חושבים לגייס כסף באיחוד האמירויות ? תחשבו שוב

אם יזמים ישראלים יבחרו להתמקד בכיסיהם העמוקים של המשקיעים מאיחוד האמירויות, הם צפויים לאכזבה • אבל אם יבחרו לבסס פעילות עסקית משמעותית באמירויות, הם יגלו עולם שלם של הזדמנויות

מפגש בכירים מישראל ואיחוד האמירויות באבו דאבי לפני חודש בתיווך ג'ארד קושנר. רוצים ללמוד / צילום: רויטרס
מפגש בכירים מישראל ואיחוד האמירויות באבו דאבי לפני חודש בתיווך ג'ארד קושנר. רוצים ללמוד / צילום: רויטרס

בספרו העל-זמני של לואיס קרול, כשאליסה (זו מארץ הפלאות) שואלת את החתול שׁפגשה ביער באיזו דרך עליה ללכת, החתול משיב בפשטות כי הדבר "תלוי במידה רבה להיכן ברצונך להגיע".

מאז נחתם הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, נדמה כי יזמים ואנשי עסקים ישראלים רבים יודעים בדיוק להיכן ברצונם להגיע: הביקוש לשיתופי פעולה ופיתוח עסקי באיחוד האמירויות מרקיע שחקים, והאיחוד הפך בין-לילה ליעד המרכזי של יזמים ואנשי עסקים כחול לבן.

אך אף על פי שהיעד (הגיאוגרפי) ברור לכולם, היעד המעשי נותר עמום. בשיחות עם יזמים ואנשי עסקים ישראלים אני תמיד שואל לפשר העניין בשוק המקומי. בסופו של יום מדובר בשוק קטנטן (בן 9.5 מיליון איש, גדול רק בקצת מישראל), מתוחכם ותחרותי מאוד. ולמרות החשיבות ההיסטורית, מרבית אנשי העסקים מחפשים אחר תמורה מוחשית יותר.

בהרבה מהשיחות מתברר כי היזמים הישראלים מקווים לגייס כסף באיחוד האמירויות: הרי כסף לא חסר, והיזמים הישראלים מציגים אפשרויות השקעה מבטיחות, שעד לאחרונה נותרו חסומות בפני המשקיעים המקומיים. גם אם יש בטענה הזו מן האמת, עבורי, מדובר בפספוס אדיר של הזדמנויות בלתי מוגבלות, שעד לאחרונה היזמים הישראלים יכלו רק לחלום עליהן.

ללכת מזרחה כדי להגיע מערבה

כסף, כאמור, לא ממש חסר באיחוד האמירויות, בזכות מצבורי הנפט האדירים (7% מסך מצבורי הנפט הידועים בעולם), ובסיוע סצנת תיירות משגשגת. משאב נוסף שקיים בשפע הוא תכנון לטווח ארוך: לאחר שהבינו כי היום שבו לא יוכלו לבסס את הכלכלה על מצבורי הנפט הולך וקרב (גם אם מדובר בעוד עשרות שנים), מנהיגי האיחוד החלו להשקיע מאמצים אדירים בפיתוח אלטרנטיבות, ובראשן תחום היזמות הטכנולוגית.

מאמצים אלו כללו (ועדיין כוללים) השקעות כספים אדירות, גיוס הון אנושי מכל רחבי העולם ובניית מערכות יחסים חוצות גבולות, במטרה לבסס את מעמד האיחוד כבירה כלל עולמית של יזמות וטכנולוגיה.

השילוב בין סכומי כסף גדולים לבין תכנון וניהול מוקפדים עושה את שלו, ומאמצי האיחוד עולים יפה. במהלך השנים האחרונות הפכו דובאי ואבו-דאבי להאבים טכנולוגיים מובילים ולבירת היזמות הטכנולוגית של העולם הערבי.

מספר הסטארט-אפים גדל בהתמדה, כך גם מספר המהנדסים (והמהנדסות), החברות הגלובליות שבוחרות באיחוד להקמת משרדי מטה אזוריים, ועוד. עד כמה מוצלח המהלך מעיד דירוג StartupBlink, אשר מיקם את איחוד האמירויות במקום השני בדירוג מרכזי החדשנות המובילים במזרח התיכון (את המקום הראשון בדירוג, למקרה שדאגתם, תפסה ישראל).

