המלונאים נערכים: השבוע תאושר פתיחת אילת וים המלח כאיי תיירות ירוקים

בהמתנה לוועדת החקיקה ולקריאה שנייה ושלישית - הצעת החוק תאפשר את פתיחת המלונות באילת ובים המלח, בכפוף להצגה של בדיקות קורונה מהנופשים • "ברגע שתהיה ודאות, נתחיל לשווק את המלונות ב-20% הנחה ונחזיר עובדים למרכז ההזמנות"

הטיילת באילת / צילום: יוד צילומים
הטיילת באילת / צילום: יוד צילומים

המלונאים באילת ובים המלח מתכוננים לפתיחה מחדש במסגרת הגדרתם כ"איי תיירות ירוקים". הממשלה אישרה את הצעת החוק שתאפשר את פתיחת המלונות באזורים הללו, בכפוף להצגה של בדיקות קורונה מכל הנכנסים לנפוש באזור.

ההחלטה ממתינה לוועדת החקיקה ולקריאה שנייה ושלישית כדי שתקבל חותמת רשמית - ובינתיים המלונאים כבר נערכים.

מאז חודש ספטמבר נאלצו מלונאי ישראל לסגור את שעריהם שוב, דווקא במומנטום של צפי הזמנות ותפוסה מלאה לקראת חגי תשרי, ואחרי הקיץ המוצלח שנרשם בעיקר באילת ובים המלח (והרבה פחות בתל אביב ובירושלים). גם למלונאים בערי הקיט כבר ברור: פתיחת המלונות בתחילת החורף לא תביא את כמות האורחים שציפו לה בתקופת החגים, אבל היא תוכל לחפות, ולו במעט, על ההפסדים שהם ספגו בצל משבר הקורונה.

המתווה שדחפה שרת התיירות אורית פרקש-הכהן יכלול כאמור בדיקת קורונה כתנאי כניסה לאילת ולים המלח, וסנקציות למפרים. הוא יוגדר כפיילוט (לפרק זמן שעדיין לא הוגדר). את הבדיקות יממנו עיריית אילת ומשרד התיירות - להבדיל ממימון הבדיקות לטסים לחו"ל, אותן מממנים הנוסעים (בעלות של מאות שקלים לבדיקה). לפי משרד התיירות, רק בהמשך צפויים להיפתח עסקי תיירות סובבים, בהם אטרקציות ומקומות בילוי.

גם באילת נערכים - תושבי העיר ועובדי ענף התיירות בפרט נקראו להיבדק במהלך הימים הקרובים לקורונה במתחם דרייב אין שהוקם בעיר, וכמוהם ייבדקו גם העובדים הזרים המועסקים במלונות.

מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב מתכנן לפתוח בהדרגה את מלונות הרשת באזורים הירוקים. בשלב הראשון, ובהנחה שהחוק יעבור, תיפתח ישרוטל שני מלונות באילת. לאחר מכן, "בהתאם לביקוש נפתח שישה נוספים באילת ושניים בים המלח. מדובר בחצי מהמלונות של הרשת, ועבורנו זו בשורה. כבר היום מרכז ההזמנות עובד בקצב יפה, ולהערכתי התפוסה תהיה גבוהה ככל שרשימת המדינות הירוקות נסגרת".

בהקשר זה נזכיר כי משרד הבריאות הגדיר את סרביה, אחד היעדים הבודדים שאפשרו כניסת ישראלים בלי בידוד בהלוך ובחזור, כמדינה אדומה, כך שמ-8 בנובמבר השבים מבלגרד ייכנסו לבידוד. יתרה מכך, יוון, המדינה הירוקה היחידה כרגע שפוטרת את הישראלים מבידוד, הולכת ונצבעת באדום, כאשר סגר לילי כבר מוטל על אתונה וסלוניקי.

רביב בונה על הדפוס שממנו נהנו המלונות בישראל בקיץ: הישראלים, גם אם כברירת מחדל, ייאלצו לנפוש בישראל. "יש לנו הזמנות שנדחו מחגי תשרי, ויש גם הזמנות חדשות. ברגע שתהיה ודאות, נתחיל לשווק את המלונות ב-20% הנחה ונחזיר עובדים למרכז ההזמנות".

ובינתיים, בחורף עשוי להיפתח יעד שיהווה למלונות באילת תחרות קשה עם הטיסות לאמירויות, שם מזג האוויר נוח גם בעונה זו. רביב ציין כי "גם כשהיו 40 טיסות בשבוע לטורקיה, אילת עדיין עבדה, ואני מאמין שכך יהיה גם עכשיו".

מבחינת בני זרח, הבעלים והמנכ"ל של רשת מלונות אסטרל, הפתיחה המחודשת תיעשה בהדרגה עם מלון אחד - מאריס - המונה 96 חדרים. "ראינו שכל עם ישראל נמצא באילת. החופים מלאים והאנשים לנים בדירות AIRBNB, והחלטנו לפתוח ב-4 בנובמבר. אין שום סיבה בעולם שרק משכירי הדירות ייהנו מהתנועה שיש היום באילת.

"נפתח את המלון להשכרה של חדרים בלבד, בלי מזון ב-35%-40% מהמחיר הרגיל, מחיר שיתחיל ב-400 שקל לאמצ"ש וכ-600 שקל לזוג ללילה בסופ"ש ועם אפשרות לביטול מהרגע להירגע. ב-8 בנובמבר נפתח עוד מלונות במתכונת של חצי פנסיון לפי התו הסגול.

"ספגנו נזקים של מיליונים רבים עם הסגר השני. בענף המלונאות לאורך השנה יש חודשים שמפסידים ויש שמרוויחים. אם סוגרים אותך בחודשים שאתה אמור להרוויח, נוצרת בעיה. אנחנו עובדים עם מבט של 360 מעלות בצל אי-הוודאות ונחכה לרגע האחרון להזמנה של ציוד מספקים. בהדרגה נפתח ארבעה מתוך ששת בתי המלון שיש לנו באילת. שניים נוספים שעובדים במתכונת של הכול כלול לא נפתח בעתיד הנראה לעין".