קשרי השותף מקזחסטן של משה חוגג עלולים לסבך את ג'ו ביידן בארה"ב

על פי פרסום בעיתון הבריטי "דיילי מייל", בזמן שביידן, המועמד כיום לנשיאות ארה"ב, כיהן כסגן נשיא, סיפק בנו השני, האנטר, שירותים עסקיים לאיל ההון קינס רקישב, שהיה מקורב לנשיא קזחסטן באותה תקופה • רקישב וחוגג, בעלי בית"ר ירושלים, ייסדו יחד את קרן סינגולריטים

איל ההון קינס רקישב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
איל ההון קינס רקישב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

קמפיין הבחירות בארה"ב נמצא בישורת האחרונה, כשביום שלישי הקרוב ייצאו מאות מיליוני אמריקאים לבחור נשיא לארבע השנים הקרובות. הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, הרבה לתקוף במהלך הקמפיין את יריבו הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, והדגיש במיוחד את הטענות נגד בנו השני, האנטר ביידן, שלפיהן היה מעורב בפרשת שחיתות באוקראינה. בשנה שעברה אף דרש טראמפ מממשלת אוקראינה לחקור את האנטר ביידן בקשר לאותה פרשה - דרישה שהובילה לפתיחה של הליך הדחה נגד טראמפ, שהסתיים בסופו של דבר בזיכויו בסנאט האמריקאי.

החודש הועלו נגד האנטר ביידן האשמות חדשות - והפעם לא על קשריו באוקראינה, אלא בקזחסטן. לפני כשבועיים פרסם עיתון "הדיילי מייל" הבריטי כתבה שלפיה בין השנים 2012 ל-2014, בזמן שאביו כיהן כסגנו של הנשיא ברק אובמה, שימש האנטר ביידן מתווך עסקי עבור האוליגרך הקזחי קינס רקישב. בתקופה שבה מדובר, היה רקישב מקורב אל נורסולטן נזרבייב, שכיהן אז (ועד 2019) כנשיא קזחסטן. ב-2012 דירג מגזין "פורבס" את רקישב בין 15 העשירים המשפיעים ביותר בקזחסטן, והעריך את הונו הפרטי בשווי של יותר מ-330 מיליון דולר.

שמו של המולטי-מיליונר רקישב ודאי מוכר לקוראי "גלובס" מכתבות על עסקיו של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. רקישב וחוגג ייסדו יחד ב-2013 את קבוצת סינגולריטים, העוסקת בהשקעות הון סיכון ומתמקדת בשנים האחרונות בעיקר בחברות מתחום הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו.

משה חוגג / צילום: יונתן בלום
 משה חוגג / צילום: יונתן בלום

בין השאר, הקימו חוגג ורקישב יחד את הסטארט-אפ Sirin Labs, שפיתח סמארטפון ייעודי למחזיקי מטבעות קריפטו. בחמש שנות פעילותה הראשונות דיווחה סירין על גיוסי הון בסכום מצטבר של 255 מיליון דולר - אבל ב-2019 החברה צימצמה את פעילותה ופיטרה כמחצית מעובדיה. במרץ האחרון, כפי שדיווחנו ב"גלובס", הקימו השניים את סירין סייבר, חברה בת של סירין לאבס, בשותפות עם שניים ממפקדיה הבכירים לשעבר של משטרת ישראל, שמנהלים את החברה החדשה: רב-ניצב בדימוס דודי כהן, לשעבר מפכ"ל המשטרה, וניצב בדימוס רוני ריטמן, שפיקד בעבר על יחידת להב 433.

ג'ו ביידן ורקישב נפגשו בוושינגטון

בכתבה שפורסמה ב"דיילי מייל" החודש, דיווח העיתון כי הגיעו לידיו תכתובות מייל מידי "פעילים נגד שחיתות" בקזחסטן. על פי תכתובות אלה, האנטר ביידן ניהל מגעים עם רקישב וניסה למצוא עבורו השקעות בניו יורק ובוושינגטון וכן בחברת כרייה בנבאדה. אותם מיילים מראים כי בנו השני של ג'ו ביידן תיווך, בין השאר, בעסקה שבה השקיע רקישב מיליון דולר ביוצרת הסרטים האמריקאית אלכסנדרה פורבס קרי - שהיא בתו של הסנאטור לשעבר ג'ון קרי, שאף היה מועמד בעבר לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית. עוד עולה מאותן תכתובות כי האנטר ביידן נסע לבירת קזחסטן, אסטנה, וקיים שם מפגשים עסקיים עם רקישב.

על פי הדיווח של "דיילי מייל", המולטי-מיליונר הקזחי נתקל בקשיים במציאת שותפים עסקיים בארה"ב, בעיקר בשל "המקורות העמומים" של הונו. כך למשל, התאגיד הבינלאומי למימון (International Finance Corporation) ביטל עסקה מתוכננת עם רקישב בשל "מכשולים" הנובעים מקשריו עם השלטון בקזחסטן.

נוסף על כך, פרסם "הדיילי מייל" צילום שהתקבל מידי "מיזם קזחי של שיקום נכסים", ובה נראים סגן הנשיא לשעבר ביידן יחד עם בנו האנטר ועם רקישב, לצד אנשי עסקים נוספים, במהלך מפגש בוושינגטון.

בספטמבר האחרון התפרסם דוח של שתי ועדות של הרוב-הרפובליקני בסנאט האמריקאי, שחקרו את ההאשמות בשחיתות נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר בעניין אוקראינה. החקירה העלתה כי האנטר ביידן הפיק תועלת מייחוסו המשפחתי לצורך עשיית עסקים. עם זאת, הוועדות לא מצאו כל עדות לכך שסגן הנשיא לשעבר ביידן פעל להטיית מדיניות הממשל האמריקאי ביחס לאוקראינה בעקבות עסקיו של בנו במדינה.