פודטק ואגטק לוהטים בת"א: סמארט אגרו, מיט-טק ואבוג'ן מגייסות הון

טכנולוגיות המזון והחקלאות מסתמנות כמגזר החם הבא בבורסה המקומית • סמארט אגרו גייסה בהנפקת מניות 26 מיליון שקל, מיט-טק 23.8 מיליון שקל, ואילו אבוג'ן גייסה 12 מיליון דולר

תחומי הפודטק (מזון בטכנולוגיות מתקדמות) והאגטק (חקלאות בטכנולוגיות מתקדמות) מסתמנים כמגזר החם הבא בבורסת תל אביב. אחרי העליות החדות בחברת פיתוח הבשר המתורבת מיט-טק, הגיעו לבורסה בחודשים האחרונים שותפות פודטק חדשה (מילניום) ושותפות אגטק חדשה (סמארט אגרו). 

כך, בשבוע האחרון נרשמו כמה גיוסי הון משמעותיים לחברות בתחומים האלה. סמארט אגרו, שותפות חדשה בפועלת בתחום האגטק, גייסה 26 מיליון שקל בהנפקת מניות  ראשונית בבורסה. את ההנפקה הובילה לאומי פרטנרס חתמים.

סמארט אגרו מנוהלת על ידי היו"ר ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל חברת ההשקיה נטפים ואפריקה ישראל, והמנכ"ל עמרי רוטמן, הפעיל בשנים האחרונות בחברות בתחום האגרוטק. הבעלים העיקריים בשותף הכללי שמנהל את השותפות, הם יוסי תמר ושי יצחק ליאור, המוכרים לשוק ההון בעיקר מחברת ההשקעות בביומד קפיטל פוינט, הנסחרת גם היא בבורסת תל אביב. 

חברת הפורטפוליו הראשונה של סמארט אגרו, שבה היא מחזיקה קרוב ל-5%, היא קאנבריד, שהוקמה על ידי יוצאי תאגיד הזרעים סינג'נטה. קנאבריס מתמקדת בהשבחה גנטית של צמח הקנאביס בעזרת כלים ביוטכנולוגיים מתקדמים.

חברת מיט-טק , המפתחת בשר מתורבת (בשר הגדל במעבדה ומודפס במדפסת תלת-ממד), שהיא החברה שהצלחתה הובילה את הגל בבורסה, הודיעה על גיוס של 23.8 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים. את הגיוס הוביל בית ההשקעות פסגות גמל ופנסיה, ואליו יצטרפו מוסדיים נוספים, ובהם המשקיעים הקיימים, מור בית השקעות ותכלית מכשירים מורכבים (מיטב דש).

מיט-טק הודיעה באחרונה על כוונתה לרכוש את חברת Peace of Meat, שעוסקת בייצור שומן מתורבת - מוצר משלים למוצר שלה - ב-17.5 מיליון דולר, וההנפקה תשמש בעיקר למטרה זו. ההנפקה בוצעה במחיר של 3.5 שקלים למניה - פרמיה של 16% על מחיר השוק ביום הסגירה, אבל בתוספת אופציות, כך שהמחיר האפקטיבי נמוך יותר. כמו כן, יקבלו המשקיעים הגנה על השקעתם - כלומר, מניות נוספות במקרה שבשנתיים הקרובות יבוצע גיוס במחיר נמוך מ-3.5 שקלים למניה. מניית מיט-טק הכפילה את מחירה מתחילת השנה, ומשקפת כיום לחברה שווי שוק של 258 מיליון שקל.

אבוג'ן , שהייתה מחלוצות האגטק בבורסת תל אביב, הודיעה בסוף השבוע על הנפקה בהיקף של 12 מיליון דולר. ההנפקה בוצעה במחיר של 2.5 דולרים למניה - נמוך בכ-16% מהמחיר שבו נסחרה המניה לפני ההודעה. לצד המניות הונפקו גם אופציות במחיר 2.49 דולר שהתקבל מיידית ובמחיר מימוש של 0.01 דולר. שווי השוק של אבוג'ן עומד על כ-300 מיליון שקל, לאחר עלייה של 80% מתחילת השנה. Cantor Fitzgerald & Co משמש בנק ההשקעות (placement agent) בעסקה זו.

אבוג'ן היא חברת ביולוגיה חישובית, הממוקדת בתחום האגטק, עם פעילות בתחום הקנאביס והמיקרוביום האנושי. למרות הירידות במניה באחרונה, אבוג'ן עדיין רושמת עליות של 68% מתחילת השנה.