נפתחה האפשרות להגיש ערר מקוון על החלטות רשות המסים במענקי ההשתתפות בהוצאות

כל ההליך יתבצע באופן מקוון, החל מהגשת הבקשה, דרך הדיון ועד קבלת ההחלטה – מה שאמור לייעל את הליך הערר ולהוביל לכך שההחלטות יתקבלו במהירות • עם זאת, ניתן להגיש ערר על החלטת הרשות רק לאחר שהוגשה השגה לרשות המסים עצמה, וזו נדחה. לרשות המסים יש 180 יום להגיב להשגה

הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עצמאים ובעלי עסקים אשר בקשתם למענק השתתפות בהוצאות קבועות נדחה או הופחת, ומרגישים כי החלטת רשות המסים שגויה - יוכלו מעתה לערער על החלטת רשות המסים באופן דיגיטלי לוועדות ערר ייחודיות שהוקמו לצורך כך. כל ההליך יתבצע באופן מקוון, החל מהגשת הבקשה, דרך הדיון ועד קבלת ההחלטה - מה שאמור לייעל את הליך הערר ולהוביל לכך שההחלטות יתקבלו במהירות. זאת, בניגוד לעררים רגילים על החלטות רשות המסים המוגשות לבית המשפט המחוזי.

עם זאת, צריך לזכור כי ניתן להגיש ערר על החלטת הרשות בנוגע למענקים רק לאחר שאותו בעל עסק או עצמאי הגיש השגה על החלטת רשות המסים לרשות עצמה - וזו נדחה. לרשות המסים יש 180 יום להגיב להשגה, זמן ממושך שבו בעלי העסקים משוועים למענקים כאוויר לנשימה, ואף עלולים לקרוס בפרק הזמן הזה.

היום (ה') פורסמו התקנות המסדירות הליכי הערר על החלטות רשות המסים בנוגע למענקי סיוע לעסקים אשר נפגעו כתוצאה מההגבלות על פתיחת מקומות עבודה. במחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט ציבורי מנהלי) במשרד המשפטים ניסחו את התקנות והן פורסמו לאחר שאושרו על ידי שר המשפטים, אבי ניסנקורן. מדובר כאמור בוועדות שפעולתן צפויה להיות תקדימית בהיותן דיגיטליות, ועיקר דיוניהן יהיו בהיוועדות חזותית.

בין היתר נקבע בתקנות, כי את הערר על החלטת רשות המסים בנוגע למתן מענק הסיוע יש להגיש תוך 45 יום מקבלת ההחלטה בהשגה. בטופס ההשגה יש לפרט את הטיעונים להשגה ולצרף לטופס את המסמכים והאסמכתאות הרלוונטיים ואם ההשגה עוסקת בדרך החישוב מומלץ לצרף מאזן בוחן לשנת 2019 . במידה ותידרש תשובת רשות המסים, זו תוגש תוך 30 יום.

החלטה לגבי ההשגה תינתן בתוך 120 יום. ערר על החלטת ועדת הערר יוגש לבית המשפט לעניינים מנהליים.

על הערר לכלול, בין היתר, את הפרטים הבאים: שם העורר, מספר הזהות שלו, ובתאגיד - מספר הרישום שלו, מענו, מספר הטלפון שלו והמען להמצאת הודעות ומסמכים; תמצית ההחלטה שעליה עוררים; התאריך שבו הומצאה ההחלטה נושא הערר לעורר; העובדות שעליהן מסתמך העורר; הנימוקים לערר; והסעד המבוקש.

לדברי דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ציבורי מנהלי), "הקמת הוועדות והסדרת פעולתן באמצעות התקנות נועדו לסייע בהעברת המענקים הממשלתיים לבעלי עסקים שנפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה ולאפשר להם לצלוח את המשבר. התקנות מסדירות את עבודת וועדות הערר ואת סדרי הדין בהליכים אלה, באופן שיהיו נגישים ומותאמים לבעלי העסקים הזקוקים לשירות זה".