הסכם עם איחוד האמירויות יאפשר לישראל לייצא תוצרת חקלאית טרייה

הכלכלה האמריטית, המונה כ-10 מיליון תושבים מתבססת בעיקר על יבוא עם בהיקף כספי שמסתכם ב-10 מיליארד דולר • על פי נתוני משרד החקלאות, ארצות המפרץ, הנמצאות בקרבה גיאוגרפית ונוחה מבחינת האפשרויות הלוגיסטיות לשינוע תוצרת, זולות לאין שיעור

תיירים על חופי אבו דבי, איחוד האמירויות / צילום: Kamran Jebreili, AP
תיירים על חופי אבו דבי, איחוד האמירויות / צילום: Kamran Jebreili, AP

ישראל קיבלה אישור רשמי משלטונות האמירויות לייצא אליה תוצרת חקלאית טרייה, כך מעדכן משרד החקלאות. הצעד הזה מתאפשר כעת הודות להסכם השלום שנחתם עם האיחוד בשבועות האחרונים. במשרד מקווים כי החקלאים בישראל יתחילו לייצא ליעד החדש כבר בתחילת נובמבר.

במשרד החקלאות ציינו היום כי בשנים האחרונות היצוא הישראלי נתקל בתחרות קשה ומתגברת באירופה, שכיום נחשבת לשוק הייצוא העיקרי של ישראל לתוצרת טרייה. לפי המשרד, התחרות העזה היא בין החקלאות האירופית המקומית, אשר נהנית ממענקים והשקעות של האיחוד האירופי לבין מתחרים ממדינות אחרות המייצאות לאירופה, ובהן עלויות הגידול, מים, עבודה וכו' זולות משמעותית לעומת החקלאי הישראלי. עוד לפי המשרד, כתוצאה מכך, בשנים האחרונות היצואנים הישראלים הסיטו חלק משמעותי מהיצוא לשוקים אחרים, כדוגמת: רוסיה ומזרח אירופה, המזרח הרחוק וארה"ב (לגידולים שיכולים לשרוד את אורך המסע).

במשרד החקלאות ציינו כי גם הסטת שווקי היצוא לא הספיקה וכעבור שנתיים מוצלחות, היצוא לרוסיה פוחת משנה לשנה.

על כן, "ההזדמנויות לייצא ליעד חדש וקרוב גיאוגרפית לישראל, פותח עבור הייצוא הישראלי אפשרויות חדשות". לדבריהם, היצוא לאמירויות יאפשר לחקלאים להתפתח ולחתור לשווקים חדשים, שבמשרד החקלאות מקווים שיביאו לרמת רווחיות סבירה לחקלאים ויגדילו ויחזקו את החקלאות המקומית.

על פי נתוני משרד החקלאות, ארצות המפרץ, הנמצאות בקרבה גיאוגרפית ונוחה מבחינת האפשרויות הלוגיסטיות לשינוע תוצרת, זולות לאין שיעור. לפי המשרד, היצוא החקלאי לאיחוד האמירויות הוא שוק אטרקטיבי לשיווק תוצרת חקלאית בהיותו שוק המבוסס על יבוא. באיחוד האמירויות חיים כ-10 מיליון תושבים, רובם עם הכנסה גבוהה לנפש. כ-80% מהצריכה של תוצרת חקלאית היא מיובאת מכל העולם בשווי כולל של מעל 10 מיליארד דולר (בשנת 2018). בנוסף איחוד האמירויות מהווה מרכז סחר ומעבר עולמי לסחורות המיועדות למזרח התיכון. ארה"ב ייצאה לאיחוד האמירויות בשנת 2018 בהיקף של 1.2 מיליארד דולר של תוצרת חקלאית, מרביתה למגזר הקמעוני. בנוסף, איחוד האמירויות מייבא תוצרת חקלאית ממרוקו, ירדן ומהרשות הפלסטינאית.