כמה שוטרים מאבטחים את ההפגנות בבלפור ומה עלותן עבור המשטרה

עלות האבטחה עבור ההפגנות נגד רה"מ נתניהו ברחוב בלפור בשבתות מוערכת ע"י המשטרה במאות אלפי שקלים מדי שבוע • עו"ד אייל בסרגליק, מומחה בדין פלילי: "לחופש הביטוי אין מחיר כלכלי"

אלפים מפגינים בבלפור נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: בן כהן
אלפים מפגינים בבלפור נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: בן כהן

מזה שבועות ארוכים מתקיימות סביב מעון ראש הממשלה בירושלים הפגנות סוערות, במחאה על ממשלת האחדות בין כחול לבן לליכוד ובעיקר על העובדה שבנימין נתניהו ממשיך לכהן כראש ממשלה חרף הגשת כתב האישום נגדו. עקב משבר הקורונה, ההפגנות בבלפור הפכו לסלע מחלוקת ששיסעה את הקואליציה ואף את האופוזיציה בנוגע למעמד שיש להעניק להפגנות ועל רקע הטענה להידבקויות בקורונה סביב אירועי המחאה.

אלא שלהפגנות בבלפור, כמו לכל הפגנה אחרת, יש גם משמעות כלכלית עבור משטרת ישראל.

עלות האבטחה עבור ההפגנות נגד ראש הממשלה נתניהו ברחוב בלפור בשבתות מוערכת על-ידי המשטרה במאות אלפי שקלים מדי שבוע. ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי ב-1 לאוגוסט השתתפו לא פחות מ-778 שוטרים לצורך אבטחת ההפגנות סביב מעון ראש הממשלה נתניהו, והעלות להפגנה עמדה על 918 אלף שקל. שבוע לאחר מכן אבטחו את ההפגנה פחות ממחצית - 390 שוטרים, ועלות האבטחה מצד משטרת ישראל עמדה על כ-500 אלף שקל. ב-15 לאוגוסט אבטחו את משתתפי ההפגנה 306 שוטרים, ועלות האבטחה עמדה על כ-400 שקל; וב-22 לאוגוסט אבטחו את משתתפי ההפגנה ברחוב בלפור 345 שוטרים בעלות של כ-435 אלף שקל.

מלבד זאת, המשטרה רישתה לצורך אבטחת ההפגנות את הרחובות הסמוכים לבלפור במצלמות אבטחה בעלות של 500 אלף שקל בסך-הכול.

בעקבות החשש לפגיעות במפגינים, משטרת ישראל נאלצה לתגבר עוד יותר את האבטחה סביב אירועי המחאה בבלפור ובמוקדים רבים נוספים ברחבי הארץ.

"לחופש הביטוי אין מחיר כלכלי", אומר עו"ד אייל בסרגליק, מומחה בדין הפלילי, ומוסיף: "אם היינו מחשבים כל הפגנה לפי העלות הכלכלית שלה, כנראה שהיינו מוותרים על זכות ההפגנה והיינו פוגעים פגיעה אנושה בחופש הביטוי. לעומת זאת, המחיר הבריאותי חייב להילקח בחשבון כאשר מאשרים התכנסויות גדולות, גם אם באוויר הפתוח".