ביסוס מעמדו האזורי וההשקעה הנרחבת הביאו להשפעה הולכת וגוברת של איחוד האמירויות גם על שווקים מתעוררים נוספים: מדינות ערביות רבות (בהן שוקי ענק כמו סעודיה ומצרים) לוטשות את עיניהן לנעשה באיחוד, וכך גם במדינות רבות באפריקה, ואף מזרחה, בהודו ובדרום-מזרח אסיה.

גשר הזהב

יזמים אשר מקווים לגייס כסף באיחוד ייתקלו בשורה ארוכה של אתגרים, ויגלו כי מדובר באחד השווקים המתוחכמים ביותר בעולם, שדורש עמידה בשורה ארוכה של נורמות וכללים.

משקיעים מהאיחוד משקיעים היום בכל הקרנות הגדולות בעולם (סופטבנק בין השאר), ובכל חזיתות הטכנולוגיה - מבינה מלאכותית לאנרגיה מתחדשת. יזם אשר מתקשה לגייס השקעה בישראל לא צפוי לחיים קלים יותר באיחוד האמירויות, רק בגלל הדרכון הכחול שבכיסו.

וחשוב מכך: התמקדות בהשקעה כספית נקודתית תחטא לעיקר, ותפספס את הפוטנציאל המלא שיש לאיחוד האמירויות להציע. כסף ניתן לגייס בכל מקום בעולם (ובקלות יחסית לאיחוד). גשרים גלובאליים איתנים לשווקי ענק מתעוררים, לעומת זאת, נפוצים הרבה פחות.

כאן טמון הפוטנציאל האמיתי עבור היזמים הישראלים: דרך ביסוס פעילות עסקית באיחוד האמירויות ניתן להתרחב בקלות יחסית למספר גדול של שוקי ענק, אשר לוטשים עיניים אל הנעשה בשוק המקומי ונמצאים בקשרים מסחריים וכלכליים מצוינים עם האיחוד.

הצלחה עסקית באיחוד האמירויות עשויה לשמש קרש קפיצה למדינות כמו סעודיה, מצרים, פקיסטן, ניגריה, רואנדה, אתיופיה ועוד, ולפתוח בפני היזמים הישראליים הזדמנויות בקנה מידה חסר תקדים.

מנהיגי הסקטור העסקי באיחוד האמירויות, מצדם, מתעניינים מאוד ביזמים ובטכנולוגיה הישראלית, לא רק כאפשרויות השקעה אלא כפוטנציאל להרחבה משמעותית של ההשפעה ולהמשך ביסוס מעמדו של האיחוד כמרכז טכנולוגיה ויזמות עולמי.

הרצון הזה מוביל למצב של win-win-win: איחוד האמירויות יזכה להפיץ טכנולוגיה מתקדמת ולבסס את מעמדו, יזמים ישראלים ייהנו מגישה לשווקי ענק בפעם הראשונה, ומיליוני משתמשים ברחבי המזרח התיכון יוכלו ליהנות מגישה לפיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, שיביאו לאימפקט רחב היקף.

ההסכם ההיסטורי מביא עמו פוטנציאל חסר תקדים, ויזמים וחברות ישראליות עומדים כעת בפני הזדמנות בקנה מידה היסטורי, לא פחות. אם הם יבחרו להתמקד בכיסיהם העמוקים של המשקיעים המקומיים, הם צפויים לאכזבה ולאי מימוש הפוטנציאל.

אם, מנגד, הם יבחרו לבסס פעילות עסקית משמעותית באיחוד האמירויות ולנצל את מארג הקשרים הבינלאומי שנטווה לאורך השנים, הם יגלו עולם שלם של אפשרויות והזדמנויות, ויובילו במו ידיהם את המזרח התיכון כולו אל עבר עתיד שיתופי ומתקדם יותר.

הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי, העובד בשיתוף פעולה עם ממשלות ותאגידים בתחומי חדשנות ואסטרטגיה עסקית במטרה לייצר צמיחה בת קיימה ומבוססת טכנולוגיה. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת איגנייט פאור (Ignite Power) בדובאי הפועלת בשוק המקומי, ברחבי המזרח התיכון ואפריקה