למניה, ומבחינת תאגיד מותגי היוקרה הצרפתי, זהו חיסכון של כ־430 מיליון דולר. ההסכם גם חוסך לשתי החברות התדיינות משפטית יקרה וגוזלת זמן שעמדה להתחיל בינואר.

מועצת המנהלים של טיפאני חתמה על התנאים החדשים בישיבה אתמול (ד'). לפי המסגרת החדשה, תיערך הצבעה חוזרת של בעלי המניות וסגירת העסקה תתאפשר אולי כבר בינואר.

טיפאני הסכטימה להימכר לתשלובת הצרכנים צרפתית־אירופית בסוף השנה שעברה בעסקה של כ־16.2 מיליארד דולר. LVMH, ש־75 מותגיה כוללים את לואי ויטון ובולגרי, ראתה הזדמנות בחידוש עסקי חברת התכשיטים, שהביקוש למוצריה נחלש. העסקה מחזקת את LVMH גם בסין, היכן שהביקוש למוצרי יוקרה עולה בהתמדה עם רמת החיים, ובשוק האמריקאי.

LVMH, עם שווי שוק של כ־200 מיליארד דולר, היא אחת החברות השוות ביותר באירופה, וגדולה מטיפאני פי כמה. יש לה היסטוריה ארוכה של עסקאות, כולל ההשתלטות המלאה על בית האופנה דיור ב־2017 בעסקת 13 מיליארד דולר.

אך רכישת טיפאני היא ההימור הגדול ביותר של LVMH בניצוחו של ברנאר ארנו, המיליארדר הצרפתי בעל השליטה שמכהן כמנכ"ל זה שלושה עשורים. כשהמגפה פרצה ברחבי העולם בתחילת השנה, טיפאני ורשתות קמעונאיות נוספות נאלצו לסגור חנויות והמכירות נפגעו.

המגפה פגעה בייחוד בביקוש למותגי יוקרה, שתלויים יותר במכירות בחנויות פיזיות ובתיירות. יועצים בחברת ביין צופים ירידה של 20%־35% במכירות תעשיית מוצרי היוקרה השנה.

LVMH הודיעה בספטמבר שהיא מבטלת את עסקת טיפאני, בנימוק החדש של מחלוקת סחר בין צרפת וממשל טראמפ. היא מסרה שקיבלה מכתב ממשרד החוץ הצרפתי שביקש ממנה לעכב את הרכישה. רבים ראו בכך טקטיקה להורדת המחיר. יו"ר טיפאני רורג'ר פארה אמר באותו זמן שאין בסיס בחוק הצרפתי שיכול להורות לחברה להפר הסכם מחייב תקף, ודיפלומט צרפתי אמר שמכתב כזה לא יהיה מחייב.

טיפאני  תבעה את LVMH בבית משפט בדלאוור כדי לאכוף את ההסכם או לקבל פיצויים. LVMH הגישה תביעת נגד, בטענה שעסקי טיפאני נפגעו עד כדי כך מהמגפה, שהסכם הרכישה כבר אינו תקף.

עדיין לא ברור אם המהלכים של LVMH היו טובים מבחינתה, בשביל חיסכון של 430 מיליון דולר, מפני שבהשתלטות הבאה שלה, חברת היעד עלולה להסס מחשש שגם היא תקבל יחס דומה.

בעלי מניות טיפאני המשיכו לקבל את הדיבידנד הרבעוני, 58 סנט למניה, והם יקבלו עוד דיבידנד. LVMH מתחה ביקורת על החלטת טיפאני להמשיך לשלם את הדיבידנד למרות הפסדיה במהלך המגפה.

חברת ההשקעות סיקמור פרטנרז תבעה את החברה האם של ויקטורי'ס סיקרטס, L Brands, באפריל, בטענה שהיא הפרה את תנאי הסכם המיזוג שלהן על ידי סגירת חנויות, שיגור עובדים לחל"ת ופיגור בתשלומי שכירות. L Brands הגישה תביעה נגדית, ושני הצדדים החליטו לבסוף לבטל את המיזוג.

חברת הקניונים סיימון פרופרטי גרופ הגישה תביעה כדי לבטל עסקה של 3.6 מיליארד דולר לקניית חברת קניונים יריבה, טאובמן סנטרס. שתי החברות יילכו למשפט בבית דין מחוזי במישיגן בחודש הבא.