הבנק המרכזי של אוסטרליה משיק פרויקט מטבע דיגיטלי

במסגרת הפרויקט הבנק המרכזי ישתף פעולה עם הבנקים המסחריים Commonwealth Bank ו-National Australia Bank, חברת ההשקעות האוסטרלית Perpetual וחברת הבלוקצ'יין האמריקאית ConsenSys - שלה יש פעילות גם בישראל

משרדי הבנק המרכזי של אוסטרליה בסידני / צילום: David Gray, רויטרס
משרדי הבנק המרכזי של אוסטרליה בסידני / צילום: David Gray, רויטרס

הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) הודיע הבוקר (יום ב') כי הוא משיק פרויקט ניסיוני, שבו ייבחנו השימושים הפוטנציאליים וההשלכות של ייצור סיטוני של מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי (CBDC), המבוסס על טכנולוגיה של מסדי נתונים מבוזרים (DLT). טכנולוגיית ה-DLT הנפוצה בעולם כיום היא בלוקצ'יין - אותה טכנולוגיה שמיושמת בביטקוין ובאלפי מטבעות קריפטו אחרים.

על-פי הודעתו של הבנק המרכזי האוסטרלי, במסגרת פרויקט המטבע הדיגיטלי שלו הוא ישתף פעולה עם הבנקים האוסטרליים Commonwealth Bank ו-National Australia Bank וכן עם חברת ההשקעות האוסטרלית Perpetual ועם חברת הטכנולוגיה האמריקאית ConsenSys.

קונצנזיס היא חברה פרטית מניו יורק, שהוקמה ב-2015 על ידי ג'וזף לובין הקנדי, ממייסדי פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. פלטפורמת את'ריום, שעליה מבוססת פעילות התוכנה של קונצנזיס, עומדת מאחורי המטבע את'ר - מטבע הקריפטו השני בגודל השוק שלו אחרי ביטקוין, שמוביל בשוויו את שוק הקריפטו העולמי. ב-2018 התחילה החברה לפעול גם בישראל, כשאת פעילותה המקומית מנהל דרור אביאלי.

בהודעתו ציין הבנק המרכזי של אוסטרליה כי פרויקט המטבע הדיגיטלי הריבוני יכלול פיתוח של הוכחת היתכנות להנפקה של CBDC באמצעות מטבע דיגיטלי, שיוכל לשמש את השוק הסיטוני במימון, בסליקה ובהחזרי תשלומים על הלוואה במטבע דיגיטלי המבוססת על פלטפורמת הבלוקצ'יין של את'ריום.

RBA אינו הבנק המרכזי הראשון בעולם שבוחן אפשרות להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני. ב-9 באוקטובר, כפי שדיווחנו ב"גלובס", קבוצה של שבעה בנקים מרכזיים גדולים, ובהם הפדרל ריזרב האמריקאי, פרסמה יחד עם הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) דוח ראשון מסוגו, הכולל מתווה עקרונות משותף להנפקה של מטבע דיגיטלי לאומי (CBDC) על-ידי כל בנק מרכזי בעולם.

לפני כשבועיים, כפי שדיווחנו ב"גלובס", אמר ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, כי הבנק המרכזי האמריקאי לא קיבל עדיין החלטה להנפיק מטבע דיגיטלי. לדבריו, לפני שהבנק יקבל החלטה כזאת, נדרשים המשך עבודה וייעוץ ציבורי מקיף עם בעלי עניין בתחום. עם זאת, באוגוסט האחרון הכריז הפד כי הוא מרחיב את הניסוי שלו בטכנולוגיות הקשורות במטבעות דיגיטליים. נוסף על כך, הבנק הפדרלי של בוסטון עובד עם חוקרים ב-MIT על פיתוח של מטבע דיגיטלי ניסויי המיועד לשימוש הבנק המרכזי. העניין של הפדרל ריזרב בתחום גבר בשנתיים האחרונות, בעיקר בעקבות השקת פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שבראשו עומדת ענקית המדיה החברתית האמריקאית פייסבוק. מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי עשוי להשפיע על המדיניות המוניטרית של הפד וכן על המהירות שבה פועלת מערכת התשלומים בארה"ב.

בשנים האחרונות, בנקים מרכזיים רבים בעולם, ובהם בין השאר הבנקים של סין, קנדה ושבדיה, עורכים ניסויים בהנפקת מטבע דיגיטלי. כבר ב-2017 השיקה שבדיה את פרויקט הניסוי של מטבע קרונה דיגיטלי, e-krona, ומאז פרסם הבנק המרכזי שלה שתי דוחות בנושא. הבנק המרכזי של קנדה השיק פרויקט מחקר בנוגע ל-CBDC, ואילו הבנק המרכזי של יפן הודיע בתחילת אוקטובר כי הוא מתכנן להתחיל בשלבים ראשונים של ניסוי בתחום בשנה הבאה.