הגרמנים משתדלים לא להתערב בבחירות אבל טראמפ בטוח שהם רוצים להיפטר ממנו

שר החוץ הגרמני הייקו מאס הודיע כי ברלין מתכוונת להציע "ניו דיל" לממשל החדש שייבחר, ללא קשר לנטייתו הפוליטית • בשבוע שעבר טראמפ הצהיר באירוע בחירות כי "סין רוצה להיפטר ממני, איראן רוצה להיפטר ממני, גרמניה רוצה להיפטר ממני", בהתבטאות שהפכה לכותרות ראשיות בגרמניה

שר החוץ הגרמני הייקו מאס / צילום: Michael Kappeler/DPA, AP
שר החוץ הגרמני הייקו מאס / צילום: Michael Kappeler/DPA, AP

באירופה מנסים עד הרגע האחרון שלא להצטייר כמי שמתערבים בבחירות בארה"ב, למרות האינטרס של האיחוד ושל חלק ממדינות היבשת לצפות בהפסד של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ביום שלישי הקרוב. טראמפ עצמו אמר באירוע של קמפיין הבחירות שלו שהתקיים ברידינג פנסליבניה - "סין רוצה להיפטר ממני, איראן רוצה להיפטר ממני, גרמניה רוצה להיפטר ממני", בהתבטאות שהפכה לכותרות ראשיות בגרמניה.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר בראיון לעיתון גרמני הבוקר (א') כי ברלין מתכוונת להציע "ניו דיל" לממשל החדש שייבחר, ללא קשר מאיזה צד של המפה הפוליטית האמריקאית הוא יהיה. "אנו ניגש לוושינגטון עם הצעות מיד אחרי הבחירות, ונציע 'ניו-דיל' טרנס-אטלנטי... שיגדיר את חוקי המשחק", אמר. מאס התייחס לתחומי הסחר, ההתחממות הגלובלית וגם המאבק במגפות כחלק מתחומים שבהם "התשובה ברמה הלאומית אינה מספיקה".

למרות ניסיונו להצטייר כמי שאינו תומך באף מועמד, אמר שר החוץ מאס: "ביידן נאמן למסורת הרואה בשיתוף פעולה מולטי-לטרלי מצד ארה"ב חוזקה. מאחורי זאת ניצבת התובנה כי מדינות בודדות אינן יכולות להתמודד עם האתגרים הגדולים של העולם, כמו גלובליזציה, דיגיטליזציה, שינויי האקלים, הגירה ומגפות". הוא גם יצא נגד מגמת "אמריקה תחילה" הבדלנית של טראמפ, מבלי לנקוב בשמו, ואמר כי "עתיד העולם יהיה הרסני אם לא נתמודד עם השאלות הגדולות יחד".

במהלך כהונתו פתח טראמפ שורת חזיתות עם האיחוד האירופי, כולל עימות בנושא הסחר, נסיגה מהתחייבות להפחתת גזי חממה, ביטול העסקה הבינלאומית עם איראן והתמקד בגרמניה ובחברות נאט"ו אחרות של מוציאות 2% מהתמ"ג שלהן על התחמשות וביטחון, כפי שהארגון שואף לו. טראמפ סימן במיוחד את גרמניה, ואמר בראיון כי "האיחוד האירופי הוא האויב הגדול ביותר של ארה"ב". הוא החליט לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה להעביר יותר מעשרת אלפים חיילים מבסיסים אמריקאים בגרמניה למדינות ידידותיות יותר לארה"ב, כמו פולין, או לארה"ב עצמה.